۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۹۱۸۰ ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹ دسته: تولید
۰

شرکت خودروسازی آلمانی BMW اعلام کرد از سال آینده قصد دارد ۶.۵ تا ۷ درصد از درآمد خود را با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و توسعه خودروهای برقی در بخش تحقیق و توسعه هزینه نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد، شرکت خودروسازی آلمانی BMW قصد دارد ۶.۵ تا ۷ درصد از درآمد خود را در بخش تحقیق و توسعه هزینه نماید. شرکت خودروسازی BMW یکی از اهداف اصلی خود از افزایش بودجه تحقیق و توسعه را مقابله با انتشار گازهای گلخانه ای و توسعه اتومبیل های برقی اعلام کرده است. این شرکت خودروساز قصد سرمایه گذاری حدود ۷ میلیارد یورو را در بخش تحقیق و توسعه دارد.

توسعه خودروهای برقی منجر به کاهش آلودگی هوا خواهد شد

درحال حاضر ۶۰ درصد آلودگی هوای شهرهای ایران به سیستم حمل‌ و نقل مربوط می ‌شود. به همین دلیل نیز از ۲۶ طرح تحقیقاتی و توسعه فن ­آوری مهم که در وزارت نیرو در حال پی گیری قرار گرفته یکی از آن­ها مربوط به طرح خودرو های برقی است.

بر اساس گزارش وزارت نیرو درحال حاضر سالانه یک میلیون خودرو در کشور به فروش می رسد. اگر سالانه ۱۰ درصد این خودروها برقی شود، با احتساب هزینه ۱۰ میلیون تومانی برای تولید هر خودرو، هزینه ­ای نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان خواهد داشت که این عدد در مقایسه با اقتصاد کشور عدد ناچیزی محسوب می شود.

لازم به ذکر است امروزه خودروسازان مطرح جهان به دنبال ساخت موتورهای با هزینه تولید ومصرف سوخت پایین هستند، که خودروهای برقی از جمله آن هاست. این هدف با سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه محقق می شود و از این رو بخش تحقیق و توسعه از اهمیت بسزایی در صنعت خودرو کشورهای پیشرفته برخوردار است.

ضرورت توجه جدی به بخش تحقیق و توسعه در صنعت خودروسازی ایران

توجه به بخش تحقیق و توسعه در داخلی کشور نیز به تحول صنعت خودرو منجر خواهد شد. با اینحال درحال حاضر خودروسازان داخلی به دلایلی همچون غیر رقابتی بودن بازار در داخل کشور، اهمیت چندانی برای سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه قائل نیستند.

لذا ضروری است دولت برای تحقق اهداف مد نظر در صنعت خودرو بسته سیاستی برای افزایش توان رقابتی بنگاه‌های خودروسازی ارائه نماید. برای تحقق این هدف نیز لازم است در صنعت خودروی ایران تمرکز اصلی بر بخش تحقیق و توسعه باشد.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.