۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۳۹۹۷ ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴ دسته: کشاورزی
۳

در نشست مرکز علوم تحقیقات شیلات که با موضوع ماهی تیلاپیا برگزار شد، کارشناسان و مسئولین این حوزه از تاکید نهادهای جهانی بر تولید و مصرف این ماهی خبر دادند و بیان کردند: حدود ۱۰ کارگاه پرورش ماهی با ظرفیت بین ۲۰ هزار تا ۵۰ هزار تن تولید ماهی تیلاپیا در یزد آماده شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد محمد پورکاظمی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و حسینعلی عبدالحی، معاون سازمان شیلات در نشست خبری تحلیلی دیروز خود در مرکز علوم تحقیقات شیلات، به بررسی فواید تولید ماهی تیلاپیا در کشور  و پاسخ به شبهات آن پرداختند.

ظرفیت ۲۰ تا ۵۰ هزار تنی پرورش ماهی تیلاپیا در یزد

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در گفتگو با فارس با اشاره به اینکه حدود ۱۰ کارگاه پرورش ماهی با ظرفیت بین ۲۰ هزار تا ۵۰ هزار تن تولید ماهی تیلاپیا آماده است، گفت: علی‌رغم مجوزهایی که در سال‌های گذشته از سوی دولت برای پرورش ماهی تیلاپیا در مؤسسه تحقیقات علوم شیلات و بافق یزد داده شده، ولی متأسفانه به دلیل به نتیجه نرسیدن با سازمان محیط زیست، عملا پرورش رسمی ماهی تیلاپیا در این کارگاه‌ها وجود ندارد.

وی افزود: سالانه ۱۲ هزار تن ماهی به ارزش ۲۰ میلیون دلار به کشور وارد می‌شود که با تولید این ماهی ارزشمند در کشور می‌توانیم جلوی خروج ارز را از کشور بگیریم؛ همچنین کل نیاز کشور به ماهی را می‌توان در استان یزد با وجود کمبود منابع آبی در فضای گلخانه‌ای و با کمک پرورش این ماهی تامین کرد.

ماهی تیلاپیا مهاجم نیست

پورکاظمی در پاسخ به شایعه مهاجم بودن این ماهی گفت: براساس معیارهای جهانی درباره تعریف ماهیان مهاجم، ماهی کپور در ردیف سی‌ام و قزل‌آلا شصت و سوم و تیلاپیای گونه موزامبیک در ردیف شصت و ششم ولی تیلاپیای نیل و رد(قرمز) که برای پرورش در ایران مدنظر است، در میان ماهیان مهاجم قرار ندارد.

مصرف تیلاپیا برای زنان باردار و کودکان ضرری ندارد

وی در گفتگو با تسنیم نیز در خصوص شایعه پایین بودن نسبت امگا ۳ موجود در این ماهی نیز گفت: در فضای مجازی مطرح می‌شود که ماهی تیلاپیا برای سلامت زنان باردار و کودکان مفید نیست اما براساس تحقیقات انجام شده سازمان فائو (سازمان خواربار جهانی) و سازمان اف دی ای(غذا و داروی آمریکا)  این ماهی کیفیت مناسبی برای کودکان و زنان باردار داشته و توصیه به مصرف آن می‌شود.

پرورش غیرقانونی ماهی تیلاپیا به دلیل ممانعت از تولید

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با بیان اینکه واردات ماهی تیلاپیا به صورت غیرمجاز در کشور در حال انجام است، گفت: علاوه بر اینکه این ماهی به صورت غیرمجاز به کشور وارد می‌شود به صورت غیرمجاز در حال پرورش و اکثر استانهای شمالی، مرکزی و… است.

پورکاظمی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص این که که چه ارگان و سازمانی مسئولیت نظارت بر تولید غیرقانونی ماهی تیلاپیا دارد، اظهار داشت: محیط زیست و سازمان دامپزشکی و حتی وزارت بهداشت باید جلوی تولید و عرضه ماهی تیلاپیایی که به صورت غیرقانونی در کشور تولید می‌شود را بگیرند.

چین بزرگترین تولید کننده و آمریکا بزرگترین مصرف کننده تیلاپیاست

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری میزان درباره اينکه چرا بايد تيلاپيا توليد کنيم افزود: رشد سريع و اقتصادي، سازگاري با محيط زيست، امکان توليد ساده و کم هزينه، تغذيه ارزان، هزينه توليد پايين و سودآوري بالا از جمله شاخصه های توليد اين محصول در داخل کشور است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اشاره به روند رو به رشد توليد اين محصول در جهان گفت: در حال حاضر ۱۴۰ کشور جهان از جمله چين، مصر، فيليپين، اندونزي و تايلند توليد را انجام مي دهند و در اين بين چين بزرگترين توليد کننده و آمريکا بزرگترين وارد کننده و مصرف کننده ماهي تيلاپيا محسوب مي شود.

