۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۴۴۲۰ ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰ دسته: دولت و حکمرانی، راه ابریشم چین
۰

کشورهای اروپایی تا به حال نتوانسته اند مواضعی متحد در قبال پروژه جاده ابریشم چین اتخاذ نمایند. برخی از کشورهای اروپایی این پروژه را یک تهدید شمرده اند و برخی آن را یک فرصت برای همکاری می‌دانند.

به گزارش مسیر اقتصاد کشورهای اروپایی در سال های اخیر نتوانسته اند موضعی شفاف و متحد در مواجهه با پروژه جاده ابریشم چین اتخاذ نماید. در حال حاضر هریک از کشورهای اروپایی مواضع مخصوص به خود را در قبال این پروژه اتخاذ نموده اند.

مواضع غیرمتحد اروپا در قبال جاده ابریشم جدید

کشور چین از سال ۲۰۱۳ میلادی پروژه بزرگ جاده ابریشم جدید را در دستور کار قرار داده است. هدف چین از این پروژه برقراری روابط تجاری و اقتصادی بیشتر بین کشورهای آسیایی و اروپایی عنوان شده است که از طریق ساخت بزرگراه و ریل و راه اندازی خطوط دریایی جدید محقق می شود.

در طول سال های اخیر کشور چین در قالب اجرای پروژه های جاده ابریشم در دیگر کشورها بیش از هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری نموده است. تا به حال بیش از ۶۵ کشور که بیش از ۶۰ درصد کل جمعیت جهان و بیش از  را شامل می شوند، ابزار تمایل کرده اند که در قالب پروژه جاده ابریشم جدید با کشور چین همکاری نمایند.

از آن زمان تا به حال برخی از سران کشورهای اروپایی جاده ابریشم چین را یک تهدید بزرگ برای اروپا و جهان نامیده اند و در عین حال برخی دیگر نیز از آن به عنوان یک فرصت بزرگ همکاری یاد کرده اند.

جاده ابریشم؛ فرصت یا تهدید؟

برخی سران اروپایی علاقه شدیدی در همکاری با چین دارند و برخی دیگر احتیاط قابل ملاحظه در تعامل با چین را در دستور کار دارند.

این کشورها از طرفی جاده ابریشم جدید را فرصتی برای استفاده از سرمایه گذاری های چین می دانند و از طرف دیگر آگاه هستند که هدف این پروژه افزایش نفوذ چین در منطقه و افزایش میزان صادرات این کشور به اروپا است.

در کوتاه مدت کشورهای اروپایی می توانند مزایای قابل توجهی از افزایش تبادلات تجاری و اقتصادی با چین بدست آوردند. اما در بلند مدت به نظر می رسد کشور چین بتواند از طریق افزایش روابط تجاری، جایگاه خود در اروپا و به تبع آن جایگاه جهانی خود را ارتقاء دهد.

همکاری گسترده چین با کشورهای اروپای شرقی

تا به حال کشورهای شرق اروپا مشارکت گسترده ای در پروژه جاده ابریشم چین داشته اند و از این طریق توانسته اند سرمایه گذاری های این کشور را به منظور توسعه زیرساخت های ارتباطی خود جذب نمایند.

در همین راستا پیش از این در همایشی در کشور مجارستان با حضور مقامات این کشور و ۱۶ کشور دیگر از شرق اروپا به منظور تقویت روابط با چین و مشارکت در پروژه جاده ابریشم برگزار شد. در این نشست چین از برنامه خود برای سرمایه گذاری بیش از ۳ هزار میلیارد یورویی در کشورهای شرق اروپا رونمایی کرد.

در این همایش نخست وزیر مجارستان صریحا اعلام کرد: «برخی ظهور دوباره چین را یک تهدید می دانند. اما ما به آن به عنوان یک فرصت بزرگ نظر داریم.»

جاده ابریشم چین مهم ترین تحول در روابط بین الملل است

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه به تازگی به چین سفر کرده است و با مقامات این کشور درخصوص روابط دوجانبه اقتصادی و تجاری به گفت و گو پرداخته است.

بارتلمی کورمونت که در اندیشکده ایریس کشور فرانسه به بررسی مسائل مربوط به کشور چین می پردازد معتقد است: «در سال های پیش رو مهم ترین تحول در روابط بین الملل مسئله جاده ابریشم چین است. به طور قطع مهم ترین محور مذاکرات ماکرون در چین نیز به همین موضوع اختصاص داشته است.»

همراهی مدیران ۵۰ شرکت بخش خصوصی در سفر به چین

فرانسه تا به حال سیاستی محتاطانه در قبال پروژه جاده ابریشم چین اتخاذ نموده است. با اینحال امانوئل ماکرون از زمان انتخاب به عنوان رئیس جمهور فرانسه اظهارات امیدوارانه ای در خصوص همکاری این کشور در جاده ابریشم ابراز کرده است.

در سفر سه روزه ماکرون به چین مدیران بیش از ۵۰ شرکت بزرگ فعال در زمینه همکاری های بین الملل نیز او را همراهی کردند تا بتوانند شرایط را برای همکاری بیشتر با شرکت های چینی فراهم نمایند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند اگر فرانسه به همکاری با چین در پروژه جاده ابریشم اقبال نشان دهد، انتظار می رود دیگر کشورهای اروپایی نیز به دنبال فرانسه با چین همکاری نمایند.

ماکرون در این سفر ضمن ابراز تمایل به همکاری با چین در قالب جاده ابریشم گفته است: «همکاری کشورهای اروپایی با کشور چین در قالب پروژه جاده ابریشم نباید یک سویه باشد.»

منبع: فرنس پرس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.