۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۸۰۹۰ ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶ دسته: تولید
۰

شرکت خودروسازی فولکس واگن پذیرفته است برای پرونده انتشار گازهای آلاینده و تولید خودروهای پرمصرف در ایالت نیوجرسی، جریمه بپردازد.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت خودروسازی فولکس واگن سه‌شنبه هفته گذشته تایید کرد که پذیرفته است برای پرونده انتشار گازهای آلاینده در ایالت نیوجرسی، ۶۹ میلیون دلار جریمه بپردازد. این یکی از عمده‌ترین پرونده‌هایی بود که این خودروساز آلمانی در آمریکا با آن مواجه بود.

پیش از این نیز شرکت فولکس واگن پذیرفته بود که بیش از ۷۵۰ میلیون دلار برای حل مسائل زیست‌محیطی و شکایات مصرف‌کنندگان در این ایالت بپردازد. در کل فولکس‌واگن پذیرفته است که تا ۲۵ میلیارد دلار را در آمریکا صرف شکایات مصرف‌کنندگان و قانون‌گذاران حوزه محیط‌زیست کند و در حدود ۵۰۰ هزار دستگاه از خودروهای آلاینده خود را بازخرید نماید[۱].

اعمال مالیات های سنگین در کشورها برای کاهش آلودگی هوا

بسیاری از کشورها به‌منظور کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی از یکسو و کاهش آلودگی هوا از سوی دیگر مالیات‌های سنگینی را از خودروسازان و مصرف‌کنندگان دریافت می‌کنند.

این موضوع موجب شده که خودروسازان به سمت بهبود تکنولوژی موتور به‌منظور کاهش مصرف سوخت خودروها روی بیاورند؛ همچنین برخی کشورها با در نظر گرفتن قوانین سخت‌گیرانه خودروسازان را مجبور به از رده خارج کردن خودروهای پرمصرف کرده‌اند.

کشورهایی همچون چین، ایالات متحده آمریکا، کانادا، فرانسه و … مالیات های سنگینی به ازای تولید محصولات پرمصرف در کشورهای خود وضع نموده‌اند.

لغو مصوبه اسقاط در ایران

در ابتدای سال جاری، طرح جدیدی در هیئت دولت تصویب شد که هدف اصلی آن کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوای خودروهای تولیدی بود؛ بر اساس این مصوبه خودروسازان ملزم شدند به ازای تولید خودروهایی که مصرف سوخت آن ها کمتر است، تعداد کمتری خودرو اسقاط نمایند و در ازای تولید خودروهایی که مصرف سوخت آن ها بیشتر است و تأثیر بیشتری در افزایش آلودگی هوا دارند، خودروهای بیشتری را اسقاط کنند.

با این وجود در ۱۸ مهرماه ۹۶، هیئت دولت با درخواست شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت برای لغو این مصوبه کارآمد موافقت کرد. به گفته نمایندگان مجلس، این اقدام منجر به افزایش آلودگی هوا و تولید خودروهای بی کیفیت و با مصرف بالا می شود و ضروری است دولت این تصمیم خود را تغییر دهد.

پینوشت:

[۱]دنیای اقتصاد کدخبر: ۳۳۱۵۲۴۰



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.