۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۰۴۲ ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴ دسته: کشاورزی
۰

با وجود تحریم قطر توسط کشورهای عربی، این کشور قصد دارد با افزایش ظرفیت تولید داخلی خصوصا در بخش کشاورزی، گامی بلند در راستای افزایش امنیت غذایی و مقاوم سازی اقتصاد خود بردارد.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور های عربی حاشیه خلیج فارس به رهبری عربستان چند ماه قبل به دلیل اقدامات کشور قطر، این کشور را با تحریم های تجاری و اقتصادی مواجه نمودند تا قطر را تسلیم خواسته های خود نمایند.

دلایل کشورهای عربستان، مصر، امارات و بحرین برای تحریم قطر مواردی همچون حمایت قطر از تروریسم در منطقه، میزبانی جام جهانی فوتبال، حمایت از اخوان المسلمین در مصر، عدم هماهنگی با دیگر کشورهای عربی در برقراری روابط با ایران و نشر مطالب مخالف این کشورها در خبرگزاری های رسمی خود، را شامل می شود.

قطر به دنبال افزایش توان داخلی

مقامات قطر تحریم های کشورهای عربی را یک آزمون برای ارزیابی مقاومت اقتصادی کشورشان در برابر تحریم های تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری در نظر گرفته اند. آن ها بر این باورند که در آستانه برگزاری مسابقات جام جهانی در سال ۲۰۲۲، و حضور هزاران گردشگر خارجی در این کشور، این آزمون می تواند دستاورهای زیادی برای آن ها داشته باشد. از این رو این کشور قصد دارد به جای تسلیم شدن در برابر خواسته های کشورهای عربی، با تقویت توان داخلی در برابر این تحریم ها مقاومت نماید.

کشور قطر از نظر آب، زمین و همچنین هوای مناسب برای تولید محصولات کشاورزی در وضعیت نامطلوبی قرار دارد و پیش از تحریم های کشورهای عربی بخش زیادی از محصولات کشاورزی مورد نیاز خود را از طریق واردات تأمین می کرده است.

افزایش امنیت غذایی و کاهش وابستگی به واردات، برنامه قطر

اما کشور قطر بعد از تحریم کشورهای عربی سرمایه گذاری گسترده ای برای افزایش تولید محصولات کشاورزی در داخل کشور انجام داده و قصد دارد با افزایش ضریب امنیت غذایی به کشورهای عربی نشان دهد که چندان هم به آن ها وابسته نیست.

به دلیل وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور قطر، تولید بسیاری از محصولات در این کشور به مراتب گران تر از واردات آن ها تمام خواهد شد؛ اما با اینحال دولت و مردم این کشور قصد دارند به منظور نشان دادن توان مقاومت اقتصادی خود به سمت افزایش ظرفیت های تولیدی خصوصا در زمینه کشاورزی حرکت نمایند.

واردات گاو شیرده به منظور تأمین نیاز شیر از طریق تولید داخلی

یکی از اقدامات کشور قطر برای افزایش امنیت غذایی خرید تعداد زیادی گاو شیر ده به منظور افزایش تولید داخل شیر بوده است. در همین راستا این کشور در مرحله های متعددی گاو های شیر ده را وارد نموده و در دامداری های داخلی خود آن ها را ساماندهی نموده است.

آقای «جان دور» صاحب دامداری بزرگ کشور قطر است که در طول ماه های اخیر گاو های شیر ده زیادی وارد نموده و درحال حاضر بیش از ۴ هزار گاو شیر ده دارد. این شرکت در حال حاضر ۳۰ تا ۴۰ درصد از نیاز قطر به شیر را تأمین می کند.

با اینحال اقای دور اعلام کرده است که قصد دارد تا تابستان سال آینده بیش از ۱۰ هزار گاو شیر ده دیگر وارد نماید و به این ترتیب تمام نیاز جمعیت ۲.۳ میلیون نفری کشور قطر به شیر را تأمین نماید.

این دامداری زمینی به مساحت بیش از ۷۰ هکتار را برای توسعه کار خود در نظر گرفته و برای تجهیز دامداری خود به امکانات مدرن تولید شیر و تولید علوفه مورد نیاز هزاران گاو وارداتی نیز برنامه زیری های گسترده ای انجام داده است.

تحریم کشورهای عربی موجب تقویت اقتصاد قطر شده است

آقای دور معتقد است تحریم قطر توسط کشورهای عربی اتفاق بسیار خوشایندی برای این کشور بوده است. او معتقد است این تحریم ها یک بیدار باش به کل کشور بود تا از فرصت های اقتصادی داخلی، به طور خاص در بخش کشاورزی بیشترین استفاده را نمایند.

آقای دور امیدوار است بعد از برداشته شدن تحریم ها مردم این کشور به خود افتخار خواهند کرد توانسته اند در برابر تحریم ها مقاومت نمایند و به جای خرید شیر سعودی، شیر تولید قطر را در این مدت خریداری کرده اند.

پیش از تحریم کشور قطر بیش از ۸۰ درصد محصولات غذایی این کشور از طریق واردات تأمین می شد و در عمل این کشور تأمین نیازهای غذایی خود به کشورهای دیگر وابسته بود. این سطح از وابستگی به واردات نشان از عدم توجه کشور قطر به مسئله مهم افزایش امنیت غذایی دارد که تحریم ها به خوبی اهمیت آن را به مسئولین این کشور نشان داده است.

منبع: گاردین



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.