۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۷۵۹۹ ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰ دسته: کشاورزی، ماهی تیلاپیا کارشناس: امین محمودی
۰

چین بزرگترین صادرکننده، مصرف کننده و تولید کننده ماهی تیلاپیا در جهان محسوب می شود به طوری که این کشور در سال ۲۰۱۶ بیش از ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن ماهی تیلاپیا تولید کرده است. آمریکا بزرگترین مشتری تیلاپیای چینی است.

به گزارش مسیر اقتصاد چین با تولید ۶۹ میلیون تن آبزی در سال ۲۰۱۶ بزرگترین تولید کننده این صنعت در جهان محسوب می شود؛ این کشور همچنین بیشترین میزان مصرف آبزیان و بیشترین میزان صادرات آن را در جهان به خود اختصاص داده است به طوری که هم اکنون بازارهای اروپا و آمریکا در تصاحب این کشور است.

افزایش ۴ برابری تولید ماهی تیلاپیا در چین تا سال ۲۰۱۴

چین بزرگترین تولید کننده ماهی تیلاپیا و همچنین بزرگترین صادر کننده این ماهی نیز محسوب می شود؛ اولین بار در سال ۱۹۵۶ ماهی تیلاپیا از تایلند به چین آورده شد ولی از سال ۱۹۷۸ به طور رسمی برای تولید گونه تیلاپیای نیل به آبزی پروران چینی معرفی شد.

شرایط مناسب برای پرورش تیلاپیا در این کشور سبب شده است که طی ۲۰ سال اخیر تولیدات این ماهی در چین چهار برابر افزایش یابد و در سال ۲۰۱۴ به ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن برسد.

هر ساله تولید ماهی تیلاپیا در چین افزایش می یافت به طوری که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ تولیدات این کشور با نرخ رشد ۷.۳۵ درصد روبرو شد؛ چون در همین سال تیلاپیا در مزارع بیش از ۳۰ استان این کشور پرورش داده می شد و حدود ۹۰ درصد از کل تولیدات این ماهی در جنوب این کشور صورت می گیرد.

علاوه بر آن سهم مناطق شمالی از جمله پکن، تیانجین و شاندونگ ۱۰ درصد است.

تولید سالانه ۳۰۰ میلیون تن بچه ماهی در چین

به گفته پیترز ادوارد کارشناس با تجربه تکثیر ماهی تیلاپیا، این کشور سالانه ۳۰۰ هزار تن بچه ماهی تیلاپیا تولید می کند، و از هر مزرعه تولید ماهی تیلاپیا در چین بیش از ۱۵ تن ماهی برداشت می شود؛ همچنین از مزارع بزرگتر نیز بیش از ۳۰ تن برداشت می شود.

کاهش تولید ماهی تیلاپیا در چین به دلیل افزایش تولیدکنندگان

اما با توجه به افزایش رقابت بین تولید کنندگان ماهی تیلاپیا در جهان و کاهش تقاضا از چین برای صادرات این ماهی به کشورهای مختلف، از سال ۲۰۱۵ تاکنون حجم تولید و صادرات ماهی تیلاپیا در چین کاهش پیدا کرده است.

به طوری که از سال ۲۰۱۵ تاکنون بیش از ۲۳۰ هزار تن از حجم تولیدات خود را کاهش داده است و در آخرین آمار این کشور تنها ۱ میلیون و ۴۷۳ هزار تن ماهی تیلاپیا را تولید کرده است، البته این کشور همچنان با همین حجم تولید دو برابر کشور رقیب خود یعنی اندونزی تولید دارد.

آمریکا بزرگترین واردات کننده تیلاپیا از چین است

ایالات متحده آمریکا و مکزیک بزرگترین بازار برای واردات ماهی تیلاپیا از چین هستند.

همچنین در سال ۲۰۱۶ تقریبا ۶۴ درصد از کل صادرات تیلاپیای منجمد و ۱۷ درصد از صادرات تیلاپیای سوخاری شده چین به کشورهای آفریقایی صادر شد.

افزایش ۵۳ درصدی واردات تیلاپیا به ایران در سال ۲۰۱۶

از ایران و آفریقا به عنوان دو بازار اصلی دیگر واردات تیلاپیای چینی نام برده می شود به طوری که ایران سومین وارد کننده فیله منجمد تیلاپیا از چین محسوب می شود. در سال ۲۰۱۶ این کشور ۱۶ هزار و ۴۰۰ تن فیله منجمد تیلاپیا از چین وارد کرده است که در مقایسه با سال قبل ۵۳ درصد رشد داشته است.

مصرف تیلاپیا سبب افزایش استفاده از پروتئین های حیوانی در جهان شده است به همین دلیل و با توجه به صادرات زیاد چین به کشورهای دیگر در اشتغالزایی گوناگونی صورت گرفته و اقتصاد روستایی این کشور نیز با رشد محسوسی روبرو شده است، به همین منظور در سال ۲۰۱۴ این کشور ۱۳۳ هزار هکتار از اراضی خود را به تولید ماهی تیلاپیا اختصاص داد.

منابع:

فائو

سی فود ترید

اسپرینگر

گزارش پیترز ادوارد در همایش توسعه آبزی پروری در تهران



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.