۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۴۳۳۸ ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰ دسته: انرژی
۰

بر خلاف بازتاب نادرست رسانه های داخلی کشور، مدیرعامل شرکت توتال تصریح کرده است که حضور این شرکت در ایران بستگی به تصمیم آمریکا دارد و اگر راهی قانونی برای ادامه همکاری با ایران نباشد، این شرکت قرارداد با ایران را فسخ می کند. وی بیان نموده است که پایبندی اتحادیه اروپا به برجام تاثیری در عدم خروج توتال از ایران ندارد.

به گزارش مسیر اقتصاد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته از تایید رسمی پایبندی ایران به برجام خودداری کرد و هشدار داد که ممکن است به این توافق پایان دهد. کنگره آمریکا اکنون کمتر از دو ماه فرصت دارد تا درباره برقراری دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران تصمیم گیری نماید.

در این میان یکی از عواقب جدی تصمیمات آمریکا در زمینه توافق هسته ای با ایران شرایط قراردادهای منعقد شده ایران از زمان انعقاد برجام است.

در همین راستا طبق گزارش رویترز (اینجا) مدیرعامل شرکت توتال فرانسه اعلام کرده است این شرکت قصد دارد در ایران بماند و تلاش خود را در این راستا انجام می دهد؛ اما درحال بررسی عواقب تصمیمات ترامپ است و در صورتی که راهی قانونی برای ماندن در ایران پیش روی این شرکت نباشد، به طور قطع از ایران خارج خواهد شد.

با اینحال از روز گذشته رسانه های داخلی با بازتاب معکوس این خبر به اشتباه تأکید کرده اند که مدیرعامل توتال اعلام کرده این شرکت در ایران به فعالیت خود ادامه خواهد داد. درحالیکه مدیرعامل توتال با قطعیت از خروج این کشور در آینده نزدیک در صورت وضع قوانین تحریمی در آمریکا علیه ایران سخن گفته است.

پایبندی اتحادیه اروپا به برجام تاثیری در عدم خروج توتال از ایران ندارد

مدیر عامل توتال معتقد است حتی در صورتی که ایران به برجام پایبند بماند و اتحادیه اروپا، چین و روسیه نیز تصمیم بگیرند برجام بدون حضور آمریکا به کار خود ادامه دهد، بازهم آمریکا تحریم های یکجانبه ای علیه ایران وضع خواهد کرد که در این صورت توتال از ایران خارج خواهد شد.

پاتریک پویانه همچنین گفته است: «ما از جانب خودمان تلاش می‌کنیم این آسودگی خاطر را پیدا کنیم که بتوانیم به این پروژه ادامه دهیم و ادامه فعالیت در ایران همچنان به سود شرکت ما خواهد بود. به بیان دیگر ادامه فعالیت در ایران اولویت شرکت توتال است اما اگر قانونی وضع شود که این شرکت را از ادامه فعالیت در ایران منع نماید، از ایران خارج خواهیم شد.»

همه چیز به تصمیم آمریکا بستگی دارد

مدیرعامل توتال تصریح کرده است این شرکت در حال بررسی گزینه‌های موجود است و همه چیز به تصمیم کنگره آمریکا در رابطه با تحریم مجدد ایران و نوع تحریم های احتمالی که از سوی آمریکا علیه ایران وضع خواهد شد، بستگی دارد.

توتال نخستین شرکت مطرح نفتی غربی بود که برای توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی با ایران وارد مذاکره شد. ارزش این پروژه ۵ میلیارد دلار برآورد شده که شرکت توتال ۵۰.۱ درصد در آن سهم دارد.

پویانه همچنین گفته است: «ما قراردادی در ایران امضا کرده‌ایم. اگر بتوانیم پیش برویم، پیش خواهیم رفت و اگر نتوانیم، توقف خواهیم کرد. راه و رسم کسب و کار همین است.»

هزینه خروج از قرارداد با ایران برای توتال کم است

مدیر عامل توتال همچنین گفته است: «خروج از قرارداد با ایران در شرایط فعلی ریسک مالی اندکی برای توتال خواهد داشت چراکه تا به حال تنها سرمایه‌گذاری صورت نگرفته و در پایان سال جاری میلادی (دو ماه آینده) این تصمیم گیری انجام خواهد گرفت.»

این درحالیست که معاون امور تجارت و بین الملل وزیر نفت ایران روز سه شنبه در کنفرانسی در لندن اظهار کرد سیاست ترامپ به صنعت نفت کشور آسیب نخواهد زد؛ زنگنه وزیر نفت نیز از تمایل ایران به همکاری با شرکت های نفتی آمریکایی در استخراج نفت ایران سخن گفته است.

ضروری است رسانه ها در بازتاب مطالب مختلف نهایت دقت را داشته باشند تا از این طریق به مسئولین و سیاستگذاران کشور آدرس غلط داده نشود و هزینه های غیرمعمول بر کشور تحمیل نگردد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.