۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۰۳۲۱ ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸ دسته: تولید، سیاست صنعتی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

دولت بریتانیا در قالب استراتژی صنعتی این کشور صندوقی با نام «مخاطرات استراتژی صنعتی» راه اندازی کرده است تا از طریق آن فعالیت های اقتصادی را به سمت تحقق اهداف این سند جهت دهی نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد هفته گذشته وزارت کسب و کار بریتانیا استراتژی صنعتی این کشور را منتشر کرده است.

چنانچه در گزارش اول اشاره شده در این سند ۲۵۵ صفحه ای ابتدا به مخاطرات پیش روی این کشور و ضرورت تدوین آن پرداخته شده است و در ادامه به چشم اندازهای اصلی دولت در زمینه های صنعتی پرداخته شده است.

در گزارش دوم نیز به سیاست های دولت بریتانیا در زمینه هایی مانند نقش و جایگاه مردم، اهمیت بخش زیرساخت، بهبود محیط کسب و کار، تمرکز بر صنایع خاص و همکاری با نهادهای ملی و محلی آورده شده است.

دولت بریتانیا در سند استراتژی صنعتی راهکارهای متعدد و متنوعی را برای تحقق اهداف صنعتی، جهت دهی به فعالیت های اقتصادی و ارتقاء رقابت پذیری تولیدکنندگان داخلی در دستور کار قرار داده است.

راه اندازی صندوق برای تأمین مالی پروژه ها

یکی از راهکارهای مهم دولت بریتانیا برای تحقق اهداف سند استراتژی صنعتی راه اندازی صندوقی با نام «صندوق مخاطرات استراتژی صنعتی» بوده است. وظیفه این صندوق سرمایه گذاری برای پیشبرد پروژه های مد نظر دولت در قالب استراتژی صنعتی است.

یکی از چشم انداز های اصلی موجود در استراتژی صنعتی بریتانیا تبدیل شدن این کشور به نوآورترین کشور جهان در سال ۲۰۳۰ میلادی است. در همین راستا دولت بریتانیا در قالب صندوق مخاطرات استراتژی صنعتی، با هدف مقابله با مخاطرات پیش روی صنایع داخلی این کشور و ایجاد فرصت های جدید برای آن ها در طول سه سال آینده بیش از ۷۲۵ میلیون پوند سرمایه گذاری خواهد کرد.

سرمایه گذاری ۱۷۰ میلیون پوندی با هدف تغییر ساختاری بخش ساختمان و کمک به ساخت منازل مسکونی و واحدهای تجاری ارزان قیمت و در عین حال ایمن تر، سالم تر و با مصرف انرژی کمتر، یکی از اهداف اصلی صندوق مخاطرات استراتژی صنعتی بریتانیا است.

برای بخش بهداشت و درمان و توسعه فناوری های تولید دارو در این حوزه نیز تا ۲۱۰ میلیون پوند بودجه در قالب صندوق مخاطرات استراتژی صنعتی در نظر گرفته شده است.

سرمایه گذاری ۲۴۶ میلیون پوندی در توسعه فناوری ساخت باتری نسل جدید و همچنین سرمایه گذاری ۸۶ میلیون پوندی برای ساخت مراکز رباتیک در سراسر بریتانیا نیز از دیگر موارد در نظر گرفته شده برای صندوق مخاطرات استراتژی صنعتی است.

نقش صندوق در غلبه بر چالش های خروج از اتحادیه اروپا

بر اساس گفته های ترزا می نخست وزیر بریتانیا و دیگر اعضای کابینه دولت این کشور، یکی از مهم ترین مخاطرات پیش روی اقتصاد این کشور در سال های آتی غلبه بر چالش های ناشی از خروج این کشور از اتحادیه اروپاست.

از این رو یکی از مهم ترین وظایف در نظر گرفته شده برای صندوق مخاطرات استراتژی صنعتی بریتانیا کمک به تولیدکنندگان داخلی برای غلبه بر این چالش ها عنوان شده است.

به بیان دیگر دولت بریتانیا با راه اندازی این صندوق قصد دارد جای خالی کاهش همکاری و مشارکت شرکت های داخلی با شرکت های دیگر کشورهای اروپایی عضو اتحادیه را پر نماید و شرایط را برای تأمین مالی مناسب آن ها فراهم نماید.

نقش صندوق در افزایش سهم تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی

در حال حاضر سهم تحقیق و توسعه از کل تولید ناخالص داخلی کشور بریتانیا در حدود ۱.۷ درصد است. دولت بریتانیا اعلام کرده است قصد دارد ظرف ده سال آینده و با حمایت از تحقیق و توسعه در بخش های مختلف این سهم را به بیش از ۲.۴ درصد افزایش دهد.

حمایت از تحقیق و توسعه یکی از بخش های اصلی استراتژی صنعتی بریتانیا است و برای تحقق هدف افزایش سهم این بخش لازم است سالانه بیش از ۸۰ میلیارد پوند بر میزان سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه فناوری های پیشرفته، ایجاد تغییرات ساختاری در بخش های اقتصادی، ایجاد و توسعه صنایع جدید و نوظهور و حمایت از نوآوری افزوده شود.

در این زمینه نیز استفاده از صندوق مخاطرات استراتژی صنعتی بریتانیا می تواند در جهت دهی منابع داخلی به سمت بخش های تحقیق و توسعه در صنایع با اولویت مفید واقع شود.

منبع: سایت رسمی دولت بریتانیا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.