۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۱۳۵۷ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۰ دسته: حمل و نقل
۰

محمد سودانی نخست وزیر عراق، به تازگی اعلام کرده که احداث شبکه راه‌آهن سراسری ۱۲۰۷ کیلومتری برای اتصال بندر فاو به شهر مرزی رابعه در جنوب ترکیه، از برنامه‌های دولت این کشور است. احداث این خط ریلی به حدود ۱۳ میلیارد پوند سرمایه‌گذاری نیاز دارد و هدف اصلی آن تسهیل حمل و نقل کالا از طریق خطوط ریلی در عراق است.

به گزارش مسیر اقتصاد عراق قصد دارد شبکه راه‌آهن خود را با اختصاص ۱۳ میلیارد پوند، گسترش دهد. هرچند تمرکز این برنامه بر رونق تجارت و حمل و نقل کالا و اتصال اروپا به کشورهای غرب و شرق آسیا است، اما بخش مسافری هم از این توسعه بی‌نصیب نخواهد ماند. این خط آهن که قرار است بندر فاو در جنوب عراق را به شهر مرزی رابعه ترکیه متصل کند، ۷۵۰ مایل(۱۲۰۷ کیلومتر) طول دارد و پل ارتباطی کالا و مسافر از اروپا به آسیا به شمار می‌آید، قرار است تا سال ۲۰۳۰ مورد بهره برداری قرار گیرد.

خط آهن جدید با اتصال شهرهای بصره، بغداد و موصل به یکدیگر در توسعه تجاری این کشور به‌ویژه در زمینه انتقال نفت و گاز‌؛، نقش کلیدی ایفا می‌کند. این مسیر ریلی حتی ظرفیت این را دارد که جایگزین کانال سوئز شود. خط آهن جدید، ظرفیت حمل و جابجایی مسافر را نیز دارد. بنابراین بستر جذب گردشگر به‌ویژه از کشورهای اروپایی به سوی عراق و خلیج فارس نیز خواهد شد.

توسعه اقتصاد عراق با احداث شبکه راه‌آهن سراسری

محمد شیعه السودانی، نخست وزیر عراق در تشریح پروژه جدید ریلی این کشور، خط آهن بزرگ برلین-بغداد که در دهه ۱۹۴۰ این دو شهر را بهم پیوند می‌د‌اد را یادآور شد و فزود: با اجرای پروژه جدید توسعه شبکه ریلی، بار دیگر اقتصاد کشور در مسیر رشد و شکوفایی قرار خواهد گرفت.

عراق سال‌هاست که از فرسودگی شبکه ریلی رنج می‌برد. به عنوان مثال سفر مسیر ۴۹۸ کیلومتری بصره به بغداد در حال حاضر ۱۰ ساعت به طول می‌انجامد. مقامات عراقی احداث این خط آهن باری و مسافری که قرار است شرق و غرب را به یکدیگر متصل کند، راهکاری مناسب برای مشارکت در کمربند و جاده چین می‌دانند.

منبع: روزنامه دیلی تلگراف

انتهای پیام/حمل و نقل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.