۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۷۴۹۸ ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸ دسته: کشاورزی
۰

محمد ابراهیم اسماعیلی با بیان این که روزانه ۴۸۰ میلیون تومان صرف واردات ماهی تیلاپیا به کشور می شود، گفت: تیلاپیا در ۱۴۰ کشور دنیا به صورت قانونی تولید می شود اما سازمان محیط زیست ایران همچنان معتقد است این ماهی برای کشور مضر است. مخالفان این ماهی هم در هیچ نشست کارشناسی برای بیان نظرات خود شرکت نکرده و تنها به مصاحبه اکتفا می کنند.

محمد ابراهیم اسماعیلی مدیر عامل شرکت دو ملیتی آبزیان آسیا و عضو هیئت مدیره سازمان بین المللی انرژی پاک در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص وضعیت تولید ماهی تیلاپیا در کشور گفت: به تازگی سازمان حفاظت محیط زیست با تولید ماهی تیلاپیا در مرکز تحقیقات بافق یزد موافقت کرده است.

مخالفین تولید ماهی تیلاپیا در کشور صرفا به مصاحبه اکتفا می کنند

وی افزود: این در حالی است که بعد از موافقت کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تولید این ماهی در کشور، معاونین این سازمان در رسانه ها عنوان کردند که به ماهی تیلاپیا هیچ گونه مجوزی داده نشده است.

اسماعیلی در ادامه گفت: مجوز پرورش ماهی تیلاپیا در بافق یزد در سه دولت گذشته ۴ بار توسط سازمان محترم حفاظت از محیط زیست کتباً صادر شده و موضوع جدیدی نیست.

عضو هیئت مدیره سازمان بین المللی انرژی پاک افزود: ارزیابی زیست محیطی تولید تیلاپیا توسط موسسه تحقیقات شیلات ایران که نهادی مستقل از سازمان شیلات ایران می باشد در سال ۸۹ دفاع شده و پس از رفع اشکالاتی که کارشناسان محترم محیط زیست بر آن وارد نموده اند، تکمیل گردیده و در تاریخ ۵/۲/۹۰ دفاع نهایی شده و مورد تایید سازمان محیط زیست قرار گرفته است.

مدیر عامل شرکت دو ملیتی آبزیان آسیا با اشاره به مخالفت های برخی از فعالین محیط زیست در خصوص تولید ماهی تیلاپیا در کشور گفت: متعجبم که چرا مخالفین تولید ماهی تیلاپیا فقط در فضاهای دربسته اظهار نظر می فرمایند و علی رغم دعوت عمومی و دعوت خاص از برخی از اساتید مخالف، در همایش علمی توسعه آبزی پروری با محوریت ماهی تیلاپیا که توسط سازمان شیلات برگزار شد و جلسه کارشناسیِ متعاقبِ آن شرکت نکردند.

اسماعیلی افزود: یکی از این اساتید بزرگوار که در مدت ۱۲ روز حضور و فعالیت دو کارشناس برجسته بین المللی در هیچ جلسه ای شرکت نفرمود، درست ۱۱ ساعت بعد از خروج ایشان از کشور، مصاحبه مفصلی با روزنامه همشهری انجام دادند و سعی در غیر متخصص نشان دادن این کارشناسان در حوزه زیست محیطی نمودند. این در حالیست که کتابی که یکی از ایشان ۲۵ سال قبل در ۳۶۷ صفحه درباره محیط زیست و آبزی پروری نوشته، در فضاهای مجازی دست به دست می شود.

روزانه ۴۸۰ میلیون تومان صرف واردات تیلاپیا به کشور می شود

وی با ابراز تاسف از تعلل سازمان حفاظت محیط زیست برای اعطای مجوز به تولید ماهی تیلاپیا گفت: در مدت ۹ سالی که سازمان حفاظت محیط زیست در حال سبک سنگین کردن تیلاپیا است، بیش از دو میلیون تن به تولید جهانی آن افزوده شده و بنا به گزارش فائو سریعترین رشد تولید را بین همه آبزیان در جهان داشته است.

این فعال بخش خصوصی شیلات افزود: تعریف دقیق فرصت سوزی چیست؟ تا کی سازمان محیط زیست باید اسیر دست بازیگران دل نگران باشد که ایران را از صحنه تولید جهانی حذف کردند و موجب شدند که روزانه ۴۸۰ میلیون تومان تیلاپیای مورد تقاضای مردم ایران، از خارج وارد شود؟ فرصت سوزی در ایران را باید تعریف مجدد نمود. تعریفی که عمق فاجعه آن را نشان دهد.

مسئولین کشورهای دیگر بی اعتنا به محیط زیستشان نیستند

وی گفت: به راستی آیا کشورهایی مثل چین، کره، ژاپن، مالزی، اندونزی، تایلند، فیلیپین، هندوستان، سنگاپور، امارات، تایوان، هنگ کنک، آمریکا، برزیل، کانادا، هلند، لهستان، اسپانیا، سوئیس، انگلستان، آلمان، … که بطور قانونی به تولید تیلاپیا پرداخته اند، بی اعتنا به محیط زیست خود هستند؟ تیلاپیا در همه کشورهای فوق، گونه ای غیربومی محسوب می شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.