۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۸۱۲۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳ دسته: انرژی
۰

مدیر سرمایه گذاری گروه مپنا با اشاره به موفقیت صندوق های مشترک سرمایه گذاری در جذب سرمایه های کلان، گفت: در صورتی که در بازار سرمایه از این صندوق ها استفاده شود، امکان جذب سرمایه تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان نیز وجود دارد.

معراج نادری فصیح مدیر سرمایه گذاری گروه مپنا در گفتگو با مسیر اقتصاد به ظرفیت های موجود در بازار سرمایه اشاره کرد و گروه مپنا را پیشرو در استفاده از ابزار های نوین در این زمینه دانست.

نادری با اشاره به پیشرو بودن گروه مپنا در استفاده از ابزار های نوین تامین مالی، گفت: یکی از این ابزارها، صندوق پروژه است که ما برای سیکل ترکیبی نیروگاه پرند از آن استفاده کردیم. خوشبختانه هم طراحی آن به خوبی انجام شد و با استقبال خوب مردم نیز مواجه شد.

وی ادامه داد: یک تامین سرمایه ۳۵۰ میلیارد تومانی در این پذیره نویسی انجام خواهد شد که ۱۰۰ میلیارد تومان در مرحله اول آن با کمک مردم انجام شد و ۲۵۰ میلیارد تومان باقیمانده را نیز طی دو مرحله بر اساس پیشرفت پروژه پذیره نویسی خواهیم کرد. پیش بینی می کنم که مرحله دوم آن تا پایان سال انجام شود.

تامین ۱۳ درصد از سرمایه مورد نیاز پروژه از طریق مردم

مدیر سرمایه گذاری گروه مپنا در خصوص جزئیات میزان سرمایه پروژه، گفت: کل پروژه حدود ۲۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری است که بخشی از آن که نیروگاه گاز می باشد، موجود بوده و حدود ۱۳۰۰ الی ۱۴۰۰ میلیارد تومان نیز سرمایه مورد نیاز بخش بخار این نیروگاه است. از این رقم، حدود ۳۵۰ میلیارد تومان آن را از بازار سرمایه جذب کردیم.

وی گفت: یکی از دلایل استقبال از این طرح نیز همین مساله است که مشاهده می کنند یک نیروگاه گازی موجود است و بخش عمده ای از سیکل ترکیبی را نیز خود مپنا تامین می کند.

نادری درباره هدف مپنا در استفاده از ابزار صندوق پروژه برای تامین مالی، گفت:  مهترین هدف ما کمک به بازار سرمایه برای جا افتادن این ابزار نوین بود تا شرکت ها و بنگاه های اقتصادی دیگر نیز بتوانند از آن استفاده کنند. بخشی از پروژه که متعلق به خود مپنا است حدود ۸۵۰ میلیارد تومان است که یا در حال تولید است و یا انتقال پیدا کرده است به پروژه. بخشی از نیاز مالی پروژه نیز که در بیرون از مجموعه مپنا در حال تامین و تولید است را از بازار سرمایه تامین کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: در این صندوق این امکان وجود دارد که بعد از اتمام پروژه، بتوانیم به صورت یک شرکت پذیرش شده در فرابورس یا بورس، سهام آن را واگذار کنیم. کف میزان عرضه سهام در بورس ۱۰ درصد است؛ عرضه این سهام هم به این شکل است که کسانی که واحد های سرمایه گذاری این صندوق را خریداری کرده اند، بایستی به سهام تبدیل کنند و در صورت تمایل در آنجا سهام شان را عرضه کنند.

صندوق های سرمایه گذاری بیش از بانک ها در جذب سرمایه موفق بوده اند

مدیر سرمایه گذاری گروه مپنا درباره ظرفیت بازار سرمایه جهت تامین مالی پروژه های کلان در کشور گفت: اگر مدیریت خوبی بر بورس ما مستقر باشد، قطعا می تواند جای بانک ها را بگیرد و محل تامین مالی بزرگی باشد. برای مثال با همین صندوق های مشترک سرمایه گذاری که ایجاد شد، هر کدام حدود ۳۰ الی ۴۰ هزار میلیارد تومان پول جذب کردند. تمام بانک هایی که در کشور وجود دارند با کلی سابقه و شعب حدود ۱۷ الی ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه دارند.

وی ادامه داد:  اگر بازار سرمایه نیز به خوبی مدیریت شود، می تواند این چنین پول هایی را جذب کند و در پروژه های کلان استفاده کند. مثالی در مورد معادن بزنم؛ گفته می شود که اگر بخواهیم اکتشاف کل معادن کشور را انجام دهیم و بررسی کنیم که در چه جاهایی امکان استخراج وجود دارد، ۵۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز است که معادل ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است. اگر شما چندین نمونه از این صندوق های سرمایه گذاری را در بورس قرار دهید، می توانید کل معادن کشور را استخراج کنید و از در آمد ۱۸۰ میلیارد دلاری آن بهره برداری کنید.

عدم توجه دولت ها به تامین مالی از بازار سرمایه

نادری با بیان اینکه بورس توان جذب سرمایه را دارد اما به دلایل مختلف این اتفاق تاکنون نیافتاده است، گفت: یکی از این دلایل این است که دولت هیچ وقت بازار سرمایه را جدی نگرفته است. به جز شاخص بورس، هیچ چیز برای دولتمردان ما مهم نبوده است. یعنی همین که بورس دارای سود بوده باشد کافی است و این که بازار سرمایه چه میزان در تامین مالی پروژه ها سهم داشته است، مهم نیست.

وی در پایان با بیان اینکه در بازار سرمایه ایران تفاوتی میان شرکت های معتبر و برجسته و دیگر شرکت های قائل نیستند، گفت: متاسفانه در ایران رتبه بندی برای شرکت ها وجود ندارد در حالی که در دنیا اگر شرکتی پس از رتبه بندی، حائز رتبه AAA گردد می تواند با سود کمتری اقدام به انتشار اوراق در بازار سرمایه کند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.