۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۵۶۴۴ ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

از سال ۲۰۱۴ میلادی به دلیل اجرای قانون ممنوعیت واردات ماهی در روسیه، کشور نروژ نتوانسته است جایگزینی برای صادرات محصولات خود پیدا کند و میلیاردها دلار از این ناحیه متضرر شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در پی وضع قانون ممنوعیت واردات در کشور روسیه، بسیاری از کشورهای اروپایی بازار این کشور را از دست داده اند. در همین زمینه کشور نروژ نیز که تا پیش از این صادرات قابل توجهی در حوزه شیلات به این کشور داشته است، در این مدت میلیاردها دلار متضرر شده است.

قانون ممنوعیت واردات محصولات غذایی و کشاورزی در کشور روسیه از سال ۲۰۱۴ میلادی و درپی تحریم های اقتصادی و مالی این کشور از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا اعمال شده است.

تیموراز رامیشویلی، سفیر روسیه در کشور نروژ در این خصوص گفت: «از سال ۲۰۱۴ میلادی و درپی وضع تحریم های متقابل، روابط تجاری بین روسیه و نروژ کاهش یافته است. از آن زمان تا به حال از نظر اقتصادی، کشور نروژ به دلیل کاهش صادرات ماهی به روسیه میلیاردها دلار متضرر شده است.»

سفیر روسیه در نروژ افزود: «کشور نروژ در این مدت تلاش کرده است بازارهای جدیدی برای صادرات ماهی و محصولات شیلاتی خود پیدا کند؛ اما در این زمینه ناموفق بوده است. کشور چین یکی از اهداف اصلی نروژ برای افزایش صادرات ماهی بوده است اما این کشور نیز نتوانسته است جایگزین روسیه برای صادرکنندگان نروژی باشد.»

پیش از این پیر سندبرگ، وزیر شیلات نروژ نیز با ابراز تأسف از ممنوعیت واردات روسیه، خواستار بازگشت مجدد محصولات خود به بازار روسیه شده بود. وزیر شیلات نروژ از کشورهای چین، ژاپن و ویتنام به عنوان جایگزین های روسیه در صادرات شیلات نام برده بود.

بر اساس تحلیل صورت گرفته توسط خبرگزاری بلومبرگ، ممنوعیت واردات روسیه بیش از ۱۰ درصد از صادرات ماهی نروژ کاسته است.

همچنین کشور چین از سال ۲۰۱۰ میلادی تا اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی واردات ماهی از نروژ را ممنوع کرده بود. این اقدام دولت چین در پی اهدای جایزه نوبل به یک زندانی چینی انجام شد که موجب برهم خوردن روابط دوجانبه چین و نروژ شده بود.

از اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی کشور چین مجوز واردات ماهی از نروژ را صادر کرده است. اما در این مدت کشور نروژ از قانون ممنوعیت واردات ماهی چین بیش از ۱.۳ میلیارد دلار متضرر شده بود.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.