۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۱۸۸۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹ دسته: دولت و حکمرانی
۰

بخش عمده سهامداران در بورس های آمریکا ثروتمندان هستند و منافع عمده حاصل از افزایش شاخص بورس و به طور کلی افزایش درآمدهای حاصل از رونق، به آنها می رسد.

به گزارش مسیر اقتصاد دونالد ترامپ با شعار ایجاد فرصت های شغلی بیشتر و افزایش درآمد مردم آمریکا به ریاست جمهوری این کشور رسید و از آن زمان تا به حال افزایش قابل توجه شاخص بورس مهم ترین دستاورد دولت او محسوب می شود.

سیاست هایی که از سوی دولت ترامپ در طول سال ۲۰۱۷ میلادی اتخاذ شده است و به طور خاص قانون جدید مالیاتی آمریکا، تأثیر زیادی بر افزایش قابل توجه شاخص بورس های این کشور داشته است.

با اینحال افزایش شاخص بورس آمریکا رابطه تنگاتنگی با نابرابری اقتصادی در این کشور دارد. از این رو بخش قابل توجه منافع حاصل از افزایش شاخص بورس به ثروتمندان رسیده است.

از طرفی بخش عمده سهامداران در کشور آمریکا ثروتمندان هستند و سهم قشر متوسط به پایین جامعه در بازارهای بورس ناچیز است؛ درنتیجه افزایش شاخص بورس به افزایش اختلاف طبقاتی و نابرابری منجر می شود.

از طرف دیگر نابرابری اقتصادی گسترده موجب شده است سیاستمدارانی همچون ترامپ به دنبال اتخاذ سیاست هایی باشند که عمدتا به سود طبقه مرفه جامعه است و در نهایت به افزایش شاخص بورس در این کشور منجر می شود.

بخش عمده درآمد حاصل از رونق به ثروتمندان آمریکا می رسد

در دهه های اخیر برخلاف سال های میانی قرن بیستم، هرگاه کشور آمریکا دوره رونق اقتصادی را تجربه کرده است، بخش عمده افزایش درآمد سهم افراد ثروتمند جامعه بوده است.

به طور خاص در فاصله سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷ میلادی درآمد ۱۰ درصد ثروتمند جامعه آمریکا نزدیک ۱۰۰ درصد افزایش یافت و دو برابر شد. اما در این مدت درآمد ۹۰ درصد با درآمد کمتر جامعه رشد بسیار ناچیزی داشته است.

در فاصله سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ میلادی نیز افزایش درآمد ۱۰ درصد ثروتمند جامعه آمریکا بیش از ۴ برابر افزایش درآمد ۹۰ درصد فقیرتر جامعه بوده است.

درحال حاضر مردم آمریکا از نابرابری اقتصادی گسترده ای رنج می برند. در این شرایط منافع حاصل از قانون جدید مالیاتی این کشور نیز به گفته صاحب نظران به طور گسترده به ثروتمندان می رسد و موجب افزایش نابرابری اقتصادی خواهد شد.

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.