۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۲۹۳۱ ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴ دسته: پیشرفت های کشور، دولت و حکمرانی کارشناس: صادق احمدی
۳

بررسی ها نشان می دهد که درآمد سرانه مردم بدون لحاظ تورم از ۱.۹ میلیون تومان در سال ۱۳۵۵ به ۲.۵ میلیون تومان در سال ۱۳۹۵ رسیده است.

به گزارش مسیر اقتصاد بررسی روند رشد اقتصادی و تولید ناخالص ملی ایران از سال ۱۳۳۵ تا سال ۱۳۹۵ نشان می دهد با اینکه در سال‌های منتهی به ده ساله دوم این بررسی (۱۳۴۵ تا ۱۳۵۵)، صادرات نفت ایران رشد بسیار زیادی نسبت به دوره های قبل داشت و این باعث رشد اقتصادی بالا گردید، اما متناسب با این رشد درآمد سرانه افزایش پیدا نکرد.

این گزارش که بر اساس خروجی حساب‌های ملی بانک مرکزی تحلیل و تدوین ‌شده است، نشان می دهد که عوامل رشد نیز در اثرگذاری آن بر روی اقتصاد خانوار نقش دارد. در واقع آنچه مهم‌تر از رشد اقتصادی است، بهره‌مندی مردم یک کشور از منافع حاصل از آن است.

برای آن‌که این مسئله نمایان شود به مقایسه درآمد سرانه و رشد اقتصادی پرداخته‌شده است. بنابراین باید رشد اقتصادی در کنار درآمد یک سال هر فرد ایرانی قرار بگیرد تا معلوم شود که آیا این رشد وارد زندگی مردم شده است یا این‌که تنها به قشر خاصی اختصاص یافته است؟

رشد قابل توجه درآمد سرانه مردم ایران بعد از انقلاب

نتایج تحقیق انجام شده نشان می دهد که در سال ۱۳۹۵، درآمد سرانه مردم ایران به حدود ۲.۵ میلیون تومان رسیده است؛ این درحالیست که این عدد بدون لحاظ تورم، در سال ۱۳۵۵ معادل حدود ۱.۹ میلیون تومان بوده است.

این افزایش ۳۰ درصدی در حالی اتفاق افتاده است که اقتصاد ایران طی مدت مذکور با انواع و اقسام تحریم های بین المللی مواجه بوده و هزینه زیادی را نیز در جریان جنگ تحمیلی متحمل شده است. همچنین جمعیت ایران طی این دوره حدودا سه برابر شده است.

عوامل رشد درآمد سرانه

بررسی ها نشان می دهد که توسعه همه جانبه و فعال شدن ظرفیت های کشور در بخش های مختلف، عدم اتکای صرف به نفت با وجود حجم زیاد آن در درآمدهای دولت، حمایت از بخش های لوکوموتیوی اقتصاد از جمله مسکن و … از جمله عواملی بوده است که با وجود افزایش قابل توجه جمعیت، درآمد سرانه را نیز افزایش داده است.

  1. این جناب محقق خبر نداره دلار ۷ تومان بوده یعنی صد و چهل ملیون نومان .واقعا که....

    ۳۰
  2. چند کلاس سواد داری عزیزم؟؟!

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.