۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۱۶۱۲ ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰ دسته: انرژی
۰

افشین غلامعلی پور کارشناس انرژی، با اشاره به ایرادات فنی و اقتصادی الگوی پیشنهادی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی، گفت: به الگوی پیشنهادی این طرح ایراداتی چون تولید محصولات با ارزش افزوده پایین و احداث واحدهای غیر ضروری، وارد است که با تعریف و مفهوم پالایشگاه نسل سوم و چهارم همخوانی ندارد و سبب افزایش هزینه‌های ساخت پالایشگاه، افزایش مدت زمان احداث و کاهش نرخ بازده آن می‌شود.

افشین غلامعلی پور کارشناس انرژی در گفتگو با مسیر اقتصاد با تاکید بر احداث پالایشگاه‌های نسل سوم و چهارم گفت: کشورهای مختلف جهان از جمله آمریکا و چین به منظور مدیریت یکپارچه سایت، تبادل بهینه یوتیلیتی بین مجتمع‌های پالایشگاهی و پتروشیمی، کاهش هزینه‌های انتقال سوخت و خوراک به سمت احداث پالایشگاه‌های نسل سوم و چهارم در حرکت هستند. در این راستا در کشور هم طرح‌های مختلف پالایشگاهی نسل سوم تعریف شده که از جمله این طرح‌ها، طرح پتروپالایشگاه شهید سلیمانی است.

غلامعلی پور تصریح کرد: طرح پتروپالایشگاه شهید سلیمانی از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با خوراک نفت خام سنگین صادراتی و با رویکرد تولید محصولات پتروشیمیایی و یکپارچگی میان مجتمع‌های پالایشگاهی و پتروشیمی پیشنهاد و جزئیات آن تدوین شد. پس از آن بود که مطابق «بند ط تبصره ۱ لایحه بودجه ۱۴۰۱» و «بند ل تبصره ۱ لایحه بودجه ۱۴۰۲»، وزارت نفت برای احداث یک پالایشگاه نفت خام به ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز با رویکرد تولید مواد پایه پتروشیمی و سوخت از محل منابع داخلی (حداکثر در سقف ۲۰ درصد) و تأمین مالی خارجی (فاینانس) مجاز شناخته شد و در عمل طرح وارد مرحله پیگیری و اجرا گردید.

سناریو‌های پیشنهادی با تعریف پالایشگاه نسل سوم و چهارم همخوانی ندارد

این کارشناس انرژی افزود: در طرح پتروپالایشگاه شهید سلیمانی سناریوها و الگوهای فرآیندی مختلفی پیشنهاد شده که به هر یک از آن‌ها ایراداتی وارد است؛ چراکه به طور کلی با تعریف و مفهوم پالایشگاه نسل سوم و چهارم همخوانی ندارد و در بیش‌تر سناریو‌های پیشنهادی واحدهای غیرضرور مختلفی به چشم می‌خورد که تنها سبب افزایش هزینه‌های ساخت پالایشگاه، افزایش مدت زمان احداث و کاهش نرخ بازده داخلی در سناریو‌های مختلف شده است.

غللامعلی پور ادامه داد: در بین سناریو‌های پیشنهادی طرح پتروپالایشگاه شهید سلیمانی دو سناریو با بیش‌ترین تولید محصولات پتروشیمیایی و سناریو تولید حدود ۶.۵ میلیون لیتر بنزین در روز در اولویت قرار دارند که سناریو اول با تولید ۲۵ تا ۳۰ درصدی محصولات پتروشیمیایی در ابتدا به‌عنوان سناریوی اصلی منتخب گردید اما با اصرار شرکت ملی پالایش و پخش و به‌منظور کمک به کاهش ناترازی بنزین، سناریو تولید ۶.۵ میلیون لیتر در روز بنزین نهایی شد. در حالی‌که با توجه به رشد چشمگیر مصرف بنزین در سال‌های اخیر، این میزان از تولید تا زمان بهره‌برداری از واحد کمک چندانی به مسئله ناترازی بنزین نخواهد کرد.

تولید کک سوختی در پالایشگاه نسل سوم بی معنی است

این کارشناس انرژی ضمن اشاره به تولید کک سوختی در سناریو‌ پیشنهادی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی گفت: در این سناریو به علت وجود واحد کک سازی تأخیری، حدود ۱۰ درصد از کل سبد محصولات پالایشی به محصول کم ارزش کک سوختی اختصاص می‌یابد که با توجه به ارزش ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلاری به ازای هر تن از این محصول، کمبود و محدودیت بازارهای صادراتی برای آن، این سناریو نمی‌تواند گزینه مناسبی برای احداث یک پالایشگاه نسل سوم باشد. ضمن این‌که قیمت کک سوختی از نفت کوره تولید این پتروپالایشگاه با خوراک نفت فوق سنگین بسیار کمتر است و در این سناریو نفت کوره به یک ماده با ارزش‌ به مراتب کمتر تبدیل خواهد شد.

طرح پتروپالایشگاه شهید سلیمانی باید توسط دولت و مجلس پیگیری شود

غلامعلی پور در پایان خاطر نشان کرد: طرح پتروپالایشگاه شهید سلیمانی از سال ۱۴۰۱ تاکنون چالش‌های متعددی را داشته است که برخی از مهم‌ترین آن‌ها همچون صدور مجوز شورای پول و اعتبار جهت واریز سهم بانک‌های سهامدار در طرح، برطرف شده است. اما در این میان چالش‌هایی از قبیل مسئله تأمین مالی طرح پتروپالایشگاه شهید سلیمانی همچنان به قوت خویش باقی مانده است. بنابراین با توجه به عدم رفع چالش‌های فوق، لازم است طرح پتروپالایشگاه شهید سلیمانی توسط دولت و مجلس به صورت مستمر پیگیری شود. همچنین به منظور تسریع در انجام کار، منابع و تسهیلات لازم توسط صندوق توسعه ملی باید در اختیار طرح پتروپالایشگاه شهید سلیمانی قرار گیرد.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.