۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۵۹۰۴ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵ دسته: تجارت و دیپلماسی، تولید داخلی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد، حمایت از تولیدات داخلی را مهم ترین شعار دولت خود و اولویت آمریکا عنوان کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد در روزهای اخیر اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در حال برگزاری است. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برخلاف سال گذشته در مراسم سال جاری این اجلاس شرکت کرده است.

رئیس جمهور آمریکا روز گذشته به ایراد سخنرانی خود در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد نمود که مهم ترین اصل آن تأکید بر حمایت دولت این کشور از تولیدکنندگان داخلی بوده است.

تأکید ترامپ بر دستاوردهای یک ساله دولت آمریکا

ترامپ در سخنرانی خود در ابتدا به تشریح دستاوردهای یکساله خود پرداخت. رئیس جمهور آمریکا نتایجی همچون ایجاد ۲.۴ میلیون شغل، افزایش نرخ رشد اقتصادی، رونق قابل توجه بازارهای بورس و بهبود اطمینان مصرف کنندگان، فعالین کسب و کار و تولیدکنندگان آمریکایی را از جمله مهم ترین دستاوردهای خود در یک سال اول ریاست جمهوری عنوان کرد.

ترامپ هدف دولت آمریکا را فراهم کردن بهترین شرایط برای استخدام، سرمایه گذاری و گسترش فعالیت های تولیدی توسط شرکت های آمریکایی عنوان کرد و افزود: «ما به منظور بهبود شرایط کشورها نرخ مالیات شرکت ها را کاهش داده ایم.»

حمایت از سرمایه گذاری و بهبود فضای کسب و کار مهم ترین دستاوردهای ترامپ

به گفته ترامپ تصمیمات دولت این کشور موجب بازگشت سرمایه های خارجی شرکت های آمریکایی به این کشور شده است. تنها شرکت اپل اعلام کرده است که قصد دارد بیش از ۲۴۵ میلیارد دلار از منابع خارجی خود را به داخل آمریکا بازگرداند و در داخل سرمایه گذاری نماید.

ترامپ کاهش قوانین و مقررات زائد را یکی از دستاوردهای دولت خود برشمرد و اعلام کرد:«از زمان شروع به کار من به ازای هر قانون جدید در آمریکا، ۲۲ قانون زائد و قدیمی کنار گذاشته شده است. ما قصد داریم فضای کسب و کاری ایجاد کنیم که سرمایه را جذب می کند، از سرمایه گذار حمایت می کند و تولید را تشویق می نماید.»

ترامپ: هر دولتی باید از تولیدکنندگان داخلی حمایت کند

ترامپ همچنین شعار اصلی دولت خود را «اولویت با آمریکا» عنوان کرد و اعلام کرد هر دولتی باید به حمایت از تولیدکنندگان داخلی بپردازد و آن ها را در برابر محصولات خارجی در اولویت قرار دهد.

رئیس جمهور آمریکا در این خصوص گفت: «من به عنوان رئیس جمهور آمریکا همواره از کشورم، شرکت های آمریکایی و کارگران آمریکایی دفاع خواهم کرد.»

ترامپ افزود: «هر آمریکایی باید بتواند به رویاهای خود دست یابد و در نهایت به یک شغل خوب، یک مسکن خوب و یک آینده خوب برای فرزندان خود برسد.»

حمایت از تولید داخلی با برونگرایی در تضاد نیست

ترامپ همچنین گفت: «شعار اولویت با آمریکا، با برونگرایی این کشور در تضاد نیست. ما همانطور که در حال بهبود فضای قانون داخلی هستیم قصد داریم قوانین و مقررات تجارت جهانی را نیز اصلاح کنیم.»

رئیس جمهور آمریکا ضمن انتقاد از عدم قانون گرایی کشورهای جهان در عمل به قوانین تجارت جهانی گفت: «این قوانین باید به سود کشورهایی باشد که به آن ها پایبند هستند. درحال حاضر اینطور نیست و در چنین شرایطی ما نمی توانیم به تجارتی آزاد با دیگر کشورهای جهان تن دهیم. در حال حاضر بسیاری از کشورها از قوانین سود می برند و شرایط مد نظر خودشان را به دیگر کشورها تحمیل می کنند.»

تجارت جهانی باید منصفانه باشد

ترامپ همچنین گفت: «آمریکا از تجارت آزاد حمایت می کند؛ اما به شرطی که منصفانه باشد و همه کشورها به قواعد آن پایبند باشند. چراکه تجارت غیرمنصفانه در نهایت به ضرر تمامی کشورها تمام خواهد شد.»

رئیس جمهور آمریکا افزود: « تنها درصورتی این امکان وجود دارد که یک نظام تجارت جهانی متحد شکل بگیرد که تمامی کشورها به آن پایبند باشند. در غیر انصورت ما به قوانین تجاری خودمان عمل می کنیم و اجرای قوانین جهانی در اولویت ما نخواهد بود.»

توافقات تجاری دوجانبه رویکرد نوآورانه آمریکا در تجارت خارجی

ترامپ در خصوص رویکرد دولت آمریکا در زمینه گسترش تجارت خارجی گفت: «آمریکا آماده است با هر کشوری درخصوص مسائل تجاری به مذاکره بپردازد و در نهایت به یک توافق دوجانبه منصفانه دست یابد.»

کاهش وابستگی آمریکا محور برنامه های دولت ترامپ

رئیس جمهور آمریکا کاهش وابستگی این کشور در حوزه های اساسی ازجمله انرژی را یکی از مهم ترین اولویت های دولت خود عنوان کرد و افزود: «ما محدودیت های تولید در بخش انرژی را کاهش داده ایم و قصد داریم با افزایش میزان تولید بر امنیت انرژی خود بیفزاییم.»

ترامپ افزود: «امنیت انرژی مبحث مهمی برای کشورهاست و هیچ کشوری نباید به یک منبع انرژی وابسته باشد.»

بخش نظامی دیگر اولویت مهم دولت آمریکا

ترامپ افزایش سرمایه گذاری در بخش نظامی و دفاعی را یکی دیگر از اولویت های خود اعلام کرد و در ادامه گفت: «برای اینکه دنیا به مکانی امن تر تبدیل شود و از اقدامات تروریستی جلوگیری شود، آمریکا باید بر قدرت نظامی خود بیفزاید.»

منبع: سی ان ان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.