۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۲۶۰۳ ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱ دسته: کشاورزی
۰

مقامات پاکستانی جهت افزایش بهره وری در تولید گندم، درصدد کشت گندم زمستانی با بهره گیری از تجارب موفق ایران و ترکیه در این زمینه هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد مقامات کشاورزی پاکستان درصدد اضافه کردن گندم زمستانی به تولیدات خود هستند تا از این طریق بتوانند بازارهای مناسبی برای محصولات خود در داخل و خارج پیدا کنند.

در هفت دهه گذشته کشاورزان پاکستانی گندم های خود را در بهار کشت می کردند، اما اخیرا شورای تحقیقات کشاورزی پاکستان (parc) درصدد برنامه ریزی برای تولید گندم زمستانی در ۴ ایالت این کشور است.

گندم زمستانی به دلیل شرایط بذر نیاز به نگهداری بیشتری توسط کشاورزان دارد و در حدود ۳۰ الی ۶۰ روز قبل از رشد گندم بهاره کشت می شود.

از ویژگی های خوب کشت گندم زمستانی محافظت این گندم از آفت های گیاهی خاص این محصول است که می تواند هزینه های تولید آن را پائین آورد.

استفاده از تجارب موفق ایران و ترکیه در تولید نمونه های مختلف گندم 

البته مقامات پاکستانی جهت تولید گندم زمستانی به تجارب موفق کشورهای اروپایی و ترکیه و ایران در تولید این گونه از گندم نیز اشاره کرده اند.

در همین راستا مسئولین پاکستانی با همکاری کارشناسان ترکیه ای درصدد کاشت گندم زمستانی در مزارع بلوچستان و شمال پاکستان می باشند.

طبق گفته های کارشناسان پاکستانی گندم های زمستانی بازارهای مخصوص به خود را در جهان نظیر تولید ماکارونی دارد و این موضوع باعث تنوع در بازارهای صادرات کشاورزی پاکستان خواهد شد.

بنابراین درصورت موفقیت کشت گندم زمستانی ارزهای زیادی نصیب دولت پاکستان از طریق صادرات آن خواهد شد.

تلاش برای تنوع در گندم تولیدی پاکستان برای تامین امنیت غذایی

مقامات کشاورزی پاکستان ضمن ابراز نگرانی از رشد جمعیتی این کشور و همچنین محدویت درتولید گندم بهاره به علت بهره وری پائین کشاورزی، درصدد تامین امنیت غذایی با تنوع محصولات تولیدی گندم می باشند.

کارشناسان متذکر شده اند، با توجه به وضعیت موجود بازارهای داخلی و نیز قیمت پائین گندم در جهان نیاز است تا تولید گندم های مختلف از نظر کیفیت برای تامین امنیت غذایی و صادرات این محصول افزایش پیدا کند.

معرفی گونه های جدید برای افزایش تولید گندم می تواند ذخایر گندم پاکستان را افزایش داده و باعث بهبود روند تولیدی گندم شود.

منبع: dawn



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.