۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۶۸۳۲ ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶ دسته: دولت و حکمرانی
۰

نخست وزیر نیوزلند که به تازگی انتخاب شده معتقد است وجود صدها هزار کودک فقیر در جامعه، نشان می دهد نظام سرمایه داری با شکست مواجه شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد خانم جاسیندا آردِرن، که به تازگی به عنوان نخست وزیر نیوزلند انتخاب شده است یکی از مخالفان سرسخت نظام سرمایه داری محسوب می شود.

خانم آردرن پیش از انتخاب به عنوان نسخت وزیر نیز توانست با شعارهای ضد سرمایه داری به ریاست حزب کارگر و همچنین رهبری مخالفان دولت دست یابد.

وجود صدها هزار کودک فقیر در جامعه نشان از شکست واضح نظام سرمایه داری دارد

آردرن معتقد است در حال حاضر می توان گفت نظام سرمایه داری به طور واضح با شکست مواجه شده است چراکه با وجود عمل به دستورات نظام سرمایه داری در طول سال های اخیر همچنان شاهد وجود تعداد زیادی از کودکان فقیر در جامعه هستیم و این مسئله به تنهایی برای نشان دادن عدم کارایی نظام سرمایه داری کفایت می کند.

پذیرش این سخنان نخست وزیر نیوزلند برای طرفداران بازار آزاد و نظام سرمایه داری بسیار دشوار است. آن ها معتقدند  مسائلی چون بهبود بهره وری و رقابت پذیری و افزایش تولید حاصل عمل به توصیه ها و دستورات نظام سرمایه داری بوده است.

نظام سرمایه داری اهمیتی برای فقر و نابرابری قائل نیست

اما نکته جالب توجه اینکه توجه به مسائلی همچون فقر و نابرابری در تفکر طرفداران نظام سرمایه داری هیچ جایگاهی ندارد.

در نظام سرمایه داری این طور توصیه می شود که نباید حمایت های دولتی از یک مقدار حداقلی افزایش یابد چراکه در نهایت به کاهش انگیزه مردم در کار کردن منجر می شود و این مسئله برای کل اقتصاد کشورها مناسب نیست. از این رو در نظام سرمایه داری وجود فقر و نابرابری گسترده در جامعه مسئله مهمی تلقی نمی شود.

مخالفان نظام سرمایه داری معتقدند گسترش فقر و نابرابری از الزامات ساختاری نظام سرمایه داری است که به هیچ عنوان مورد پذیرش نیست.

در نظام سرمایه داری برخی برنده و برخی بازنده هستند

در نظام سرمایه داری شرایط به نحوی است که برخی برنده می شوند و از مواهب زیادی بهره مند می گردند و برخی نیز بازنده می شوند و مجبور به تحمل شرایط اسف بار در زندگی هستند. باید پذیرفت که این طبیعت نظام سرمایه داری است.

در این روش حقوق بخش قابل توجهی از مردم پایمال می شود و در مقابل بخشی از مردم به درآمدها و ثروت های کلان دست پیدا می کنند.

این مسئله در طول تاریخ نیز در نظام سرمایه داری سابقه داشته به طوریکه در دهه ۱۹۸۰ میلادی وقتی شرکت هواپیمایی ایستر ایرلاین در حال ورشکستگی بود، مدیرعامل آن درخصوص وضعیت نظام سرمایه داری گفت: «در نظر گرفتن نظام سرمایه داری بدون ورشکستگی مانند در نظر گرفتن دین مسیحیت بدون جهنم است.»

نظام سرمایه داری تنها برای افرادی اهمیت قائل می شود که پول کافی برای فعالیت اقتصادی دارند و می توانند از آن استفاده نمایند. در این شرایط افراد و یا شرکت هایی که از پول کافی برخوردار نیستند هیچ اهمیتی ندارند.

نظام سرمایه داری در تحقق شعارهای دموکراسی موفق نبوده است

نکته مهم دیگر اینکه نظام سرمایه داری در تحقق شعارهای دموکراسی نیز موفق عمل نکرده است. در نظام سرمایه داری به افراد اینطور آموزش داده می شود که باید برای بدست آوردن سرمایه بیشتر تلاش کنند و مهم ترین مسئله افزایش نفع و ثروت شخصی است.

در چنین شرایطی افراد جامعه هیچ ارزشی برای دیگر هم نوعان خود قائل نخواهند بود و از هر فرصتی برای ضربه زدن به دیگران و افزایش سرمایه خود استفاده می کنند. این حقیقت در حال حاضر در بین اقشار سرمایه دار در کشورهای غربی قابل مشاهده است.

مشکلات ساختاری نظام سرمایه داری در سال های اخیر نمایان تر شده است

در سال های اخیر تقابل تفکرات موافق و مخالف نظام سرمایه داری و بازار آزاد بسیار بیشتر شده و مشکلات ساختاری این نظام نمایان تر شده است.

در این میان مردم کشورها نیز بیش از گذشته با مشکلات ساختاری نظام سرمایه داری آشنا شده اند و در کشورهای مختلف اقبال مردم به مخالفان نظام سرمایه داری گسترش یافته است.

منبع: گاردین



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.