۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۸۲۳۵ ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

پس از تغییر سیاست های تجاری دولت آمریکا و خروج این کشور از توافقات تجاری چندجانبه، شرکای تجاری این کشور به انعقاد توافقات تجاری دوجانبه روی آورده‌اند. ژاپن و اتحادیه اروپا دو مورد از مهمترین شرکای تجاری آمریکا هستند که قرار است در ماه های آتی یک توافقنامه‌ی تجارت دوجانبه با یکدیگر منعقد کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد کشورهای جهان معتقدند سیاست های دولت جدید آمریکا در حوزه تجارت جهانی، موجب آشفتگی در عرصه روابط تجاری شده است. از این رو بسیاری از کشورهای جهان و حتی شرکای تجاری آمریکا به تقویت و تحکیم روابط تجاری با یکدیگر و بدون آمریکا روی آورده اند. ژاپن و اتحادیه اروپا از مهمترین آن ها هستند.

سیسیلیا مالمستروم مامور عالی رتبه‌ی تجاری اتحادیه اروپا گفت: اگر مشکل خاصی پیش نیاید توافقنامه‌ی تجاری اروپا-‌ژاپن در تابستان آتی به امضا خواهد رسید.

به گفته‌ی وی این توافقنامه، با ایجاد نزدیکی بیشتر در روابط ژاپن-اتحادیه اروپا، منجر به تشکیل یکی از بزرگترین مجموعه های اقتصادی خواهد شد. طرفین مصمم هستند که تا اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی این توافق را به اجرا درآورند.

تخفیفات تعرفه ای گسترده ژاپن و اتحادیه اروپا

بر اساس توافقات صورت گرفته، ژاپن تعرفه‌ی ورودی ۹۴ درصد از کالاهای اروپایی را حذف خواهد کرد که شامل ۸۴ درصد از محصولات کشاورزی و شیلات می‌شود. حذف تعرفه‌ها در بخش‌های مذکور احتمالا بازار پنیر و گوشت ژاپن را به دلیل قیمت پایین محصولات اروپایی تحت تاثیر قرار خواهد داد.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا نیز پذیرفته است که تعرفه‌ی واردات ۹۹ درصد از کالاهای ژاپنی را حذف کند. به طور مثال قرار است تعرفه‌ی واردات خودرو طی ۸ سال و تعرفه‌ی واردات تلویزیون طی ۶ سال حذف شود.

ژاپن و اتحادیه اروپا قصد دارند در این توافق تجاری دوجانبه در زمینه مباحث مربوط به سرمایه گذاری مشترک نیز همکاری هایی را در نظر بگیرند، اما تاکنون در این زمینه پیشرفتی در مذاکرات ایجاد نشده است.

منبع: ژاپن امروز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.