۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۹۰۹۲ ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: زمان آن رسیده است که با کشور پاکستان توافق تجاری دوجانبه جدیدی منعقد گردد و در زمینه برداشتن نظام تعرفه ای دوجانبه قدم های بزرگی برداشته شود. ایران و پاکستان پیش از این نیز یک توافق تجاری دوجانبه منعقد نموده بودند اما به دلیل عدم انتخاب مناسب کالاها، گستردگی کالایی کم و تخفیفات ناچیز این توافق نتوانست تأثیر چندانی در تجارت دو کشور داشته باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت یکشنبه در مصاحبه ای با تأکید بر ضرورت افزایش تبادلات تجاری ایران و پاکستان گفت: زمان آن رسیده است که با کشور پاکستان توافق تجاری دوجانبه جدیدی منعقد گردد و در زمینه برداشتن نظام تعرفه ای دوجانبه قدم های بزرگی برداشته شود.

توافق تجاری جدید تجارت ایران و پاکستان را ارتقاء می‌دهد

رییس سازمان توسعه تجارت ضمن اشاره به افزایش تبادلات تجاری دوجانبه با کشور پاکستان در صورت انعقاد یک توافق تجاری دوجانبه جدید اظهار کرد: در کنار توسعه صادرات باید به مدیریت هدفمند واردات نیز توجه ویژه داشته باشیم و به همین دلیل باید از تجربیات جهانی در جهت مدیریت واردات بهره ببریم.

وی بیان کرد: با توجه به عدم ثبات سیاسی در منطقه، تقویت حوزه مدیریت واردات ضروری به نظر می رسد و این موضوع در روابط تجاری با کشوری مانند پاکستان نمود بیشتری پیدا کرده است.

خسروتاج همچنین تاکید کرد: به جز اقلامی مانند منسوجات و تجهیزات پزشکی در سایر موارد، پایین آوردن تعرفه واردات از کشور پاکستان مشکلی را برای کشور ما ایجاد نخواهد کرد.[۱]

لازم به ذکر است ایران و پاکستان پیش از این نیز یک توافق تجاری دوجانبه منعقد نموده بودند اما به دلیل عدم انتخاب مناسب کالاها، گستردگی کالایی کم و تخفیفات ناچیز این توافق نتوانست تأثیر چندانی در تجارت دو کشور داشته باشد.

رویکرد پیشرفته سازمان توسعه تجارت اجرایی شود

خسروتاج از زمان شروع به کار در سازمان توسعه تجارت همواره بر ضرورت انعقاد توافقات تجاری دوجانبه به منظور افزایش تبادلات تجاری تأکید کرده است. کارشناسان معتقدند این رویکرد که در حال حاضر از سوی کشورهای پیشرفته جهان نیز مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند در شرایط فعلی موجب گشایش قابل توجه تجارت خارجی ایران گردد.

رئیس سازمان توسعه تجارت پیش از از کشورهایی همچون پاکستان، افغانستان، عراق، عمان، اندونزی، مالزی و هند به عنوان گزینه های اصلی ایران در زمینه انعقاد توافق تجاری دوجانبه نام برده است.[۲][۳]

توجه ویژه مسئولین سازمان توسعه تجارت به گسترش روابط با کشورهای همسایه یکی دیگر از نقاط قوت رویکرد این سازمان در زمینه تعاملات تجاری خارجی است.

با اینحال در طول یکسال گذشته از ریاست خسروتاج در سازمان توسعه تجارت هنوز اقدامی عملی در راستای انعقاد توافقات تجاری دوجانبه با کشورهای همسایه برداشته نشده است و انتظار می رود در کنار بیان نکات کاربردی، در عمل نیز نتایج آن ها اجرایی شود.

پینوشت:

[۱] باشگاه خبرنگاران جوان کد خبر: ۶۳۳۵۹۹۰

[۲] خبرگزاری مهر کد خبر: ۴۰۸۳۶۳۸

[۳] خبرگزاری تسنیم کد خبر: ۱۵۴۹۸۷۴



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.