۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۰۳۵۵ ۱۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

بانک مرکزی روسیه اعلام کرده است که در حال بررسی راه اندازی یک سیستم پرداخت و انتقال اطلاعات مالی مبتنی بر فناوری بلاک چین است که امکان استفاده در تبادلات مالی بین کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و سایر کشورهای خارج از آن را دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد در حالی که کارشناسان سیاسی و مالی در حال بررسی میزان شانس انگلیس جهت بیرون راندن سیستم بانکداری روسیه از سوئیفت هستند، بانک مرکزی روسیه در حال جستجو برای راه حل های جایگزین سوئیفت است.

استفاده از فناوری بلاک چین در تبادلات مالی

اولگا اسکوربوگاتوا، معاون بانک مرکزی روسیه در کنگره انجمن بانک های روسیه گفته است که این بانک مرکزی قصد دارد منطقه تک پرداختی مبتنی بر بلاک چین را جهت انجام تبادلات میان اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا راه اندازی کند.

اسکوربوگاتوا گفته است که ما در حال حاضر امکان ایجاد یک فناوری جدید برای انتقال پیام های پرداخت در داخل اتحادیه اقتصادی اوراسیا را به عنوان یک زیرساخت بین المللی در دست بررسی قرار داده ایم.

به گفته اسکوربوگاتوا این اقدام به ما فرصتی خواهد داد تا از فناوری حساب های توزیع شده(بلاک چین) در سطح منطقه اوراسیا استفاده کنیم تا بدین طریق پرداخت و انتقال اطلاعات مالی  بدون استفاده از سیستم های پرداخت کنونی انجام شود.

بلاک چین قابلیت استفاده در پیام رسانی را دارد

سیستم انتقال پیام و اطلاعات مالی به وسیله فناوری بلاک چین قابلیت سازگاری با فرمت سوئیفت را نیز دارد. در مرحله اولیه، این پروژه در قلمرو روسیه فعالیت خواهد کرد. اما در آینده بانک مرکزی روسیه قصد دارد با استفاده از این بستر جدید با بانک های اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز ارتباط برقرار کند.

بلاک چین تنها گزینه جهت فرار از انزوای مالی روسیه نیست. بانک مرکزی روسیه در حال حاضر اقدامات پیشگیرانه دیگری را با ایجاد یک سیستم پرداخت ملی(SPFS) انجام داده است. این سیستم بیش از دو سال است که آغاز به کار کرده است و تا یکم مارس ۲۰۱۸ تعداد ۴۰۲ شرکت کننده در آن عضو شده اند.

سیستم SPFS از سیستم بانکداری داخلی روسیه در موارد اورژانسی حمایت می کند و فعلا قابلیت استفاده برای پرداخت های بین المللی را ندارد. اما منطقه جدید پرداخت مبتنی بر بلاک چین به عنوان یک ابزار ارتباطی میان روسیه و جهان خارج فعالیت و خدمت رسانی خواهد کرد.

اهتمام مقامات ارشد روسیه در استفاده از فناوری بلاک چین

این اقدام بانک مرکزی از سخنرانی اخیر دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه نشأت می گیرد. مدودف در ماه فوریه در یک انجمن بین المللی دیجیتال گفته است که فناوری بلاک چین می تواند پایه و اساس ادغام اتحادیه اقتصادی اوراسیا را ایجاد کند.

اتحادیه اوراسیا شامل کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان و همچنین مولداوی به عنوان عضو ناظر است.

مدودف با بیان اینکه معماری یکپاریچه مالی مبتنی بر بلاک چین می تواند برای کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و هر کشور شریک و دارای ظرفیت دیگری که خارج از اتحادیه قرار دارد، مورد استفاده قرار گیرد، گفته است که امیدوارم که بتوانیم با چالش های که کشورهایمان در عصر دیجیتال مواجهند کنار بیاییم.

قطع دسترسی به سوئیفت، ابزار تحریمی کشورهای غربی

قطع دسترسی روسیه به سوئیفت به طور بالقوه از سال ۲۰۱۴ مورد بحث قرار گرفته است؛ زمانی که اتحادیه اروپا و آمریکا اولین دور از مجازات های بین المللی خود را در رابطه با ادعای دخالت روسیه در اوکراین معرفی کردند.

در آن زمان پارلمان اروپا خواستار اقدامات شدید علیه روسیه شد، که از جمله آن ها اخراج کشور از خدمات انتقال پول بوده است. با این حال تعاونی سوئیفت در آن زمان این اقدام را نقض حقوق و آسیب رساندن به کسب و کارها قلمداد کرد و قطع اتصال روسیه به سوئیفت عملیاتی نشد.

اما در حال حاضر با شدت گرفتن تنش های میان روسیه و غرب به خصوص بر سر ماجرای اخراج دیپلمات های روسی از انگلیس احتمال قطع دسترسی بانک های روسی به سیستم سوئیفت قوت گرفته است. روسیه نیز به مدد فناوری بلاک چین به دنبال خنثی سازی آثار این قطع دسترسی است.

منبع: کریپتووست



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.