۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۶۳۵۶ ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

به گفته رضا باکری دبیرانجمن صنایع لبنی کشور عراق به تازگی تعرفه واردات محصولات لبنی از ایران را افزایش داده و این مسئله می تواند رقابت پذیری محصولات ایران در بازار عراق را با مشکل مواجه نماید. تا زمانی که ایران با کشور عراق یک توافق تجاری دوجانبه منعقد ننماید، رفتار نوسانی دولت عراق در زمینه تعرفه گذاری تداوم خواهد داشت.

به گزارش مسیر اقتصاد رضا باکری دبیرانجمن صنایع لبنی کشور در گفت و گو با رادیو اقتصاد از افزایش تعرفه واردات محصولات لبنی ایران به کشور عراق خبر داد.

تعرفه شیر به ۴۰ درصد و تعرفه ماست به ۲۵ درصد افزایش یافته است

رضا باکری در این خصوص گفت: در حال حاضر تعرفه صادرات شیر و خامه ایران به عراق از ۱۵ به ۴۰ درصد افزایش یافته است. طی چند ماهه گذشته نیز تعرفه صادرات پنج درصدی ماست ایران به عراق به ۲۵ درصد رسیده است.

افزایش تعرفه صادرات لبنیات به عراق را از صرفه می اندازد

دبیر انجمن صنایع لبنی اظهارداشت: افزایش تعرفه ها به مرور صادرات لبنیات را غیر رقابتی و همینطور موقعیت اقلام لبنی ایران را از حیث بهای مورد عرضه در عراق نسبت به رقبایی همچون کشورهای ترکیه، عربستان و مصر ضعیف تری خواهد کرد.

تداوم روند موجود موجب می شود برخلاف انتظار سهم ایران از بازار عراق به مرور کاهش یابد و دیگر کشورها سهم ایران از بازار محصولات لبنی عراق را از آن خود نمایند.

ضرورت پیگیری مقامات دولتی و اتاق بازرگانی برای جلوگیری از تداوم افزایش تعرفه

دبیرانجمن صنایع لبنی کشور گفت: مقامات اتاق مشترک ایران و عراق باید هرچه سریعتر این موضوع را پیگیری کنند تا معلوم شود علت تکرار مداوم این افزایش ها چیست؟

وی در ادامه افزود: سال گذشته نیز چنین اتفاقی افتاد که خوشبختانه با پیگیری مقامات ایرانی دولت عراق ضمن بررسی موضوع، تعرفه ها را به حالت قبلی بازگرداند.

افزایش تعرفه تنها مختص محصولات صادراتی ایران بوده است

باکری گفت: این افزایش تعرفه از سوی کشور عراق تنها مختص ایران است و شامل کشورهایی همچون ترکیه ، مصر و عربستان نیم شود.

طبق گفته دبیر انجمن صنایع لبنی ایران کشوری مانند ترکیه با کشور عراق پروتکل و توافق نامه گمرکی منعقد کرده و کشورهایی همچون مصر و عربستان نیز اتحادیه عرب هستند و این مسئله موجب شده کشور عراق نتواند به صورت غیرمنتظره تعرفه واردات از این کشورها را افزایش دهد.

توجه به تعاملات اقتصادی، حلقه مفقوده روابط ایران و عراق

وی درخصوص اینکه چرا ایران مانند ترکیه با عراق توافقنامه منعقد نکرده است، گفت: بطورکلی بعد اقتصادی هیچ وقت در محوریت مناسبات بین دو کشور ایران و عراق قرار نگرفته بلکه بیشتر بعد سیاسی و امنیتی مورد توجه بوده است.

وی افزود: اقدامات اساسی باید در بحث ارتباطات اقتصادی بین ایران و عراق صورت گیرد تا روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور به بهترین نحو امکان پذیر باشد.

توافق تجاری با کشور عراق لازمه تداوم روابط اقتصادی دوجانبه

دبیرانجمن صنایع لبنی کشور اظهارداشت: به رغم تمامی این موارد و مسائل ایران سهم خوبی در بازار کشور عراق به ویژه در حوزه لبنیات به خود اختصاص داده بنابراین می طلبد مقامات دو دولت پروتکل های اقتصادی فی مابین امضا نمایند تا مانع از بروز چنین تغییر و تحولاتی در آینده شود.

به گزارش مسیر اقتصاد آمار تجارت ایران و عراق نشان از آن دارد که با وجود ظرفیت های فراوان، ایران نتوانسته است آنطور که شایسته است از ظرفیت بازار کشور عراق در جهت رونق تولید و اشتغال داخلی استفاده نماید.

یکی از دلایل اصلی توقف روند رشد صادرات ایران به کشور عراق در چند سال اخیر رفتار نوسانی دولت عراق در زمینه تعرفه‌گذاری کمرکی بوده است.

چنانچه ایران در قالب یک قرارداد تجاری دوجانبه با کشور، ثبات سطح تعرفه‌های محصولات صادراتی ایران به عراق را با توافق یکدیگر تعیین نکنند، بازهم در هر زمانی امکان افزایش تعرفه‌های عراق وجود دارد و این امر می‌تواند صادرات ایران به عراق را دچار نوسان نماید.

اما چنانچه ایران در این امر تعلل ورزد، چنانکه در چهار سال گذشته این اتفاق افتاده است، کشورهای دیگر نظیر ترکیه از فرصت استفاده خواهند کرد و بازار عراق را تصرف خواهند کرد و در نتیجه سهم ایران از بازار عراق به مرور کاهش خواهد یافت.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.