۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۷۵۱۷ ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

فرهاد رجبی پور معاون مرکز ملی تحقیقات آبزیان آب های شور کشور گفت: علاوه بر تیلاپیا، ۹۵ درصد دیگر از آبزیان تولید شده در کشور غیربومی‌ محسوب می شوند. لذا نمی توان به دلیل غیربومی بودن، جلوی تولید این ماهی ها در کشور را گرفت.

فرهاد رجبی پور معاون مرکز ملی تحقیقات آبزیان آب های شور کشور در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص آخرین وضعیت تولید ماهی تیلاپیا در کشور گفت: به تازگی سازمان حفاظت محیط زیست با تولید ماهی تیلاپیا در مرکز تحقیقات بافق یزد موافقت کرده است.

وی افزود: این در حالی است که بعد از موافقت کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تولید این ماهی در کشور، معاونین این سازمان در رسانه ها عنوان کردند که به ماهی تیلاپیا هیچ گونه مجوزی داده نشده است.

رجبی پور گفت: متاسفانه مخالفین تولید ماهی تیلاپیا در ایران با دلایلی غیرعلمی و غیرکارشناسی به تشویش اذهان عمومی می پردازند و با هر روشی تلاش دارند تولید ماهی تیلاپیا در ایران را مضر جلوه دهند.

۹۵ درصد از تولیدات شیلات ایران غیربومی است

وی افزود: تنها به آبزیان و یا هر نوع حیوانی بومی گفته می شود که فسیل آن در یک کشور یا یک منطقه کشف شده باشد، بنابراین تیلاپیا نیز مثل ۹۵ درصد از آبزیان دیگر که در ایران تولید می شود غیربومی است.

این کارشناس شیلات گفت: در ارتباط با اقتصاد کشور و تامین امنیت غذایی نمی توانیم بگوییم که تنها باید گونه های بومی کشورمان تولید شوند. باید گونه های دیگر را هم با توجه به نیاز معیشتی در کشور تولید کنیم.

وی افزود: طبق نظر سازمان های مختلف جهانی به تمام گونه های موجود در یک منطقه که فسیل آن ها در آن منطقه کشف نشده باشد گونه مهاجم اطلاق می شود.

رجبی پور با انتقاد از صحبت های مخالفین ماهی تیلاپیا در خصوص بحث غیربومی بودن ماهی تیلاپیا گفت: طبق گزارش سازمان خواروبار جهانی سال ها است ۱۴۰ کشور جهان در حال تولید ۶ میلیون تن تیلاپیا هستند، آیا می توانیم اینطور نتیجه بگیریم که تولید و پرورش گونه های بومی این ۱۴۰ کشور نابود شده است؟

سازمان حفاظت محیط زیست تنها تیلاپیا را غیربومی می داند

معاون مرکز ملی تحقیقات آبزیان آب های شور کشور افزود: همین الان سازمان شیلات کشور گونه ماهیان خاویاری را به منظور تولید از شمال کشور به دزفول خوزستان برده است. چرا سازمان حفاظت محیط زیست به این کار سازمان شیلات هیچ ایرادی نمی گیرد و تنها با تیلاپیا مشکل دارد.

وی در ادامه گفت: اخیرا وزرات جهاد کشاورزی بسیاری از دام ها چون گاو و گوسفند را از کشورهای دیگر بخاطر نژاد آنها وارد کرده است، چرا هیچ کسی به این دام های غیر بومی انتقادی وارد نمی کند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.