۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۰۴۶۴ ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

کارشناسان مالی بین المللی پیش بینی کرده اند که تکنولوژی بلاک‌چین به دلیل سرعت و امنیت بالا، هزینه پایین و عدم تمرکز تحت اختیار کشورهای خاص که امکان رصد اطلاعات مالی را از بین می برد، جایگزین سوئیفت خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد تا چندین سال پیش، سیستم بانکی سوئیفت در لبه پیشرفت تکنولوژی قرار داشت. اما بانک‌ها امروزه پتانسیل بلاک‌چین (Blockchain) را به عنوان یک سیستم سریع‌تر و امن‌تر جهت انجام مبادلات به رسمیت می‌شناسند.

هزینه بالا و سرعت پایین سوئیفت

در حال حاضر، بیشترین تراکنش‌های بانکی بین‌المللی بر اساس یک تعاونی بین بانکی و با استفاده از سیستم سوئیفت انجام می‌شود. انجام تراکنش‌های بانکی توسط این سیستم در مقایسه با بلاک‌چین با سرعت پایین و هزینه بالایی انجام می‌شود.

به عنوان نمونه بانک سرمایه‌گذاری و اعتباری سوئیس در بیانیه‌ای گفته است که سیستم‌های پرداخت بین بانکی از قبیل سوئیفت قدیمی هستند و لذا غیرقابل انعطاف، با سرعت پایین و زمانی که بانک ها تحت فشار زیاد بوده به شدت مستعد قرارگیری تحت حملات سایبری هستند.

یکی دیگر از نگرانی‌ها از بابت سوئیفت مسئله امنیت این سیستم است. زیرا این شبکه بانکی نسبت به حملات سایبری بسیار آسیب‌پذیر است. اخیرا صندوق‌هایی با جعل هویت، از طریق سوئیفت اعتبارات بانکی را به سرقت برده‌اند.

اما در مورد بلاک‌چین این قبیل اتفاقات غیر‌ممکن است و هرکدام از کاربران تراکنش رمزنگاری شده مخصوص به خود را دارند که غیرقابل شکسته شدن است.

امنیت بالای بلاک چین نسبت به سوئیفت

بر خلاف سیستم سوئیفت که به صورت متمرکز و تحت اختیار تعداد خاصی از کشورها اداره می شود و قابلیت نظارت و رصد اطلاعات مالی افراد در آن وجود دارد، تکنولوژی بلاک‌چین به صورت غیرمتمرکز و توزیع شده عمل می نماید. سیستم بلاک‌چین تراکنش‌ها را به صورت امن و مستقیما میان دو طرف معامله انجام می‌دهد.

طبق پیش بینی متخصصان، تکنولوژی بلاک‌چین بر مؤسسات و معاملات مالی اثر خواهد گذاشت و حتی می تواند در سایر فعالیت‌هایی از قبیل فروش، بیمه، تجارت اموال، ارتباطات مخابراتی، خدمات دولتی، صنعت پزشکی و غیره نیز مورد استفاده قرار گیرد.

برگرفته از: کریپتووست و انجینیرینگ نیوز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.