۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۳۹۰۵ ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۷ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

انباشت طلا توسط روسیه و چین، برای ایجاد ارزهایی با پشتوانه طلاست. این ارزها می توانند جایگزین دلار بدون پشتوانه باشند و به سلطه اقتصادی آمریکا در جهان پایان دهند.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق گفته رونان منلی، متخصص فلزات گرانبها در سنگاپور طلای انباشته شده توسط چین و روسیه می تواند به عنوان بخشی از یک استراتژی  برای دور شدن از انجام تجارت بین المللی بر مبنای دلار مورد استفاده این کشورها قرار بگیرد.

ارتباطات دو کشور چین و روسیه در حال تحول است و هدف بازگشت به سمت ارزهای با پشتوانه طلا در آینده و کنار گذاشتن دلار بدون پشتوانه یکی از برنامه های این دو کشور در آینده محسوب می شود.

به گفته منلی چین و روسیه جمع آوری منابع طلای رسمی خود را در ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته افزایش داده اند و اکنون این دو کشور در مجموع دارای ۳۶۷۰ تن طلا هستند. در حالی که یک دهه قبل این میزان حدود ۴۰۰ تن یا کمتر بوده است.

جالب توجه است که روسیه و چین به طور واضح تجمیع طلای خود را گسترش می دهند و به طلا به عنوان دارایی پولی استراتژیک اشاره می کنند. در حالی که آمریکا مخالف است و به طور مداوم نقش استراتژیک طلا را کاهش می دهد.

به گفته منلی برای روسیه و چین طلا تنها دارایی استراتژیک پولی است که می تواند استقلال‌شان را از دلار آمریکا فراهم نماید.

این کارشناس بین المللی معتقد است احتمالا میزان ذخایر طلای چین و روسیه بیشتر از آن است که به طور رسمی اعلام می شود. دلیل این امر نیز متنوع و متعدد بودن کانال های خرید فلزات گرانبها توسط این کشورها عنوان شده است.

چنانچه روسیه و چین در کنار یکدیگر طلای بیشتری نسبت به آمریکا داشته باشند، حتی به صورت نمادین ضربه بزرگی به دلار آمریکا و موقعیت آن در اقتصاد جهانی وارد می کند.

علاوه بر چین و روسیه کشورهایی مثل ونزوئلا، ترکیه و شاید هم به زودی ایران نیز می توانند به سمت راه اندازی و استفاده از ارزهای مستقل خود با پشتوانه طلا حرکت نمایند. حتی ممکن است این اتفاق از طریق ارزهای دیجیتالی انجام شود.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.