حسینعلی عبدالحی، معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران نیز در این نشست گفت: سال گذشته ۴۵۹ هزار تن تولید انواع آبزی در کشور داشته‌ایم که ایران در منطقه از این حیث مقام نخست را دارد، چرا که ما دارای اقلیم بسیار متفاوت هستیم که همین امر و جمعیت ۸۰ میلیون نفری برای بسیاری از تجار خارجی ممکن است جالب‌توجه باشد.

تولید ماهی تیلاپیا در جهان توسعه یافته است

معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات در گفتگو با ایلنا تصریح کرد: ما بر روی گونه های بومی هم کار می کنیم اما تنوع گونه ای از اهداف اصلی سازمان فائو است که بر روی آن تاکید شده است. تیلاپیا یکی از معدود گونه هایی است که پیش از تولید بر روی آن کارهای تحقیقاتی بسیاری انجام شده است، اما سازمان محیط زیست با وجود تمام تلاش های ما برای هماهنگی ها و اقدامات لازم در جهت صدور مجوز برای تولید، به هیچ وجه روی خوش نشان نداده است. ما امیدواریم بتوانیم نظرشان را جلب کنیم تا با تولید این ماهی در کشور از واردات آن جلوگیری کنیم.

وی به گزارش فائو در مورد تنوع انواع آبزیان در دنیا اشاره کرد و گفت: ۵۶۰ گونه آبزی قابل پرورش است که تیلاپیا یکی از این گونه‌هاست که پرورش اخیر به سرعت در حال توسعه است و هم‌اکنون برخی از گونه‌های بومی کشور در مؤسسه تحقیقات در حال بررسی بوده تا بتوانیم آن را وارد چرخه تولید و مصرف کنیم که نمونه آن ماهیان خاویاری است.

تیلاپیای تولید شده در کشور بسیار باکیفیت است

عبدالحی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری میزان مبنی بر این که چه دلایلی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای جلوگیری از تولید ماهی تیلاپیا وجود دارد گفت: طی جلسات برگزار شده بین سازمان شیلات و محیط زیست، از سوی سازمان حفاظت محیط زیست دلایل بسیاری مطرح شد و قرار بر این شد که به صورت محدود در بافق یزد تولید انجام شود، اما هنوز با تولید انبوه این محصول به دلایل مختلف موافقت نشده است.

وی در پایان درخصوص نحوه تغذیه این گونه آبزی گفت: نوع تغذیه ماهی تیلاپیا تاثیر بالایی در کیفیت لاشه آن دارد و تیلاپیایی که در ایران تولید می‌شود به مراتب کیفیت و سلامت بالاتری از ماهی‌های وارداتی دارد.

  1. تولید داخلی و وجود ظرفیت در داخل حرفی منطقی و درست است
    اما ایا یزد مکان مناسبی است؟؟؟؟؟

    ۰۰
  2. حالا که گفتن دیگه وارد نشه علت تولید نشدنش اینه که پرورش دهندگان و صیادان ماهی های دیگر می خواهند محصولشان فروش رود در حالی که این فکر اشتباه است مردم هر چه در مقابل عرضه محصولات متنوع تر قرار گیرند بیشتر از همه انواع خرید می کنند مثال می زنم قبلاً ها در هر کوچه ای یه سوپری بود ولی هر بار یه نفر می رفت یک سطل ماست می خرید یا نیم کیلو پنیر می خرید ولی حالا هر کی می رود در فروشگاه های زنجیره ای یک چرخ دستی خرید می کند.

    ۰۰
  3. تیلاپیا یک گونه مریض از ماهیان فلس دار هست، این ماهی اوایل از چین وارد می‌شد، خیلی هم تعریف میکردن ازش اما بعدا خودشون فهمیدن که محل پرورش این ماهی محیطی کاملا باتلاقی و لجنی و در مواردی حتی در سیستم فاضلاب شهری رشد و نمو پیدا میکنه، به همین علت هم مزه اون به تلخی میزنه و این علت باعث عدم تکثیر این ماهی توسط محیط زیست در ایران شده...

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.