۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۴۹۸ ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵ دسته: تجارت دوجانبه، تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

در سال ۲۰۱۶ اروپا و کانادا توافقنامه تجارت دوجانبه منعقد نموده اند که چشم انداز تجاری و اقتصادی میان دو کشور را بهبود داده است. دو کشور با وجود عضویت در WTO چنین توافقنامه ای را منعقد کرده و این نشان می دهد که سازمان تجارت جهانی کشورها در دستیابی به اهداف تجاری خود موفق نبوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد توافقنامه اقتصادی و تجاری دوجانبه میان اتحادیه اروپا و کانادا که در فوریه سال ۲۰۱۶ به امضا رسیده است، چشم انداز اقتصادی و تجاری میان دو طرف را نسبت به گذشته بسیار بهتر کرده است.

دو بلوک ثروتمند جهان یعنی اتحادیه اروپا و کانادا این توافقنامه را با هدف افزایش فرصت های تجاری و کاهش موانع تجاری تصویب کرده اند.

ایجاد محیط پایدار تجاری برای طرفین توافقنامه تجارت دوجانبه

این توافقنامه نخستین توافقنامه ای است که در آن اتحادیه اروپا با یک قدرت اقتصادی بزرگ وارد تجارت دوجانبه شده است که در آن موانع تعرفه ای و غیرتعرفه ای میان طرفین کاهش می یابد و بسیاری از جنبه های مربوط به صادرات کالاها و خدمات و نیز ایجاد محیط پایدار برای هر دو طرف را ایجاد می کند.

طبق پیش بینی کمیسیون اتحادیه اروپا، توافقنامه تجارت دوجانبه با کانادا تجارت میان طرفین را ۲۵ درصد افزایش خواهد داد. علاوه بر این انتظار می رود این توافقنامه سهم ۱۲ میلیارد یورویی (۱۴.۳ میلیارد دلاری) در افزایش تولید ناخالص داخلی اروپا داشته باشد. شرکت های اروپایی و کانادایی نسبت به این توافقنامه بسیار دلگرم هستند.

توافقنامه تجارت دوجانبه فرصت تجاری بزرگی برای اروپا است

این توافقنامه با توجه به رشد اقتصادی سریع کانادا فرصت بزرگی را در اختیار اروپا قرار می دهد. از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ تولید ناخالص داخلی کانادا به دلیل افزایش مخارج خانوارها رشد ۴.۵ درصدی داشته است.

توافقنامه تجارت دوجانبه با اعمال محدودیت های تعرفه ای از محصولات حساس اروپایی از قبیل گوشت و ذرت حمایت می کند. در عوض نیز محصولات لبنی صادراتی اروپا به کانادا نیز با قوانین خاص کانادا مواجه خواهد بود. در همین حال در این توافقنامه بازارهای مرغ و تخم مرغ طرفین به روی همدیگر باز نخواهند شد.

این توافقنامه همچنین از صادرات محصولات اصلی اروپا در مقابل محصولات تقلبی محافظت خواهد کرد و با اعمال مقرراتی شامل اقدامات پیشگیرانه، از واردات محصولاتی از قبیل گوشت گاو تغذیه شده با هورمون نیز جلوگیری خواهد کرد.

انعقاد توافقنامه تجارت دوجانبه با وجود عضویت هر دو طرف در WTO

کشورهای مشارکت کننده در توافقنامه تجارت دوجانبه اروپا و کانادا همگی عضو سازمان تجارت جهانی هستند. اما با این حال در کنار این عضویت اقدام به انعقاد توافقنامه های تجارت دوجانبه متعدد با یکدیگر کرده اند. این اقدام نشان می دهد که سازمان تجارت جهانی در نیل به اهداف تجاری خود کارآمد و موفق نبوده است.

از طرفی انعطاف پذیری، تسریع در دستیابی به توافق و عدم نیاز به تغییر قوانین داخلی و آزادسازی گسترده تجاری در توافقنامه های تجارت دوجانبه که زمینه تقویت و حضور کشورها در تجارت بین المللی را فراهم آورده، سبب شده تا کشورها به سمت انعقاد این توافقنامه ها حرکت کرده و قوانین دست و پا گیر و روندهای طولانی مدت سازمان تجارت جهانی را کنار بگذارند.

برگرفته از: نیوز اکونومی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.