۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۱۹۵۵ ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰ دسته: انرژی کارشناس: سید مرتضی سبحانی
۰

در سال های اخیر میزان تولید گار شیل در آمریکا روند فزاینده ای داشته است؛ این باعث شده سرمایه گذاری های عظیمی در بخش های پایین دستی صنایع شیمیایی این کشور صورت بگیرد. سرمایه گذاری ۶ میلیارد دلاری شرکت شورون تنها یکی از ۶ ابرپروژه توسعه صنایع شیمیایی آمریکا محسوب می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت پتروشیمیایی شرون-فیلیپس(CPC)  اقدام به ساخت واحد های عظیم کراکر در منطقه ی بیتون در هیوستون آمریکا کرده است. شرکت شرون-فیلیپس از همکاری استراتژیک دو شرکت نفتی آمریکایی شرون (Chevron) و فیلیپس (Phillips) تشکیل شده است.

مجتمع جدید مقادیر زیادی از اتان را که از گاز طبیعی استخراج می شود، به اتیلن تبدیل می کند اتیلن  یک ماده مهم در تولید پلاستیک است. به تازگی تاسیساتی گسترش یافته اند که اتیلن را به رزین پلاستیکی تبدیل می کند که در سراسر جهان فروخته می شود. البته این تنها قسمتی از ۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری این شرکت در منطقه هیوستون را شامل می شود.

اوج گیری دوباره صنایع شیمایی در آمریکا

در یک دهه گذشته شرکت های آمریکایی به دلیل برخورداری رقیب های خاورمیانه ای از خوراک ارزان و بازار بزرگ چین، توان رقابت نداشتند. از این رو در این سال ها شرکت های آمریکایی، توجهی به سرمایه گذاری بر توسعه صنایع داخلی نداشته اند.

علاوه بر این در اواخر دهه گذشته میلادی، کند شدن رشد تقاضای مواد شیمیایی به علت شروع بحران اقتصادی، دستمزد های بالا و سهامداران قدیمی و مواد اولیه گران قیمت، به توقف بسیاری از واحدهای کراکر آمریکا منجر شد که تولید کننده مواد شیمیایی از محصولات ابتدایی بودند.

پس از این اتفاقات شگفت آور است امروز برای بار دیگر تولیدکنندگان داخلی آمریکا به سمت توسعه صنایع شیمیایی حرکت کرده اند.

۶ ابرپروژه با هدف توسعه صنایع شیمایی آمریکا

پروژه مربوط به شرکت CPC تنها یکی از شش ابر پروژه های جدید در آمریکا است. صنعت محصولات شیمیایی در حال حاضر تقریبا نیمی از کل سرمایه گذاری در تولیدات آمریکایی را تشکیل می دهد و با فروش سالیانه بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار، یکی از بزرگترین بخش های صادرات این کشور است.

همانطور که در نمودار مشاهده می شود از اوایل دهه میلادی جاری، سرمایه گذاری عظیمی در بخش شیمیایی آمریکا انجام شده است؛ این حجم از سرمایه گذاری ارزشی حدود ۱۸۵ میلیارد دارد.

انقلاب گاز شِیل عامل رونق دوباره صنایع شیمیایی

مهم ترین عامل رونق سرمایه گذاری در صنایع شیمیای آمریکا چشم انداز امیدوار کننده گاز شیل است. انقلاب استفاده از گاز شیل موجب دسترسی به مقدار فراوانی از گاز طبیعی ارزان قیمت و دیگر میعانات می شود. این محصولات حاصل از شیل می تواند جایگزین نفتا مشتق شده از نفت خام در صنعت پتروشیمی بشود.

مزیت هزینه های کمتر استفاده از شِیل در منطقه “هلال شیل” (shale crescent) خود را نشان می دهد؛ منطقه هلال شیل شامل بخشی از اوهایو، پنسیلوانیا و غرب ویرجینیا است و وسعتی به اندازه آلمان دارد.

با کشف منطقه ای غنی از گاز هلال شیل نه تنها اتیلن تولید شده در آن بسیار ارزان تر از نفتا تولیدی در خارج از کشور است، بلکه با ساخت مواد شیمیایی و پلاستیک پیشرفته در این منطقه در هزینه های حمل و نقل بسیاری از کارخانه های اطراف صرف جویی صورت می گیرد.

در همین راست غول نفتی اروپا  Royal Dutch Shell نیز در حال ساخت یک مجتمع شیمیایی ۱۰ میلیارد دلاری در پنسیلوانیا است.

مشکلات پیش روی صنایع شیمیایی آمریکا در مسیر توسعه

مارک لشیر، رئیس شرکت شورون در این خصوص گفته است: شلوغی فراوان بندر هوستون سبب ایجاد نگرانی هایی شده است. بنابراین شرکت در مسیرهای جایگزین همچون راه آهن و دریا سرمایه گذاری کرده است. همچنین یکی از مدیران شرکت شل می گوید که در مناطق تگزاس و لوئیزیانا فقط به یک خط لوله گاز لازم است اما در مقابل، هلال شیل به ساختار عظیم خطوط لوله، بنادر و تدارکات نیاز دارد.

یکی دیگر از موانع بالقوه گسترش استفاده از شیل افزایش هزینه ها است. هزینه سرمایه گذرای برای یک مجتمع پتروشیمی جدید در آمریکا در مقایسه با چین در حدود ۵۰ درصد بالاتر است. بر اساس آمار موجود از آنجا که در سالهای اخیر، صنایع شیمیایی آمریکا یک نسل از مدیران باتجربه، جوشکاران و دیگر کارگران را از دست داده اند، بنابراین کمبود کارگر یک دردسر بزرگ و هزینه بر است.

افزایش هزینه تولید با افزایش تعرفه واردات مواد اولیه

با این وجود به نظر می رسد بزرگترین مشکل بر سر راه گسترش استفاده از شِیل مربوط به مسائل سیاسی باشد. رئیس جمهور آمریکا قصد دارد تعرفه های مالی در مورد واردات فولاد و آلومینیوم چین در نظر بگیرید.

گفته می شود که تعرفه های فولادی تنها در تگزاس ۳۰۰ میلیون دلار هزینه های اضافی برای پروژه به بار خواهد آورد. و به همین خاطر شل نیز تهدید می کند که مجتمع های بعدی خود را در آرژانتین یا کانادا می سازد.

منبع:اکونومیست



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.