۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۷۷۹ ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴ دسته: پول و بانک
۰

دولت هند قصد دارد با فروش ۳۲ میلیارد دلار اوراق قرضه دولتی در عرض دو سال، منابع حاصل از آن را صرف رونق تولید و اشتغال نماید. آمریکا نیز در سال ۲۰۰۷ برای خروج از بحران اقتصادی از طرحی مشابه استفاده کرد و به موجب آن با مشارکت بانک مرکزی، پایه پولی خود را افزایش داد و از آن برای حمایت از تولید استفاده کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت هند به تازگی طرحی به منظور رونق تولید و ایجاد رشد اقتصادی در دستور کار قرار داده است.

بر اساس این طرح دولت هند در دو سال آینده بیش از ۲.۱ هزار میلیارد روپیه معادل بیش از ۳۲ میلیارد دلار از فروش اوراق قرضه دولتی بدست می آورد و این منابع را در اختیار بانک های دولتی قرار می دهد تا پروژه های مد نظر دولت را تأمین مالی نمایند.

طبق اعلام دولت هند بیش از ۱.۳۵ هزار میلیارد روپیه از این مبلغ از طریق فروش اوراق قرضه در شبکه بانکی نصیب دولت هند خواهد شد و ۷۶۰ میلیارد روپیه نیز از طریق فروش اوراق قرضه به مردم و در بازار در قالب حمایت بودجه ای به درآمدهای دولت اضافه می شود.

این طرح در ابتدا با استقبال بازار سرمایه کشور هند مواجه شده اما سرمایه گذاران اوراق قرضه همچنان نسبت به سرمایه گذاری در آن محتاط هستند.

طرح دولت هند مشابه طرح آمریکا در خروج از بحران مالی سال ۲۰۰۷ میلادی است

در سال ۲۰۰۷ میلادی کشور آمریکا درپی مشکلات بخش مسکن و ورشکستگی چند بانک بزرگ خود با بحران مالی گسترده ای مواجه شد. در آن زمان آمریکا به منظور افزایش توان تسهیلات دهی بانک ها و همچنین بهبود وضعیت اقتصادی کشور به سرعت و در زمانی کوتاه به میزان قابل توجهی اوراق قرضه منتشر کرد.

بانک مرکزی آمریکا نیز با واسطه بانک های تجاری اقدام به خرید اوراق قرضه منتشر شده از سوی دولت نمود تا به این ترتیب پایه پولی در نظام پولی آمریکا به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

در همین راستا موسسه خدمات مالی مورگان استنلی نیز برنامه جدید دولت هند را مشابه نمونه آمریکایی آن اعلام کرده است.

روش هند همچون آمریکا در این زمینه انتشار گسترده اوراق دولتی و خرید آن توسط بانک های تجاری و بانک مرکزی است که موجب می شود دولت بتواند منابع مالی حاصل از آن را در طرح های تولیدی هزینه نماید و یا به شرکت های تولیدی پیشرو تسهیلات ارائه نماید.

طرح فروش اوراق قرضه تأثیری بر افزایش کسری بودجه دولت ندارد

برنامه دولت هند در زمینه انتشار گسترده اوراق قرضه تأثیر چندانی در افزایش کسری بودجه دولت ندارد. در حال حاضر کسری بودجه دولت هند در حدود ۳.۲ درصد کل تولید ناخالص داخلی این کشور است که از نظر قوانین صندوق بین المللی پول کمتر از حد غیر معقول ارزیابی می شود.

به طور کلی انتشار اوراق قرضه و هزینه کردن منابع حاصل از آن، به صورت همزمان درآمدها و هزینه های دولت را افزایش می دهد و از این منظر نمی تواند موجب افزایش کسری بودجه گردد. تنها پرداخت سود به خریداران این اوراق است که در سال های آینده بر هزینه های دولت در بودجه اضافه می شود.

طبق پیش بینی های انجام شده دولت هند سالانه باید ۹۰ میلیارد روپیه معادل ۰.۴ درصد از کل هزینه های دولت صرف پرداخت سود اوراق منتشر شده نماید.

طرح فروش اوراق قرضه دولتی به تنهایی نمی تواند به بهبود وضعیت تسهیلات دهی بانک ها منجر شود

در حال حاضر بانک های هندی وضعیت مطلوبی در تسهیلات دهی به فعالیت های تولیدی ندارند که یکی از دلایل اصلی آن فریز شدن بیش از ۱۹۱ میلیارد دلار از منابع آن ها در دارایی های راکد است. از طرف دیگر تقاضای وام از بانک های هندی نیز رشد قابل توجهی دارد.

از این رو طرح فروش اوراق قرضه دولت هند به تنهایی نمی تواند تأثیر قابل توجهی در بهبود وضعیت تسهیلات دهی بانک ها داشته باشد و لازم است دولت در کنار این کار به اصلاح وضعیت بانک ها نیز اقدام نماید.

بانک ها خریداران اصلی اوراق منتشر شده از سوی دولت هستند

در حال حاضر جزئیات اصلی طرح فروش اوراق قرضه توسط دولت هند منتشر نشده و مشخص نیست سود پرداختی و قیمت فروش اوراق به طور دقیق چه میزان خواهد بود. اما انتظار می رود بانک های هندی بزرگترین خریداران اوراق قرضه دولتی باشند.

طرح فروش اوراق قرضه توسط دولت هند پیش از این نیز یک بار در سال ۱۹۹۴ اجرا شده و در آن زمان دولت هند معادل ۴۸ میلیارد روپیه اوراق قرضه دولتی را با سود ۱۰ درصد و با سر رسید ۱۲ ساله به فروش رسانده است.

موسسات اعتبارسنجی از طرح فروش اوراق قرضه دولت هند استقبال کرده اند

موسسات اعتبار سنجی جهانی همچون موسسه فیچ و مودیز از طرح دولت هند در زمینه فروش اوراق قرضه استقبال کرده اند و آن را موجب افزایش اعتبار بانک های دولتی این کشور دانسته اند.

این درحالیست که تا پیش از این موسسات رتبه بندی انتقادات متعددی به بخش بانکی کشور هند وارد می کردند و وضعیت تسهیلات دهی آن ها را مناسب ارزیابی نمی کردند.

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.