۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۰۰۶۲ ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

بیش از ۴۲ درصد سهام شرکت سایپا متعلق به شرکت هایی است که زیرمجموعه خودش هستند؛ حدود ۳۷ درصد دیگر از سهام این شرکت نیز متعلق به شرکت های غیرخصوصی است.

به گزارش مسیر اقتصاد در گزارش قبل حلقه مدیریتی و سهام داران شرکت ایران خودرو مورد بررسی قرار گرفت و بیان شد که برای حل معضلات شرکت ایران خودرو، باید حلقه‌های سهام داری چرخه‌ای باز شود و به بخش خصوصی واگذار گردد.

در ایران خودرو، بیش از ۲۵ درصد سهام شرکت متعلق به شرکت هایی است که زیرمجموعه خود ایران خودرو هستند؛ حدود ۳۰ درصد دیگر از سهام نیز متعلق به شرکت های غیرخصوصی است.

در این گزارش به حلقه مدیریتی و سهام‌داری شرکت سایپا که اوضاع آن پرداخته خواهد شد.

سهام داران شرکت سایپا

لیست سهام داران شرکت سایپا در تصویر زیر آمده است:

شرکت های سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا، پیشگامان بازرگانی ستاره تابان، شرکت سرمایه گذاری سایپا، تجارت الکترونیک خودرو تابان، سرمایه گذاری و توسعه نیوان ابتکار و شرکت توسعه سرمایه رادین مجموعا ۴۲.۲۹ درصد از سهام شرکت سایپا را در اختیار دارند؛ این درحالی است که مالکیت بخش عمده این شرکت ها در اختیار خود شرکت سایپا و زیر مجموعه هایش است و از این طریق سهام داری چرخه ای به شکلی بسیار گسترده و پیچیده در شرکت سایپا رخ داده است.

۵۵ درصد از سهام گروه صنعتی رنا در اختیار زیر مجموعه‌های سایپا

به عنوان مثال مطابق تصویر زیر، ۵۵ درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا در اختیار زیر مجموعه های شرکت سایپا قرارداد:

همچنین ۱۰۰ درصد سهام شرکت پیشگامان ستاره تابان، بیش از ۷۳ درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری سایپا، ۱۰۰ درصد سهام شرکت تجارت الکترونیک خودرو تابان، ۱۰۰ درصد سهام شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنعتی نیوان ابتکار و ۹۸ درصد از سهام شرکت توسعه سرمایه رادین در اختیار شرکت سایپا و زیر مجموعه های آن است.

در تصویر زیر سهام داران شرکت پیش گامان بازرگانی ستاره تابان آمده است:

بنابراین ۴۲.۲۹ درصد از سهام سایپا در اختیار زیر مجموعه های شرکت مادر قراردارد.

در شکل زیر تاریخچه زمانی خرید و فروش سهام سایپا توسط سهام‌داران آن آمده است:[۱]

۲۰ درصد از سهام سایپا در اختیار بخش خصوصی است

در شرکت سایپا ۴۲.۲۹ درصد سهام از طریق سهام داری چرخه ای در اختیار خود این شرکت است. علاوه بر این با در نظر گرفتن ۱۷.۳ درصد از سهام شرکت سایپا که مستقیما در اختیار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قراردارد و ۲۰.۰۱ درصد که در اختیار شرکت های عمومی غیر دولتی (شرکت صبا تامین، سرمایه گذاری ملی و صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد) است، مجموعا مالکیت ۷۹.۶ درصد از سهام این شرکت در بخش خصوصی قرار ندارد.

پینوشت:

[۱] برگرفته از گزارش فعالیت هیئت مدیره به بورس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.