۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۰۹۱۹ ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت کارشناس: حسین عطااللهی
۰

آمریکا به بهانه ردیابی تأمین مالی تروریسم شروع به استفاده بدون اجازه و اجباری از داده های مالی ذخیره شده در سوئیفت و سایر سیستم های بانکی و پرداختی کرده است. مخالفان این اقدام بر این عقیده اند که رفتار آمریکا برنامه ریزی شده و سیستماتیک بوده است و اهدافی غیر از مبارزه با تروریسم دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد سوئیفت یک تعاونی صنعتی مستقر در بلژیک است که عمل پیام‌رسانی را انجام می‌دهد. این تعاونی نرم‌افزار رابط میان مؤسسات مالی جهان را ارائه می‌دهد. هر چند این تعاونی خود یک بانک نیست و هیچ حسابی از سپرده گذاران نگه‌داری نمی‌کند، اما به عنوان «مرکز عصبی» بانک‌های جهان عمل می‌نماید.

استفاده مخفیانه آمریکا از اطلاعات مالی سوئیفت

بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی، دولت وقت آمریکا جهت ردیابی و جلوگیری از حملات احتمالی آتی، برنامه ردیابی مالی تروریسم (TFTP) را راه اندازی کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا با تکیه بر این برنامه و با استفاده از احضاریه‌های اجباری شروع به استفاده از داده‌های مالی ذخیره شده در پایگاه داده‌های سوئیفت نمود.

با گذشت ۵ سال از این ماجرا در سال ۲۰۰۶ میلادی برنامه استفاده مخفیانه آمریکا از داده‌های مالی سوئیفت که متعلق به مؤسسات مالی و بانک‌ها و کل اشخاص سراسر جهان بود، توسط رسانه‌ها افشا شد. بدنبال افشا این برنامه اختلافات میان اتحادیه اروپا و آمریکا بر سر اهمیت حفظ حریم خصوصی و وجوب ردیابی مالی تروریسم آغاز شد.

مبارزه با تروریسم ادعای غیرقابل قبول آمریکا در استفاده از داده های سوئیفت

علاوه‌بر اقداماتی که توسط اتحادیه اروپا در اعتراض به اقدام آمریکا در استفاده از داده های سوئیفت صورت گرفت، بسیاری از گروه‌های حقوق بشری و نظارت بر حفظ حریم خصوصی افراد نیز شکایاتی را علیه سوئیفت و بانک‌های اروپایی انجام دادند. این عده در مقابل ادعای مقامات آمریکا مبنی بر ردیابی تأمین مالی تروریسم از طریق سوئیفت، پاسخ دادند که تروریست‌ها مطلع هستند که امکان ردیابی مالی‌شان وجود دارد و بنابراین رد یابی اطلاعات مالی چندان فایده ای در مبارزه با تروریسم ندارد.

یکی از منتقدین در این رابطه می‌گوید مقامات آمریکا می‌خواهند مردم را به این باور برسانند که قبل از اینکه هر عملیات تروریستی در این سیاره اتفاق بیفتد، احتمالا تلفن و نقل و انتقالات بانکی تروریست ها توسط آمریکا تحت نظارت قرار می گیرد. در حالیکه تروریست ها از این مسئله مطلع هستند و با ترفندهایی از این کار جلوگیری می کنند.

در واقع، بسیاری از تروریست‌ها ممکن است اقدامات خود را توسط تعداد زیادی از کشورها پیگیری کنند و از روش‌های غیر متعارفی از قبیل قاصد یا پیک برای برقراری ارتباط و انتقال وجوه استفاده کنند. لذا این مسائل نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است که احتمال استفاده از داده‌های مالی اشخاص توسط آمریکا برای اهدافی غیر از ردیابی تروریسم وجود دارد.

افشای دوباره دسترسی مخفیانه آمریکا به داده های مالی سوئیفت در سال ۲۰۱۷

با اینحال و با گذشت مدت ها از افشای گسترده جاسوسی آمریکا از داده های سوئیفت، بار دیگر هکرها در آپریل ۲۰۱۷ اسناد و فایل‌هایی را منتشر کرده‌اند که طبق آن‌ها آژانس امنیت ملی آمریکا به سیستم پیام رسان بین بانکی سوئیفت دسترسی داشته است و به این ترتیب توانسته است جریان‌های پولی را میان برخی بانک‌های خاورمیانه و آمریکای لاتین نظارت کند.

شانه شوک مشاور امنیت سایبری است که به بانک‌ها کمک کرده است نقص سیستم‌های سوئیفت خود را بررسی کنند. به گفته وی این دسترسی شامل کد کامپیوتری است که می‌تواند توسط مجرمان تطبیق داده شود تا به سرورهای سوئیفت دسترسی پیدا کنند و فعالیت های پیام رسانی را نظارت کنند.

مت سویشه، بنیانگذار شرکت سایبر تکنولوژی امارات متحده عربی گفته است که اگر یکی از دفاتر سرویس دهی هک شود این امکان وجود دارد که به تمامی اطلاعات مشتریان دسترسی پیدا کرد و طبق اسناد منتشر شده توسط هکرها می‌توان پی برد که آن‌ها به فایل‌های(مربوط به جاسوسی از اطلاعات مالی سوئیفت) آژانس امنیت ملی دسترسی یافته‌اند.

به گفته مصطفی الباسم، محقق علوم رایانه دانشگاه کالج لندن، اسناد منتشر شده توسط هکرها نشان می‌دهد که آژانس امنیت ملی آمریکا بسیاری از بانک‌ها، شرکت‌های نفتی و سرمایه‌گذاری را در فلسطین، امارات متحده عربی، کویت، قطر، یمن و دیگر کشورها هک کرده است.

برگرفته از: رویترز و هاین‌آنلاین



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.