۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۸۸۴۴ ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت کارشناس: حسین عطااللهی
۰

بعد از افشای بهره برداری آمریکا از داده های مالی مردم جهان در سوئیفت، اختلاف آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر حفظ حریم خصوصی شدت گرفت. اتحادیه اروپا سازمان سوئیفت را متهم به نقض قوانین حریم خصوصی کرد؛ اما سوئیفت ادعا کرده که ماهیت فعالیتش به گونه ایست که هیچ تعهدی در قبال رعایت حریم خصوصی افراد ندارد.

به گزارش مسیر اقتصاد در سال ۲۰۰۶ بهره برداری آمریکا از اطلاعات مالی خصوصی افراد در پایگاه داده های سوئیفت توسط رسانه ها افشا شد.

به دنبال این افشا اختلافات میان آمریکا و کشورهای اروپایی بالا گرفت. در این وضعیت سوئیفت در میان مبارزه اتحادیه اروپا جهت حفظ حریم خصوصی افراد و اقدامات آمریکا جهت جنگ علیه تروریست قرار گرفت.

در واقع سوئیفت از طرفی با احضاریه های اجباری آمریکا جهت در اختیار گذاشتن داده های مالی و از طرف دیگر با رعایت عدم نقض قانون حریم خصوصی افراد در کشورهای اروپایی مواجه شده بود. از آنجایی که دفاتر، پایگاه داده ها و اکثریت کسب و کار سوئیفت در اروپا و آمریکا قرار دارد، این سازمان تحت قلمرو قضایی هر دو طرف قرار می گیرد.

به عنوان نتیجه ای از جنجال در مورد برنامه آمریکا مبنی بر استفاده (بدون اجازه) از داده های سوئیفت، این موسسه به خاطر نقض قوانین حریم خصوصی اروپا و ارائه داده ها به مقامات آمریکایی با مجازات بزرگی مواجه شد.

سوئیفت ارائه داده به مقامات آمریکا را لازم الاجرا می داند

گزارش هایی از متصدی حفاظت اطلاعات ملی بلژیک و مقامات حفظ حریم خصوصی آلمان سوئیفت را متهم به نقض قوانین حریم خصوصی اروپا می دانستند.

اما سوئیفت در موضع خود باقی ماند و ارائه اطلاعات مالی به آمریکا را طبق قوانین آمریکایی و اروپایی لازم الاجرا دانست.

علاوه بر این سوئیفت خاطر نشان کرد که مکررا اطمینان خود را از آمریکا دریافت کرده که اطلاعات مالی ارائه شده اشخاص، تنها در  تحقیقات تروریستی مورد استفاده قرار گیرد و در محیط امن محافظت شود.

با این حال این توضیحات از نظر برخی دولت های اروپایی کافی نبوده و این اقدام سوئیفت غیر قانونی بوده است.

حفاظت از حریم خصوصی افراد در اولویت قرار دارد

در اصل اختلاف بین دولت های اتحادیه اروپا و سازمان سوئیفت در مورد رعایت قوانین مربوط به حریم خصوصی اروپا می تواند با تفاوت در تفسیر نوع خدمات پیام رسانی سوئیفت توضیح داده شود. ولی با این اوصاف قوانین مربوط به حریم خصوصی اروپا مقدم تر به نظر می رسد.

به عنوان مثال، طبق قانون بلژیک اینکه آیا سازمان سوئیفت قوانین حریم خصوصی را در بر می گیرد یا نه، بستگی به این دارد که سازمان سوئیفت به عنوان یک پردازنده داده یا کنترل کننده داده طبقه بندی شود.

مؤسسات مالی که به عنوان کنترل کننده داده عمل می کنند، یک تعهد قراردادی برای محافظت از اطلاعات مالی مشتریان خود دارند.

چون مؤسساتی که به عنوان پردازنده داده عمل می کنند از بابت حفظ اطلاعات مالی مشتریان تعهدی ندارند، سوئیفت ادعا می کند که یک بانک نیست و در نتیجه به عنوان یک انجام دهنده معامله و یا یک مؤسسه مالی عمل نمی کند و فقط کار پردازش داده را انجام می دهد و از قوانین حریم خصوصی بلژیک معاف است.

منبع: مؤسسه بانکی کارولینای شمالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.