۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۴۲۸۶ ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳ دسته: کشاورزی، ماهی تیلاپیا
۲

یافته های این آزمایشات در کنیا نشان داد که با اختصاص مساحت ۱۲۰۰ متر مربع می توان ۳ هزار ماهی تیلاپیا را با ارزش ۳۰ هزار دلار برداشت کرد. بنابراین این کشور در حال حرکت به سمت توسعه تولید و پرورش ماهی تیلاپیا است.

به گزارش مسیر اقتصاد دانشمندان و محققان بخش شیلات کنیا، آبزی جدیدی به نام تیلاپیا را برای تولیدکنندگان محلی ارائه دادند تا آنها بتوانند بازارهای صادراتی خود را با تولید این ماهی افزایش بدهند.

جیمز موالما و داوید میرا، دو کارشناس موسسه تحقیقات شیلات کنیا در گفتگو با شینهوا گفتند: خوشبختانه معرفی ماهی تیلاپیا برای پرورش و تولید در سواحل کنیا، کمبود غذا و تخم ماهی را برای تولیدکنندگان آبزی در این کشور رفع می کند.

در همین خصوص میرا گفت: براساس پیش بینی ها تولید خوراک و تخم ماهی سودآور و با ثبات نبوده است؛ به همین دلیل برای کاهش فشار بر منابع دریایی، شیلات کنیا با کمک همتایان خود در چین بهترین روش و کار را ارائه ماهی تیلاپیا به پرورش دهندگان بومی دیدند.

وی گفت: پرورش ماهی در سواحل کنیا قدمت زیادی دارد و به عنوان یک صنعت شناخته می شود؛ لکن این امر در سالیان اخیر سودآور نبوده به همین دلیل بخش شیلات به دنبال ایده ای جدید برای رفع این مشکل بود.

میرا خاطر نشان کرد: ما از نزدیک به چین و دیگر کشورهای آسیایی که دارای ماهی های مختلفی برای بازارهای محلی و صادرات با کاهش فشار بر منابع دریایی بودند، سفر کردیم.

ارزش ماهی تیلاپیا از سایر ماهیان بیشتر است

وی گفت: ما ماهی تیلاپیا را از چین آوردیم و پس از یکسال آزمایش و تحقیق روی آن به نتایج خوبی رسیدیم که طبق این آزمایشات مشخص شد برای تیلاپیای که در محیط دریا پرورش داده می شود، زمان زیادی برای بالغ شدن لازم است به همین دلیل ارزش این ماهی از سایر آبزیانی که در کنیا پرورش داده می شد، بالاتر است.

میرا افزود: البته بخش تحقیقاتی ما توانست یک گونه خاص تیلاپیا را تولید کند که رشد و بالغ شدن آن سریعتر است و طی ۴ الی ۵ ماه آماده برداشت می باشد.

وی گفت: این بدین معنی است که پرورش دهندگان می توانند دو الی سه بار در سال برداشت کنند و با توجه به ارزش غذایی بالا و بازار آماده، سود هنگفتی را نصیب خود کنند.

میرا در پایان افزود: تخم ماهی تیلاپیا به راحتی در درسترس است و توزیع و تولید آن به فصول خاصی بستگی ندارد.

گفتنی است یافته های این آزمایشات در کنیا نشان داد که با اختصاص مساحت ۱۲۰۰ متر مربع می توان ۳ هزار ماهی تیلاپیا را با ارزش ۳۰ هزار دلار برداشت کرد.

منبع: شینهوا

  1. با انتقال آب دریا به داخل کشور همه جا میتوان این ماهی را پرورش داد؟؟؟؟

    ۰۰
  2. برداشت ۳۰۰۰۰ ماهی درست ولی ۳۰۰۰۰ ماهی تیلاپیا چجوری ۳۰ هزار دلار شده؟ یعنی هر ماهی ۱۰ دلار درسته؟
    الان قیمت فیله تیلاپیا بیشتر از ۳ دلار نیست
    چطور ماهی زنده تیلاپیا که نهایت وزنش ۷۵۰ گرم هست ۱۰ دلار قیمت میخوره؟
    خداکنه مسئولین ما متوجه باشند !البته بعید است چرا که با امکانات ایران و بحث اقتصاد مقاومتی در این چند سال ما باید رشد اقتصادی چند برابر الان رو داشتیم!
    ولی فقط منابع و امکانات و سرمایه رو برباد دادن و به قهقرا رفتیم

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.