۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۴۱۴۶ ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱ دسته: دولت و حکمرانی
۰

دکتر ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به بررسی محورهای اقتصاد مقاومتی و جایگاه کشور در این حوزه ها پرداخت و گفت: عملکرد دستگاه ها در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی با شاخص های علمی جدید رصد می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد جواد ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنانی در حاشیه همایش علمی کاربردی اقتصاد مقاومتی به بررسی محورهای اقتصاد مقاومتی و جایگاه کشور در این حوزه ها پرداخته است.

ایروانی در خصوص پیشرفت های حاصل شده در تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی گفت: در برخی دستگاه ها و بخش ها از جمله بخش کشاورزی نتایج مثبتی حاصل شده اما این بخش نیز نیازمند افزایش تولید، تحولات فناورانه و صادرات است و راهی طولانی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در پیش دارد.

در سیاست های تجاری اصلا موفق عمل نکرده ایم و واردات محور هستیم

وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی افزود: در زمینه سیاست های تجاری اصلا موفق نبوده ایم و هنوز سیاست های ما واردات محور است و تولید و درونزایی اقتصاد را وجهه همت خود قرار نداده ایم.

وی گفت: اهمیت موضوع صادرات چندین مرتبه در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ذکر شده ولی هنوز نظام تعرفه ای و سیاست های تجاری ما انگیزه های سرمایه گذاری را کم می کند و تولیدکننده دلگرم نمی شود.

منابع بانکی به سمت فعالیت های تولیدی جهت دهی نمی شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص وضعیت نظام بانکی کشور نیز گفت: در سیستم نظام پولی و اعتبارات بانکی نیز سیاست ها هنوز تولید محور نشده اند. تسهیلات نظام بانکی که باید غالب آن به بخش تولید سوق یابد هنوز به سمت و سوی اقتصاد مقاومتی نرفته است درحالیکه در بند ۹ سیاست های اقتصاد مقاومتی به اصلاح رویه بانک ها در این خصوص اشاره شده است.

وی تغییر در نگاه کلان بانک ها را یکی از شروط تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: بین سالهای ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۸ تلاش کردیم ساختار تسهیلات بانکی را به طرح های اقتصادی تولید محور سوق دهیم که حاصل آن شیرین بود و کاری مهم شکل گرفت اما به تدریج، بصورت طبیعی و چون نظارت بر بانک ها کمتر شد و به این دلیل که سود در سایر بخش های اقتصاد بالاتر است، تسهیلات بانکی کمتر به تولید اختصاص یافت و به سوی دیگری سوق یافت.

نقش مهم مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام در نظارت بر تحقق اقتصاد مقاومتی

ایروانی همچنین با اشاره به نقش مهم مجلس شورای اسلامی در تحقق سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: قوه مقننه باید آنچه در عدم انطباق با این سیاست های کلان است را اصلاح یا حذف کند و از تحمیل هزینه های سنگین بر بودجه مراقبت کند و از افزایش بدهی های ریالی و ارزی – پولی کشور مراقبت نماید. در حال حاضر یکی از معضلات پیش روی عدم تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه قانون گذاری، وجود انبوه قوانین است که وظیفه نظارتی مجلس را دشوار نموده است.

وی همچنین در خصوص وظیفه نظارتی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مقام معظم رهبری وظیفه نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام را به این مجمع تفویض کرده اند. هم اکنون این مجمع از طریق کمیته های مختلف کمیسیون نظارت خود که با شرکت دستگاه های اجرایی مربوطه برگزار می شود، بر حسن اجرای این سیاست ها نظارت می کند.

شاخص سازی علمی برای رصد عملکرد دستگاه ها در اقتصاد مقاومتی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شاخص سازی با روش علمی را یکی از ابزارهای مهم نظارت بر حسن اجرای این سیاست ها و بررسی عملکرد دستگاه های مربوطه دانست و گفت: این مدل علمی که هم اکنون روی آن کار می کنیم با روش شناسایی مشکلات و نیازمندی ها، موضوع را ساده سازی کرده و با اجماع خبرگان و اهالی فن، به نتیجه می رساند و بعد، بر اساس این شاخص ها می تواند عملکرد یک بخش را پایش و نظارت کند و سال به سال درجه تحقق این سیاست ها را رصد نماید.

وی افزود: در این مدل علمی، دستگاه مسئول اجرای هر بخش سیاستهای کلی و سایر دستگاه های همکار مشخص می شوند و سهم و وظیفه هریک شناسایی می شود.

نیروی انسانی عامل تحقق موفقیت آمیز اقتصاد مقاومتی در کشور است

ایروانی گفت: رمز موفقیت و تحقق سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی و فرصت عظیم کشور در جهش اقتصادی، استفاده از حجم عظیم نیروی انسانی تحصیل کرده، دانشمند و مبتکر و جوان ایرانی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ارزش نیروی انسانی تحصیل کرده ایران چیزی بیش از ده برابر مجموع ارزش ذخایر نفت و گاز ایران ارزیابی شده است و بنابراین می توان گفت این دارایی معنوی بیش از ۲۲۰ هزار میلیارد دلار ارزش دارد.

مطالبه مردم از مسئولین از ثمرات پر برکت انقلاب اسلامی است

وی افزود: خوشبختانه جامعه ایران، جامعه پویا و مطالبه گری است و انتظارات زیادی از مسئولان دارد که این هم از ثمرات انقلاب اسلامی است. بنابراین باید برای عمومی سازی اقتصاد، پنجره بنگاه های خرد و متوسط را به روی مردم باز کنیم و بدانیم با توجه به اقتصاد خرد می توانیم به رونق دست یابیم.

ایروانی عدالت، مشارکت حداکثری مردم، توجه به شرکت های دانش بنیان و درونزا و تولید گرایی اقتصاد را از اصول مهم اقتصاد مقاومتی دانست و تاکید کرد: بر اساس این اصول، باید برای همه دستگاه های اجرایی در قالب دستگاه های محوری و یا همکار تعیین تکلیف شود و از دستگاه ها در راستای اجرای وظایف تعیین شده مطالبه شود؛ چراکه برای نهادینه کردن یک سیاست اقتصادی مهم مثل اقتصاد مقاومتی نباید آن را بیش از حد پیچیده کرد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.