۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۲۷۸۳ ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳ دسته: انرژی
۰

با وجود وضع تحریم صادرات نفت به کشور کره شمالی در سازمان ملل، چین همچنان به صادرات نفت به این کشور به صورت غیرقانونی و به روش های نامتعارف ادامه می دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد تنش بین کشورهای آمریکا و کره شمالی در طول ماه های اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. به طور خاص انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا و اتخاذ مواضع تند و سختگیرانه از سوی او از یک طرف و شدت گرفتن آزمایشات هسته ای کره شمالی از طرف دیگر به گسترش اختلاف بین دو کشور منجر شده است.

کشورهای جهان مخالف تحریم های یکجانبه آمریکا هستند

در چنین شرایطی آمریکا در تلاش است تا با اعمال تحریم های متعدد و فشارهای جهانی کره شمالی را مجبور به عقب کشیدن از سیاست های خود و کنار گذاشتن برنامه موشکی نماید.

کشورهای همسایه کره شمالی همچون چین نیز با محدود شدن فعالیت های هسته ای کره شمالی موافق هستند اما به طور جدی با وضع تحریم های یکجانبه از سوی آمریکا علیه این کشور مخالفت کرده اند.

آمریکا دیگر کشورها را به بهانه کره شمالی تحریم می‌کند

تحریم های آمریکا عمدتا علاوه بر کشور هدف، دیگر کشورهایی را که با آن کشور تبادل تجاری دارند را نیز مشمول جریمه می نماید و این مسئله با مخالفت گسترده کشورهای جهان همراه شده است.

از این رو تا به حال آمریکا تحریم های مستقیم متعددی را بر بخش های کشتی رانی و اشخاص حقیقی و حقوقی در کره شمالی وضع نموده است اما در وضع تحریم هایی که مشمول دیگر کشورها همچون چین گردد، با احتیاط عمل نموده است.

مقامات چینی نیز بارها اعلام کرده اند آمریکا حق ندارد به منظور محدود کردن فعالیت های هسته ای آمریکا، شرکت های چینی را تحریم نماید.

تحریم کره شمالی در سازمان ملل تصویب شد

با اینحال حتی کشورهایی مانند چین و روسیه نیز با در نظر گرفتن شرایطی از اعمال تحریم های محدود جهانی علیه کشور کره شمالی موافقت کرده اند. این مسئله موجب شد به تازگی در شورای امنیت سازمان ملل یک قطعنامه تحریمی علیه کره شمالی به تصویب برسد.

یکی از مهم ترین بخش های این قطعنامه تحریمی محدود نمودن صادرات نفت به کره شمالی از سوی کشورهای همسایه این کشور و به طور خاص کشور چین است.

تحریم صادرات نفت ابزار مهم ولی ناکارآمد آمریکا

یکی از مهم ترین برنامه های آمریکا برای مقابله با کره شمالی تحریم صادرات نفت به این کشور است چراکه کره شمالی بخش زیادی از نیاز به انرژی خود را از طریق واردات نفت تأمین می کند و تحریم واردات نفت می تواند بر عملکرد اقتصادی این کشور اثرگذار باشد.

اما روابط تجاری کره شمالی با کشورهای روسیه و چین به نوعی ساماندهی شده است که نظارت و اثرگذاری آمریکا در آن ها ناچیز است و از این رو تحریم نفتی ابزاری کارآمد برای مقابله کره شمالی محسوب نمی شود.

چین همچنان به کره شمالی نفت صادر می کند

حتی با وجود وضع قطعنامه تحریمی علیه کره شمالی در شورای امنیت سازمان ملل و تحریم صادرات نفت به این کشور، گزارش های رسیده از کشور کره جنوبی نشان می دهد کشور چین همچنان از روش های غیرقانونی درحال صادر کردن نفت به کره شمالی است.

مسئولان کشور کره جنوبی مدعی شده اند چین در صادرات نفت به کره شمالی از روش کشتی به کشتی استفاده می کند. در این روش کشتی های دو کشور در مکانی در میانه های دریا که از دید کشتی های دیگر خارج است اقدام به انتقال محموله های خود می نمایند.

امکان اثبات صدور نفت از چین به کره شمالی به روش فوق ساده نیست و نزدیکی کشورهای کره شمالی و چین نیز مشکلات موجود در اثبات این مسئله را دو چندان نموده است.

تداوم صادرات نفت از سوی چین به کشور کره شمالی به خوبی نشان می دهد ابزار تحریم صادرات نفت به کشور کره شمالی نمی تواند در مقابله با این کشور کارآمد باشد و آمریکا برای تحت فشار قرار دادن کره شمالی چاره ای جز همراه نمودن کشورهای چین و روسیه ندارد.

منبع: اویل پرایس و اویل پرایس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.