۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۸۵۳۲ ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

ظهور فناوری های مالی از قبیل بلاک چین، امکان طراحی نظام مالی موازی با نظام مالی تحت اختیار آمریکا را فراهم می کند و از این رو تهدیدی بزرگ برای کارآمدی تحریم های مالی آمریکاست.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور ونزوئلا با راه اندازی ارز دیجیتالی مخصوص خود که پترو نام دارد، به دنبال بی اثر کردن تحریم های مالی آمریکا است. این اقدام و سایر اقداماتی از این قبیل زنگ هشداری برای کشور آمریکاست؛ چراکه ظهور نظام های مالی جدید کارآیی تحریم های دلاری به عنوان سلاح اصلی سیاست خارجی این کشور را تهدید می کند.

بلاک چین تهدیدی بزرگ برای کارآمدی تحریم های آمریکا

با اینحال تهدیداتی که به ناکارآمدی تحریم های آمریکا منجر می شود، تنها ناشی از راه افتادن ارزهای دیجیتالی از قبیل پترو و بیت کوین نیست. بلکه نقش این ارزها در مقابل سایر فناوری ها بسیار کمتر است. تهدید اصلی و بزرگ مربوط به پیشرفت در بخش فناوری های مالی است.

پیش بینی می شود این فناوری ها نقش آمریکا به عنوان دروازه اصلی نظام مالی را کاهش خواهد داد. این فناوری ها شامل روش های جدیدی برای انجام معاملات مالی است که از جمله آن ها می توان به فناوری بلاک چین اشاره کرد.

ارزهای دیجیتالی فقط بخشی از ظرفیت های مورد استفاده فناوری بلاک چین است و این فناوری کاربردهای فراوانی در عرصه ارتباطات مالی دارد. یکی از ویژگی های بارز و با اهمیت بلاک چین غیرمتمرکز بودن فعالیت آن است.

عدم امکان رصد آمریکا و اروپا با شکل گیری معماری مالی موازی

بیشترین نگرانی های آمریکا در مورد تلاش های روسیه، چین و دیگر کشورهاست که در حال ایجاد یک «معماری مالی موازی» برای نظام مالی کنونی هستند. در نظام مالی فعلی آمریکا و اروپا می توانند انتقالات وجوه بین المللی افراد را رصد کنند؛ اما در معماری های جدید نظام مالی بین المللی، این امکان از بین خواهد رفت.

به عنوان مثالی از این اقدامات می توان به کشورهای عضو گروه بریکس اشاره کرد؛ که در رأس آن ها چین و روسیه قرار دارند. این کشورها در همکاری با هم در حال راه اندازی یک نظام پرداخت جایگزین نظام کنونی هستند، که بتواند در خدمت کشورهای در حال توسعه باشد.

این گونه تحولات نگرانی کارشناسان آمریکایی و اروپایی را به دنبال دارد؛ چراکه این امکان را برای شرکت ها و افراد ایجاد می کند که حتی با وجود تحریم های آمریکا، بدون مشکل برای انجام تجارت و تبادلات مالی خود اقدام نمایند.

پیام رسان جایگزین سوئیفت، چالش بزرگ اعمال تحریم ها

ریچارد نفو، محقق ارشد پژوهشی مرکز سیاست جهانی انرژی دانشگاه کلمبیا است که در دولت باراک اوباما نیز به پیاده سازی تحریم های ایران کمک کرده است. این کارشناس تحریم بر این عقیده است که اگر یک سیستم سوئیفت جدید راه اندازی شود که آمریکا و اروپا را دور بزند، چالش عظیمی برای فرار از تحریم ها، تأمین مالی تروریسم و پولشویی خواهد بود.

انتظار می رود فناوری هایی از قبیل بلاک چین بدون توقف به پیشرفت خود ادامه دهند. این فناوری می تواند تمام انواع معاملات مالی را ساده سازی نماید و هزینه ها را به طور چشمگیری کاهش دهد. در حال حاضر بانک های بزرگ بین المللی به ساخت پلتفرم های مبتنی بر بلاک چین روی آورده اند.

توقف نظارت آمریکا بر فعالیت های مالی با راه اندازی نظام مالی مبتنی بر بلاک چین

آمریکا به عنوان مرکز مالی جهانی برای بارها کشورهایی از قبیل ایران و کره شمالی را تحریم کرده است و در این مسیر نیز از دلار و سیستم پرداخت های مستقر در نیویورک استفاده کرده است. اما کارشناسان معتقدند نظام مالی تحت اختیار آمریکا توسط دنیای جدید، جسور و نوآور مالی تهدید می شود.

به گفته الیزابت رزنبرگ، کارشناس تحریم های دولت اوباما، تحول نظام مالی بین المللی فعالیت های مالی را از محدوده سیطره آمریکا خارج خواهد کرد؛ چراکه اگر از یک پلتفرم دیگری مانند بلاک چین استفاده شود ظرفیت آمریکا جهت نظارت بر آن بسیار کاهش خواهد یافت و حتی متوقف خواهد شد.

منبع: فارین پالیسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.