۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۵۶۸۵ ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰ دسته: مالیات
۰

سید محمدرضا میرتاج الدینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، ضمن برشمردن مزایای فاصله گرفتن صنایع و شرکت‌های داخلی از خام‌فروشی، گفت: مالیات ابزاری در دست دولت‌هاست که می‌توانند از آن در راستای سوق دادن صنایع به سمت تحقیق و توسعه و فاصله گرفتن از خام‌فروشی بهره ببرند و برای این منظور قانون اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه در مجلس به تصویب رسیده است.

خام‌فروشی یکی از مهم ترین عارضه‌های اقتصاد کشورهای در حال توسعه محسوب می‌شود که در ایران نیز آثار آن در اقتصاد نمایان است. در سال‌های اخیر بارها بر ضرورت حرکت شرکت‌ها به سمت توسعه زنجیره‌های ارزش و فاصله گرفتن از خام‌فروشی تاکید شده است اما راهکاری عملیاتی برای سوق دادن شرکت‌ها به این سمت در دستورکار قرار نگرفته است. سیاست اعطای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه به شرکت‌ها می‌تواند گامی عملی در این زمینه باشد. در این راستا سید محمدرضا میرتاج الدینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به این موضوع که حجم صادرات کشورمان کم نیست اما بخش زیادی از آن را مواد خام تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: خام فروشی به نفع کشور نیست و باید با آن مقابله کنیم. حمایت از شرکت‌ها در زمینه تحقیق و توسعه قطعاً بستری برای فاصله گرفتن از خام‌فروشی مهیا می‌کند.

مزایای فاصله گرفتن از خام‌فروشی برای اقتصاد ایران

وی ادامه داد: اگر بتوانیم صادرات خود را از مواد خام و نیمه خام به محصولات نهایی تبدیل کنیم، سود چندین برابری حاصل خواهد شد. فاصله گرفتن از خام‌فروشی تأثیر زیادی در بالا بردن درآمدهای ارزی کشور خواهد داشت که در نهایت این امر به نفع مردم، کشور و دولت است. برخی کشورها مانند ترکیه نفت و یا منابع انرژی ندارند که صادر کنند، اما حجم بالایی صادرات دارند و از طریق تولید محصولات نهایی درآمدهایی بالایی کسب می‌کنند. تولید این گونه محصولات باید در دستور کار ما نیز قرار بگیرد.

«اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه» ابزار فاصله گرفتن از خام‌فروشی

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: تنها راهکار ما برای فاصله گرفتن از خام و نیمه‌خام فروشی این است که حمایت از صنایع را در زمینه تحقیق و توسعه به حداکثر برسانیم. مالیات ابزاری در دست دولت‌هاست که می‌توانند از آن در راستای سوق دادن صنایع به سمت تحقیق و توسعه بهره ببرند. قانون اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه سیاست سودمندی است و می‌تواند به ما در فاصله گرفتن از خام‌فروشی کمک کند و به همین دلیل نیز تاکید بسیاری بر اجرای کامل تخصیص اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه به صنایع در طول اجرای سال‌های برنامه هفتم دارد و به تقویت این مشوق مالیاتی پرداخته است.

این نماینده تأکید کرد: طی سال‌های اخیر تأکیدات مقام معظم رهبری در راستای حمایت از دانش‌بنیان‌ها بوده است. شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان موتور محرکه رشد اقتصادی کشور به شمار می‌روند و حمایت از آن‌ها ضروری است. گسترش تحقیق و توسعه در کشور بستری برای فعالیت دانش‌بنیان‌ها به وجود می‌آورد. لازم است در کنار شرکت‌های قدیمی و سابقه دار، شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان به عنوان بازوی تحقیقاتی فعال شوند و کشور را از مزایای تولید محصولات نهایی بهره مند کنند. بازارسازی برای دانش‌بنیان‌ها اهمیت زیادی دارد. قانون اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه ذیل قانون جهش تولید دانش‌بنیان در کشور مطرح شد تا بستری برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها و رونق تحقیق و توسعه در کشور باشد.

وی در پایان تأکید کرد: صنایع به تنهایی نمی‌توانند از عهده هزینه‌های تحقیق و توسعه برآیند. به همین دلیل لازم است دولت حمایت از آن‌ها را در قالب سیاست‌های گوناگون مانند اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه در دستور کار قرار دهد.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.