۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۳۷۰۹ ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲ دسته: تجارت و دیپلماسی، راه ابریشم چین
۰

پاکستان همکاری راهبردی و گسترده ای را با کشور چین در اجرای پروژه جاده ابریشم جدید آغاز کرده است. کریدور اقتصادی چین – پاکستان پروژه بزرگ بین دو کشور است که بعد از ۴ سال از شروع مذاکرات، جزئیات آن منتشر شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور چین از سال ۲۰۱۳ میلادی با ارائه پیشنهاد احیای دوباره جاده ابریشم، پروژه های زیرساختی و صنعتی متعددی را در کشورهای مختلف جهان در دستور کار قرار داده است.

هدف چین از اجرای این پروژه ها، تسهیل روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه با کشورهایی از قاره های آسیا، اروپا و آفریقای جنوبی است که در نهایت به تقویت جایگاه جهانی این کشور منجر خواهد شد.

همکاری گسترده پاکستان در راه اندازی کریدور اقتصادی با همکاری چین

کشور پاکستان یکی از کشورهایی است که در سال های اخیر همکاری های گسترده ای با کشور چین در عملیاتی کردن پروژه بزرگ جاده ابریشم جدید ایفا می کند.

در همین راستا دو کشور چین و پاکستان طرح مشترکی با نام کریدور اقتصادی چین پاکستان در دستور کار قرار داده اند که هدف اصلی آن ایجاد دسترسی به دریای آزاد برای شهرهای غربی کشور چین است. برای تحقق این هدف کشور چین سرمایه گذاری های گسترده ای در سراسر کشور پاکستان انجام داده است و پروژه های زیرساختی و صنعتی متعددی در این کشور تعریف نموده است.

مذاکرات دو کشور چین و پاکستان برای نهایی کردن جزئیات برنامه بزرگ کریدور اقتصادی چین پاکستان از اواسط سال ۲۰۱۳ میلادی آغاز شده است. در نهایت بعد از ۴ سال جزئیات این طرح به تأیید دو کشور رسیده و به طور رسمی منتشر شده است. گرچه در طول ۴ سال اخیر شرکت های چینی در پروژه های متعددی در کشور پاکستان سرمایه گذاری نموده اند که بسیاری از آن ها اکنون به مرحله بهره برداری رسیده است.

ابعاد گسترده همکاری چین و پاکستان

توافق منعقد شده بین دو کشور چین و پاکستان یک توافق ۱۵ ساله است و قرار است در این مدت دو کشور همکاری های گسترده ای را در زمینه های مختلف اقتصادی و سیاسی اجرایی نمایند.

در زمینه بخش های اقتصادی اجرای پروژه های زیرساختی و عمرانی، راه اندازی مراکز تولیدی، همکاری در توسعه بخش کشاورزی، همکاری در توسعه بخش گردشگری و همچنین توافقات تجاری دوجانبه و پیمان پولی دوجانبه ازجمله موارد این توافق گسترده محسوب می شوند.

با اینحال بر اساس جزئیات منتشر شده از توافق نهایی دو کشور در زمینه کریدور اقتصادی چین پاکستان، این توافق ابعاد بسیار زیادی دارد و تنها به موارد زیرساختی و حتی اقتصادی محدود نشده است.

راه اندازی سیستم های ارتباطی اینترنتی، همکاری در بخش های قانون گذاری، همکاری در زمینه مدیریت ترافیک و بازارها و راه اندازی شبکه های تلویزیونی چینی در پاکستان به منظور اشاعه فرهنگ چینی نیز بخش هایی از این توافق بزرگ هستند.

به طور خلاصه هدف توافق کشورهای چین و پاکستان توسعه بخش های اقتصادی و اجتماعی کشور پاکستان از طریق سرمایه ها و اصول فرهنگی کشور چین عنوان شده است.

بخش های اقتصادی کلیدی در کریدور اقتصادی چین – پاکستان

بخش های اصلی همکاری دو کشور چین و پاکستان در حوزه های اقتصادی عبارتند از: اجرای پروژه های زیرساختی و ارتباطی همچون پروژه های بزرگراه های جاده ای و پروژه های ریلی، راه اندازی نیروگاه های تولید برق و اجرای پروژه های صنعتی، توسعه تولید و فناوری های بخش کشاورزی و همچنین تقویت و توسعه همکاری های دوجانبه در بخش گردشگری.

در حال حاضر برندهای متعددی از کشور چین حضور فعالی در کشور پاکستان دارند که از جمله آن ها می توان به شرکت حایر در لوازم خانگی، شرکت چایناموبایل و هوآوی در ارتباطات و گروه متالورژی چین در بخش معادن اشاره کرد.

با اینحال در کریدور اقتصادی چین پاکستان قرار است برندها و شرکت های چینی بیشتری در بازار کشور پاکستان حضور پیدا نمایند. بخش هایی همچون نساجی، سیمان و مصالح ساختمانی، کودهای شیمیایی و فناوری های کشاورزی از جمله بخش هایی است که توافق شده است با قاعده گذاری مناسب و ایجاد زیرساخت های لازم حضور شرکت های چینی برای بهبود تولید در پاکستان توسعه یابد.

ایجاد پارک های فناوری و مناطق ویژه اقتصادی نیز یکی دیگر از برنامه های محوری موجود در توافق کریدور اقتصادی چین پاکستان محسوب می شود.

منبع: پایگاه خبری داون



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.