۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۹۳۷۷ ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶ دسته: اقتصادِ محور مقاومت، انرژی
۱

کشور روسیه امتیازات انحصاری تولید نفت و گاز، تعیین تکلیف سکوها و زیرساخت های تخریب شده، مشاوره بخش انرژی و آموزش نیروی انسانی حوزه انرژی کشور سوریه را دریافت کرده است. این توافقات نشان می دهد روسیه توانسته است به خوبی از همگرایی سیاسی در زمینه اقتصادی بهره برداری نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد با خاتمه یافتن جنگ داخلی در کشور سوریه و برقراری ثبات نسبی در این کشور، شرایط برای شروع پروژه های بازسازی فراهم شده است. در شرایط فعلی کشورهایی همچون روسیه در تلاش هستند سهم بیشتری از اقتصاد سوریه را به خود اختصاص دهند و به نوعی از همگرایی سیاسی در راستای اهداف اقتصادی بهره برداری نمایند.

در این میان یکی از بخش هایی از اقتصاد سوریه که از اهمیت ویژه ای برخوردار است، حوزه انرژی و تولید نفت و گاز این کشور است.

امتیازهای گسترده روسیه در بخش انرژی سوریه

بر همین اساس کشورهای روسیه و سوریه به تازگی توافقاتی را در حوزه انرژی با یکدیگر منعقد کرده اند. بر اساس این توافقات حق تولید نفت و گاز در کشور سوریه به کشور روسیه اختصاص یافته است.

با اینحال قراردادی که بین دو کشور منعقد شده است، موارد دیگری را نیز شامل می شود. حق انحصاری تعیین تکلیف شرایط سکوها و زیرساخت های آسیب دیده، مشاوره بخش انرژی و آموزش نیروی انسانی حوزه انرژی کشور سوریه نیز در این توافقات به کشور روسیه واگذار شده است.

کارشناسان حوزه انرژی جهان معتقدند توافق صورت گرفته بین کشورهای روسیه و سوریه، به طور همه جانبه منافع کشور روسیه در منطقه خاورمیانه را تثبیت می کند و می تواند جایگاه این کشور در حوزه انرژی را تقویت نماید.

کاهش ۹۶ درصدی تولید نفت سوریه بر اثر جنگ داخلی

در طول دهه های اخیر کشور سوریه یکی از تولیدکنندگان نفت خام در منطقه بوده است. در سال ۲۰۰۲ میلادی میزان تولید نفت خام سوریه ۶۷۷ هزار بشکه در روز بوده است که به بیشترین میزان آن در سال های اخیر محسوب می شود.

پیش از شروع جنگ داخلی نیز میزان تولید نفت سوریه در حدود ۳۸۰ هزار بشکه در روز بوده است. اما در حال حاضر و به دلیل از بین رفتن زیرساخت های تولیدی در این کشور، میزان تولید نفت به حدود ۱۴ تا ۱۵ هزار بشکه در روز کاهش یافته است که نشان از کاهش ۹۶ درصدی تولید نفت این کشور دارد.

ظرفیت پالایش نفت در کشور سوریه پیش از شروع جنگ در حدود ۲۵۰ هزار بشکه در روز بوده است که به دلیل از بین رفتن زیرساخت ها در حال حاضر به کمتر از نصف کاهش یافته است.

افزایش تولید گاز برای سوریه ضروری است

میزان تولید گاز سوریه نیز در طول سال های اخیر از سالانه ۸ میلیارد متر مکعب به سالانه ۳.۵ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.

بیش از ۹۰ درصد گاز تولیدی در کشور سوریه صرف تولید برق در این کشور می شود و از این رو بازسازی میادین گازی و افزایش ظرفیت تولید گاز در سریعترین زمان ممکن یکی از مهم ترین برنامه های دولت سوریه محسوب می شود.

فرصت های ایران در حوزه انرژی سوریه

گرچه کشور روسیه توانسته است امتیازات متعددی در حوزه انرژی از کشور سوریه اخذ کند، اما این کشور تنها کشوری نیست که می تواند در بخش انرژی به بازسازی توان تولیدی سوریه کمک نماید.

کشور ایران نیز در ماه های اخیر توافقاتی را با طرف های سوری منعقد نموده است. بازسازی یکی از نیروگاه های تولید برق در سوریه از جمله توافقات صورت گرفته بین ایران و سوریه در حوزه انرژی است.

با اینحال به نظر می رسد اولویت اصلی ایران در تعاملات اقتصادی با سوریه در حوزه ارتباطات است؛ به طوریکه سپاه پاسداران ایران توانسته است امتیازاتی را در این زمینه از کشور سوریه دریافت نماید.

منبع: اویل پرایس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.