۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۵۲۴۳ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

روسیه در پی اثرات تحریمی جنگ اوکراین به دنبال توسعه روابط خود با کشورهای آفریقایی است. به گزارش رویترز روسیه با امضای توافق‌نامه جدید تجاری با کنیا در تلاش است سطح تجارت دوجانبه میان دو کشور را تقویت نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد ویلیام روتو، رئیس جمهور کنیا پس از دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، خاطر نشان کرد که کنیا قرارداد تجاری جدیدی با روسیه با هدف افزایش همکاری تجاری بین دو کشور منعقد کرده است. لاوروف در این بیانیه خاطرنشان کرد که حجم تجارت دوجانبه بر خلاف ظرفیت موجود، در سطح پایینی قرار دارد و این توافق‌نامه جدید، سطح تجارت و دیپلماسی دو کشور را با وجود تحریم‌ها، بالا خواهد برد.

ارتقای سطح تجارت دوجانبه روسیه و کنیا

روسیه تلاش خود را برای تقویت روابط اقتصادی با آفریقا برای کمک به خنثی کردن تحریم‌ در روابط با غرب ناشی از عملیات نظامی ویژه این کشور در اوکراین افزایش داده است و قصد دارد در ماه ژوئن نشست قاره آفریقا و روسیه را در سن پترزبورگ برگزار کند. ریاست جمهوری کنیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که سطح تجارت دوجانبه با روسیه با وجود پتانسیل بالایی که دارد هنوز پایین است و این پیمان انگیزه لازم را به تجارت دوجانبه خواهد داد.

افزایش روابط اقتصادی روسیه با متحدان خود

در این توافق‌نامه گفته‌نشده که تا چه‌زمانی این توافق پابرجاست و از اعلام جزئیات نیز خودداری شده است. روسیه در حال حاضر بیشتر غلات و کودهای شیمیایی تولید خود را به کنیا می فروشد. اوکراین و متحدان غربی آن، مسکو را به راه‌اندازی یک جنگ تهاجمی بی‌دلیل متهم می‌کنند. کشورهای غربی تحریم‌های اقتصادی و تجاری گسترده‌ای را علیه روسیه اعمال کرده‌اند که این امر باعث شده است روسیه روابط نزدیک‌تری با چین، هند، کشورهای آفریقایی و ایران برقرار کند.

اهداف روسیه از اجلاس سران بریکس

لاوروف در سال جاری حداقل سه بار از قاره آفریقا دیدن کرده است. ریاست جمهوری کنیا اعلام کرد که لاوروف برای نشست اول ژوئن با وزرای خارجه گروه بریکس از اقتصادهای نوظهورکه شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است، راهی کیپ‌تاون خواهد شد. از مهم‌ترین اهداف لاوروف می‌توان به امضای سند راهبردی همکاری با هند و توسعه زیرساخت‌های انرژی هسته‌ای آفریقای جنوبی اشاره کرد

منبع: رویترز

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.