۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۶۳۲۷ ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰ دسته: انرژی کارشناس: سید مرتضی سبحانی
۰

بررسی چشم انداز صنعت پتروشیمی جهان نشان می دهد که به دلیل مواردی همچون نیروی کار ارزان و دسترسی به منابع اولیه، منطقه شرق آسیا در آینده از آمریکای شمالی پیشی می گیرد و به قطب تولید در این حوزه تبدیل می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد انتظار می رود بازار جهانی پتروشیمی در سال های ۲۰۱۷ – ۲۰۲۳ با نرخ ۹ درصد رشد کند و تا سال ۲۰۲۳ به ۸۱۴.۳ میلیارد دلار برسد. عوامل موثر بر رشد بازار پتروشیمی شامل افزایش تقاضای صنایع مصرف کننده نهایی، سیاست های مناسب دولتی در بخش آسیای شرقی و دسترسی فراوان به مواد خام در خاورمیانه هستند.

چند آمار مهم از بازار پتروشیمی در سال ۲۰۱۶

  • بر مبنای ماده اولیه، نفت خام به لحاظ قیمت و حجم در بازار پتروشیمی غالب بود و انتظار می رود که در طول دوره پیش بینی همچنان بر تسلط خود بر بازار ادامه دهد.
  • بر مبنای محصول، اتیلن بزرگترین سهم بازار پتروشیمی را از نظر قیمت و حجم در اختیار داشت و پیش بینی می شود که در طول دوره پیش بینی به عنوان بزرگترین محصول بازار باقی بماند. قیمت پایین و فراوانی اتان از عوامل موثر بر محرک تقاضای اتیلن هستند.
  • انتظار می رود در طول دوره پیش بینی در بین محصولات بازار جهانی پتروشیمی، بخش متانول سریع ترین میزان رشد را به لحاظ قیمت و حجم داشته باشد. رشد این بخش بیانگر افزایش استفاده از متانول در فرآیندهای الفین و ترکیبات بنزین است.
  • از لحاظ جغرافیایی، منطقه آسیای شرقی در بازار پتروشیمی پیشتاز بودند. همچنین انتظار می رود که در طول سال های پیش بینی نیز تسلط این بخش بر بازار پتروشیمی ادامه یابد. چین مهمترین عامل رشد بازار پتروشیمی این منطقه است. توسعه زیرساخت ها و صنایع خودرو عوامل موثر بر رشد بازار پتروشیمی در این منطقه محسوب می شود.
  • شرکت های اثرگذار و بازیگران کلیدی در بازار پتروشیمی، شرکت هایی همچون باسف، سینوپک، DowDuPont، اکسون موبیل، LyondellBasell، سابیک، رویال داچ شل، میتسوبیشی، INEOS Group Limited و پترا چاینا خواهند بود.

برتری خاورمیانه و آسیای شرقی در صنعت پتروشیمی

صنعت پتروشیمی آمریکای شمالی به طور سنتی مقام اول  صادرات را به خود اختصاص داده است. صنعت پتروشیمی این منطقه شاهد چندین مرحله در چرخه عمر خود را پشت سر گذاشته است. چرخه رشد صنعت پتروشیمی این منطقه رشد اولیه و گسترش ظرفیت ها را پشت سر گذاشته است و در حال حاضر به مرحله کاهش بازده نهایی رسیده است که منجر به افت شدید فروش منجر شده است.

دلیل اصلی کاهش اخیر در صنعت پتروشیمی آمریکای شمالی، افزایش رقابت قیمتی تولید کنندگان در خاورمیانه و آسیای شرقی بوده است. برای مثال، فرصت های صادراتی کالای پلاستیکی ایالات متحده کاهش یافته است. علت آن است که حجم زیادی از ظرفیت صادرات پلاستیک خاورمیانه با قیمت مناسبی در حال جابجا شدن به سمت دیگر صادرکنندگان همچون چین، کره و ژاپن است.

علاوه بر این، محدودیت منابع و قیمت های بالای مواد اولیه در آمریکای شمالی، بسیاری از تولید کنندگان پتروشیمی آمریکای شمالی را تحت فشار قرار می دهد تا حاشیه بازدهی سود خود را در مقایسه با بازیگران جهانی بازنگری کنند.

درچنین شرایطی ظرفیت اضافه شده در صنعت پتروشیمی جهان به نفع مناطق آسیای شرقی و خاورمیانه است. صرفه جویی های تولید مانند برتری مواد اولیه بی نظیر خاورمیانه و هزینه های نیروی کار  پایین در کشورهایی مانند چین و هند در مقایسه با آمریکای شمالی و اروپا دلیل اصلی این تغییر هستند.

چین بزرگترین بازار مصرف محصولات پتروشیمی

آسیای شرقی در سال ۲۰۱۶ بزرگترین سهم بازار پتروشیمی را در اختیار داشت. همچنین انتظار می رود که در طول سال های ۲۰۱۷ تا  ۲۰۲۳ تسلط کاملی بر بازار داشته باشد. علاوه بر این، پیش بینی می شود که بازار پتروشیمی آسیای شرقی به میزان قابل توجهی رشد کند و بالاترین میزان CAGR (نرخ رشد مرکب سالیانه) را در طول دوره پیش بینی ثبت کند.

چین، مصرف کننده عمده محصولات در بازار پتروشیمی آسیای شرقی است. نرخ رشد اقتصادی بالا، بهبود استانداردهای زندگی و هزینه های تولید رقابتی باعث رشد بازار پتروشیمی در آسیای شرقی می شود. همچنین انتظار می رود که در خاورمیانه و آفریقا نیز میزان تولید محصولات پتروشیمی با رشد تصاعدی همراه باشد؛ چراکه حضور ذخایر عمده نفتی فرصت افزایش ظرفیت تولید را برای شرکت های پتروشیمی این منطقه ایجاد می کند.

شرکت های حوزه نفت و پتروشیمی در کشورهای آمریکای شمالی مانند ایالات متحده و کانادا، تمرکز خود را بر اکتشاف گاز شیل گذاشته اند. این اقدام نیز می تواند در آینده به تقویت بازار پتروشیمی این منطقه منجر شود.

منبع: انرژی مارکت ریسرچ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.