۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۳۴۵۳ ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت کارشناس: حسین عطااللهی
۰

استفاده از فناوری بلاک‌چین موجب کاهش هزینه ها و افزایش سرعت در تبادلات مالی می شود؛ علاوه بر آن به دلیل حذف نقش شخص ثالث، موجب رفع محدودیت ها و تحریم های اعمال شده در پرداخت های بین المللی می گردد.

به گزارش مسیر اقتصاد اهمیت فناوری بلاک‌چین از زمان آغاز به کار آن مورد توجه متخصصان حوزه های فناوری اطلاعات قرار داشت اما در سال ۲۰۱۷ میلادی و با استقبال گسترده از پول های الکترونیکی اهمیت این فناوری توجه بیشتری را به خود جلب نموده است.

فناوری بلاک‌چین(Blockchain) سلسله حساب های توزیع شده است که از داده های دیجیتالی نامنظم و ثبت شده در بسته های بلوکی(Block) و در یک زنجیره(Chain) خطی استفاده می کند.

حذف شخص ثالث از معاملات با فناوری بلاک‌چین

بلاک‌چین یک نوع از انواع مختلف سلسله های توزیع شده است که در راه اندازی اصلی و پشتیبانی ارزهای دیجیتالی از قبیل بیت‌کوین، اتریوم و دیگر ارزهای رمزنگاری شده مورد استفاده قرار گرفته است. البته این فناوری علاوه بر استفاده در فعالیت های مالی، کاربردها و موارد مصرف متعددی در دیگر زمینه ها نیز دارد.

فناوری بلاک‌چین با به اشتراک گذاری پایگاه داده ها به صورت دو به دو نیاز به هیچ مدیریت و نظارت مرکزی ندارد. مکانیزم توافق میان استفاده کنندگان اجازه می دهد تا پردازش و قبول معاملات به صورت مستقل انجام شود. عدم نیاز به یک واسطه ویژگی بارز این فناوری است، زیرا غیر ممکن است که داده ها دستکاری شود.

 

ظرفیت بالقوه بلاک‌چین جهت استفاده در نظام بانکی

فناوری بلاک‌چین ظرفیت بالقوه ای برای تبدیل شدن به یک جایگزین امن و راحت برای نقل و انتقالات مالی در نظام بانکی دارد. با استفاده از این فناوری در انجام پرداخت بین بانکی، هزینه ها بسیار کاهش خواهد یافت و سرعت معاملات بالا خواهد رفت.

معاملات بانکی در حالت عادی و با استفاده از نظام های پرداخت کنونی ممکن است چند روز طول بکشد. بویژه اینکه اگر خارج از ساعت اداری باشد زمان بیشتری برای به نتیجه رسیدن آن لازم است. اما فناوری بلاک‌چین می تواند زمان معامله را به چندین دقیقه کاهش دهد و این امکان را فراهم می کند که به راحتی پول را برای هر نقطه ای از جهان ارسال کرد.

بانک های بزرگ دنیا به دنبال استفاده از فناوری بلاک‌چین

بانک های بزرگ در سراسر جهان با فناوری بلاک‌چین به دنبال کاهش تعداد افراد دخیل در معاملات هستند. همچنین با این روش کارایی عملیات میان بانک ها افزایش می یابد و مدل های کسب و کار جدیدی شکل می گیرد.

بانک های مرکزی در سراسر دنیا در حال بررسی امکان استفاده از فناوری بلاک‌چین در سیستم های پرداخت خود یا استفاده از این فناوری جهت راه اندازی ارز دیجیتال مخصوص خود هستند. بانک های مرکزی به خوبی مزایای بالقوه تکنولوژی بلاک‌چین برای استفاده به عنوان سیستم پرداخت را درک کرده اند.

در حال حاضر انجام تجارت بین المللی به شکل کاغذی و توسط اعتبارات اسنادی(LC)، صورت‌حساب و بارنامه که توسط فکس در جهان ارسال می شود، صورت می پذیرد. بسیاری از بانکداران بر این عقیده اند که فناوری بلاک‌چین بهترین راه برای مدرنیزه کردن فعالیت های تجاری است.

جایگزینی بلاک‌چین با سوئیفت

اهمیت اساسی بلاک‌چین در نظام مالی بین المللی در این است که معاملات را به صورت کاملا توزیع شده انجام می دهد و از ذخیره سازی اطلاعات در یک پایگاه متمرکز جلوگیری می کند. همچنین نظارت و ایجاد محدودیت توسط شخص ثالت را به کلی حذف می کند.

این رویه بر خلاف سیستم های پرداخت بین المللی از قبیل سوئیفت است که معاملات در آن ها به صورت متمرکز و تحت نظارت کشورهای خاص صورت می پذیرد.

لذا توسعه فناوری بلاک‌چین این انگیزه را در بین کشورهای تحت تحریم یا سایر کشورهایی که در استفاده از سیستم های پرداخت بین المللی دچار محدودیت هستند، ایجاد می کند که سیستم های پرداخت مبتنی بر فناوری بلاک‌چین را جایگزین سیستم های پرداخت بین المللی موجود نمایند.

برگرفته از: لندن تکنولوژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.