۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۰۲۷۵ ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹ دسته: کشاورزی
۱

حسینی تولید کننده بزرگ ماهی قزل آلا در کشور با اشاره به مزیت های مختلف تولید ماهی تیلاپیا در کشور گفت: دلایل مخالفان تیلاپیا غیرکارشناسی و سیاسی است و آن ها جایگاهی در مجامع علمی ندارند.

حسینی فعال بخش خصوصی شیلات و تولیدکننده بزرگ ماهی قزل آلا در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص تولید ماهی تیلاپیا در کشور گفت: به نظر من مخالفان و مدعیان سلامتی جامعه و محیط زیست با کل مصرف تیلاپیا مخالف نیستند بلکه تنها تولید داخلی تیلاپیای نیل و قرمز در ایران را نشانه گرفته اند و بقیه مخالفت هایشان عوام فریبانه است.

ممانعت از تولید داخلی هدف اصلی مخالفین تولید ماهی تیلاپیا در کشور

وی گفت: به دلیل تقاضایی که مصرف کننده در بازار برای مصرف ماهی تیلاپیا دارد، هیچ دولتی توان ممنوعیت واردات آن را ندارد؛ زیرا مصرف آن نه منع شرعی دارد و نه این که به دلیل عدم تولید آن در داخل با اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد که منع قانونی داشته باشد.

حسینی افزود: بنابراین عده ای از مخالفان تنها ژست مخالفت با تولید و پرورش ماهی تیلاپیا می گیرند تا بتوانند جلوی تولید داخلی را بگیرند.

مخالفین تولید ماهی تیلاپیا جایگاهی در مجامع علمی ندارند

وی با انتقاد از مخالفین تیلاپیا و غیرکارشناسی خواندن مطالب آن ها، گفت: این افراد به خوبی می دانند که این نظرات نه در مجامع علمی و حرفه ای ایران بلکه هیچ جای دنیا جایگاهی ندارد؛ لذا برای به کرسی نشاندن حرف خود به تشویش اذهان عمومی دست زده و قصد تحریف و بدبینی اذهان عمومی را دارند اما غافل از این که ملت باهوش تر و با سوادتر از تصور ایشان هستند.

حسینی گفت: در مقوله مصرف و تولید ماهی تیلاپیا در کشور باید این نکته را مد نظر قرار داد که مصرف کننده به هر دلیلی آن را در سبد مصرف خود قرار داده و تقاضا دارد؛ پس برای تامین این نیاز یا باید واردات کرد و یا آن را در داخل کشور تولید کرد.

این فعال بخش خصوصی شیلات افزود: بهتر است مخالفان تولید ماهی تیلاپیا در اظهار نظراتشان کمی حیثیت و جایگاه علمی و حرفه ای خود را مد نظر قرار داده و صراحتا بیان کنند که مخالف واردات آن هستند یا مخالف تولید آن و یا  این که به صورت کلی مخالف مصرف ماهی تیلاپیا هستند.

نجات آبزی پروری کشور به وسیله پرورش گونه های مختلف آبزی

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نجات ماهی پروری در کشور اکنون نیاز به ایجاد و مهیا کردن دو عامل اساسی و اصلی دارد؛ اول اعمال تغییر نگرش در روش تولید و دوم ایجاد تنوع در گونه های پرورشی.

وی با بیان اینکه خیلی از همکاران بنده اکنون در شرایط سخت چند تن قزل آلا یا کپور تولید می کنند اما اگر تنوع گونه ای ایجاد شود قطعا بعضی از مزارع موجود با همین امکانات تحتِ اختیارشان و یا حتی کمتر از آن می تواند به پرورش گونه های دیگر با سود بیشتر اختصاص یابد، گفت: البته این تنوع گونه ای در تولید، بدون تغییر نگرش و اصلاح تفکر آبزی پروری موفق نخواهد بود.

جلوگیری از خروج ارز از کشور با تولید ماهی تیلاپیا

این تولید کننده شیلات گفت: من به عنوان یک فعال بخش خصوصی صنعت شیلات، به نظرم ادامه این رویه و اصرار بر اجرای روش های تولید قبلی و هیاهو کردن تنها آب در هاون کوبیدن است، لذا بهتر است بیش از این عمر و سرمایه مان را هدر نداده و تلف نکنیم و سعی کنیم برای نجات خودمان از دستاوردهای دنیای پیشرفته استفاده کرده و روش های نوین و علمی را جایگزین عملکرد قدیمی کنیم.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مزیت های تولید و پرورش ماهی تیلاپیا در کشور گفت: تولید این ماهی نه تنها از خروج ارز جلوگیری می کند بلکه می تواند درصورت اجرای صحیح، برای کشور ارز آور باشد زیرا ما به نسبت خیلی از کشورهای تولید کننده فعلی توان تولید بسیار بیشتر و اقتصادی تری را داریم و این ماهی در اغلب کشورهای دنیا مشتریان خوبی دارد.

وی با بیان اینکه اکنون ایران با کمبود جدی آب مواجه است و باید برای استفاده بهینه از آب برنامه ریزی و اقدامات جامعی کند، از طرف دیگر اکنون صنعت آبزی پروری ایران، آب شیرین قابل شرب را بشدت هدر داده و از آن استفاده بهینه ای نمی کند، گفت: لذا اصلاح نحوه استفاده از آب در آبزی پروری فعلی و همچنین استفاده از گونه های آبزی که برای تولیدشان به آب زیاد و شیرین و قابل شرب نیازی نیست باید در برنامه بقا و توسعه آبزی پروری قرار گیرد.

حسینی افزود: تولید ماهی تیلاپیا آب بسیار کم و ناچیزی را می طلبد بنابراین به راحتی می توان در مناطق کویری و کم آب کشور آن را تولید کرد؛ همچنان که اکنون مزارع پایلوت تولید آن در مقیاس بسیار کوچک و محدود در بافق و استان یزد فعال هستند.

این تولید کننده قزل آلا افزود: این ماهی را در آب های شور و لب شور که برای شرب و کشاورزی غیر قابل استفاده هستند می توان بدون لطمه به آب های زیززمینی و محیط زیست با ظرفیت بالا تولید کرد.

قیمت تمام شده تیلاپیا بسیار پائین است

وی تصریح کرد: قیمت تمام شده این ماهی بسیار پائین است، بنابراین قابلیت عرضه در بازار داخلی با قیمت بسیار پائینتر از قزل آلا را داشته و مصرف کنندگان بیشتری می توانند از گوشت آبزیان استفاده کنند. این ماهی خیلی خوش خوراک است زیرا مانند خیلی از ماهی ها استخوان ریز نداشته و شاید یکی از دلایل مقبولیت تیلاپیا بین مصرف کنندگان آن، همین مصرف آسان باشد.

حسینی در پایان گفت: این ماهی بسیار آسان فیله شده و فرآوری آن زحمت کمتری را می‌طلبد، بنابراین تولید این ماهی علاوه بر اینکه بصورت گسترده می تواند در کشور انجام گردد همچنین باعث اشتغال زایی بسیار زیادی در بخش های تولید و زیر مجموعه آن و بخش فرآوری و افزایش فعالیت چشمگیر مراکز و کارخانجات فرآوری آبزیان موجود خواهد شد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.