۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۰۳۹۵ ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

ارنست ولف کارشناس مالی معتقد است چین برای مقابله با جنگ تجاری آمریکا، اقدامات مالی متعددی را علیه دلار انجام می‌دهد و در آینده قدرت آمریکا با تضعیف دلار از بین خواهد رفت.

به گزارش مسیر اقتصاد جنگ تجاری میان چین و آمریکا با اقدامات حمایتگرایانه دو کشور آغاز شده و همچنان ادامه دارد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به تازگی اعلام کرده است که قصد دارد تعرفه های ۵۰ میلیارد دلاری را برای محصولات چینی اعمال نماید و چین نیز قصد دارد با اقدامات متقابل پاسخ دهد.

پاسخ مالی چین به جنگ تجاری آمریکا

ارنست ولف، کارشناس مالی به اسپوتنیک گفته است که تهدیدات بیشتر چین علیه آمریکا ادامه دار است و این کشور در نظر دارد آمریکا را از نظر مالی به چالش بکشاند. در ادامه گفته های ارنست ولف، کارشناس مالی درباره این تهدیدات مالی آمده است.

به گفته ولف با توجه شرایط موجود و همچنین شروع معاملات یوآنی نفت در بورس شانگهای، عمر دلار به عنوان ارز غالب مبادلات نفتی و همچنین عمر سیستم پترودلاری با تهدید جدی مواجه شده است.

به چالش کشیده شدن دلار توسط دو اقدام مالی چین

علاوه بر این اتفاق دیگری نیز به جریان افتاده است و آن شروع به کار فاز دوم سیستم پرداخت بین بانکی فرامرزی چین(CIPS) است. این سیستم یک سیستم پرداخت یوآنی است که توسط ۱۱ مؤسسه مالی چینی و هشت شرکت خارجی از جمله دویچه بانک ایجاد شده است.

سیستم پرداخت مذکور به عنوان رقیبی برای سوئیفت ایجاد شده است که جهت پردازش پرداخت ها از طریق بانک های بزرگ در سراسر جهان استفاده می شود. چین فقط در خلال هفته گذشته با این اقدامات دو بار پترودلار و نظام دلاری را به چالش کشیده است.

پیش از این نیز صدام حسین، معمر قذافی، رهبر لیبی و کشور ایران دلار را به چالش کشیده اند؛ اما آمریکا با ابزارهای مختلف از جمله جنگ نظامی و تحریم های اقتصادی علیه این کشورها وارد عمل شده است. صدام و قذافی هر دو کشته شدند و با کشور ایران نیز برخورد اقتصادی و مالی صورت گرفته است.

چین رقیب اصلی آمریکا در دو دهه اخیر

چین در طول دو دهه گذشته به بزرگترین رقیب آمریکا تبدیل شده است و از قدرتی در سطح ایالات متحده برخوردار است. چین بزرگترین شریک تجاری ۱۲۰ کشور در جهان است اما آمریکا این شراکت را فقط با ۸۰ کشور توسعه داده است. چین می تواند رشد اقتصادی سریعتر از آمریکا داشته باشد. یوآن چین عضو سبد SDR صندوق بین المللی پول است. همچنین این کشور پروژه جاده ابریشم را در دست اجرا دارد.

علاوه بر این چین بانک زیرساخت و سرمایه گذاری آسیایی را تأسیس کرده است که به غیر از آمریکا و ژاپن تمامی قدرت های غربی عضو این بانک هستند. با این اقدامات چین جهت بین المللی کردن یوآن، اگر یوآن به رقیب دلار تبدیل شود شرایط به سرعت بر علیه آمریکا تغییر خواهد کرد.

فروپاشی قدرت آمریکا با از بین رفتن سلطه جهانی دلار

آمریکا پیش از این با دشمنان دلار مقابله کرده است. اما بر خلاف سایر تجربیات گذشته، احتمال وقوع جنگ نظامی میان آمریکا و چین، به دلیل حذف دلار، بسیار ناچیز است؛ چراکه دو کشور به یکدیگر وابسته هستند. آمریکا به خرید های اوراق قرضه اش توسط دولت چین وابسته است و چین نیز به دلیل نیروی کار ارزان خود انبار اصلی کالا برای آمریکا است.

انتظار بر این است که کشورهای اروپایی آمریکا را حمایت کنند. اما به دلیل مشکلاتی که این کشورها با آن درگیر هستند و همچنین مشکلاتی که اقدام علیه چین و شکل گیری جنگ در خاورمیانه و با کشور ایران برایشان به وجود خواهد آورد، این کشورها نخواهند توانست به طور کامل مطابق با میل آمریکا عمل نمایند.

در چنین شرایطی حمایت از آمریکا چشم انداز درازمدتی نخواهد داشت، زیرا قدرت آمریکا به دلار وابسته است و اکنون دلار در حال فروپاشی است.

منبع: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.