۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۳۸۱۴ ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵ دسته: تجارت و دیپلماسی، راه ابریشم چین
۰

کریدور اقتصادی چین-پاکستان در قالب پروژه جاده ابریشم جدید کشور چین موجب سرمایه گذاری ۵۹ میلیارد دلاری و ایجاد اشتغال ۱ میلیون نفری در کشور پاکستان می شود و نقش این کشور در تبادلات اقتصادی منطقه را تقویت خواهد کرد. این کریدور جاده ابریشم جدید چین را از ایران نیز عبور می دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور چین ایده احیای دوباره جاده ابریشم را به منظور سرمایه گذاری در پروژه های زیرساختی کشورهایی که در مسیر این جاده هستند، مطرح نموده است. دست کم ۲۶ کشور آسیایی، اروپایی و آفریقایی در مسیر جاده ابریشم چین قرار دارند و در این زمینه با کشور چین همکاری می نمایند.

در همین راستا کشور پاکستان یکی از کشورهایی است که تمایل زیادی به حضور در این پروژه نشان داده و توانسته است سرمایه های چینی را به کشورش جذب نماید.

کریدور اقتصادی چین-پاکستان برنامه بزرگ چین در پاکستان

کریدور اقتصادی چین-پاکستان بزرگترین برنامه کشور چین در قالب جاده ابریشم جدید در کشور پاکستان محسوب می شود که پروژه های زیرساختی متعددی را نیز شامل می شود.

این کریدور اقتصادی از شهر کشگر در غرب کشور چین آغاز می شود و در ادامه با عبور از شهر بندری کراچی در جنوب پاکستان، به بندر گوادر در جنوب غرب این کشور متصل می شود.

این کریدور اقتصادی در عمل دسترسی کشور چین به اقیانوس هند را هموار می کند و می تواند مسیری مناسب برای انتقال کالاهای چینی باشد.

ایران و ترکیه نیز در کریدور اقتصادی چین-پاکستان نقش دارند

با اینحال این کریدور اقتصادی قرار است در ادامه با عبور از خاک کشور ایران تا ترکیه نیز ادامه داشته باشد و یکی از مسیرهای دسترسی چین به قاره اروپا در قالب جاده ابریشم جدید محسوب می شود.

در کریدور اقتصادی چین-پاکستان پروژه های زیرساختی متعددی از جمله ساخت مسیرهای جاده ای، خطوط ریلی از کشگر به گوادر و خطوط ارتباطات فیبر نوری در نظر گرفته شده است. علاوه بر این ساخت و تجهیز بنادر پاکستان نیز یکی از برنامه های اصلی در کریدور اقتصادی چین-پاکستان محسوب می شود.

۵۹ میلیارد دلار سرمایه گذاری در کریدور اقتصادی چین-پاکستان

برای اجرایی شدن کریدور اقتصادی چین-پاکستان سرمایه گذاری ۴۶ میلیارد دلاری در نظر گرفته شده است. با اینحال امکان اضافه شدن طرح های دیگری در این کریدور وجود دارد که ممکن است سرمایه گذاری در این کریدور را تا ۵۹ میلیارد دلار نیز افزایش دهد.

پروژه هایی همچون سد دیمار-باشا، خط ریلی پیشاور-کراچی، خط ریلی شهر امتداد بندر کراچی، توسعه بندر کتی، ساخت مناطق ویژه اقتصادی و سه طرح نیروگاهی از جمله پروژه هایی هستند که طی توافقات صورت گرفته بین مقامات چین و پاکستان قرار است به کریدور اقتصادی چین-پاکستان اضافه شوند.

کریدور اقتصادی چین-پاکستان پیشگام تحول اقتصادی پاکستان است

ابعاد بزرگ کریدور اقتصادی چین-پاکستان موجب شده است این ابرپروژه زیرساختی پیشگامی برای تحولات بنیادین اقتصادی کشور پاکستان، به ویژه در حوزه های حمل و نقل، ترانزیت و ساختمان محسوب شود.

این پروژه علاوه بر ایجاد ارزش افزوده و رشد اقتصادی در داخل کشور پاکستان، میتواند نقشی اساسی در تقویت جایگاه منطقه ای کشور پاکستان نیز داشته باشد.

اضافه شدن احتمالی کشورهایی همچون ایران، ترکیه، روسیه و حتی کشورهای اروپایی به این کریدور و بهره مندی از زیرساخت های ارتباطی آن می تواند پاکستان را به عنوان مرکز فعالیت های اقتصادی منطقه تبدیل نماید. بندر گوادر می تواند نقشی اساسی در جابه جایی محصولات و کالاهای کشورهای همسایه این کشور، به خصوص کشور چین و دسترسی آن ها به آب های آزاد اقیانوس هند داشته باشد.

از منظر کشور چین نیز اتصال به بندر گوادر می تواند دسترسی مستقیم این کشور به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را تسهیل نماید و از این منظر کریدور اقتصادی چین-پاکستان یک پروژه برد-برد برای هر دو طرف محسوب می شود.

افزایش سرمایه گذاری خارجی و اشتغال یک میلیون نفری کریدور اقتصادی چین-پاکستان

طبق پیش بینی های انجام شده سرمایه گذاری خارجی که در قالب کریدور اقتصادی چین-پاکستان به کشور پاکستان وارد خواهد شد، با تمامی سرمایه های خارجی که از سال ۱۹۷۰ میلادی تا به حال وارد این کشور شده برابری می کند و بیش از ۱۷ درصد کل تولید ناخالص داخلی این کشور را شامل می شود.

علاوه بر این پیش بینی شده است که تا سال ۲۰۳۰ میلادی کریدور اقتصادی چین-پاکستان بیش از یک میلیون شغل در کشور پاکستان ایجاد نماید.

از طرف دیگر این موارد اثرگذاری های مستقیم این ابرپروژه اقتصادی هستند و انتظار می رود اجرایی شدن این پروژه به طور غیر مستقیم نیز بر دیگر بخش های اقتصادی کشور پاکستان اثرات مثبت قابل توجهی داشته باشد.

تحول بخش ساختمان پاکستان یکی از مزایای اصلی کریدور اقتصادی چین-پاکستان

کارشناسان اقتصادی کشور پاکستان معتقدند اجرایی شدن کریدور اقتصادی چین-پاکستان می تواند بخش ساختمان این کشور را به کلی متحول نماید؛ چراکه در چهار سال آتی با آغاز روند اجرایی شدن کریدور اقتصادی چین-پاکستان، پروژه های بخش ساختمان به بیش از ۴ برابر میزان فعلی افزایش خواهد یافت.

طبق محاسبات انجام گرفته میزان سرمایه گذاری در بخش ساختمان کشور پاکستان با اجرایی شدن پروژه های کلیدی کریدور اقتصادی چین-پاکستان در مقایسه با ۵ سال قبل بیش از ۱۱۸ درصد افزایش یافته است.

به طور خاص در بندر گوادر کشور پاکستان بخش مسکن جذابیت زیادی پیدا کرده و پروژه های ساخت مسکن متعددی هم اکنون در دست احداث قرار دارند. افزایش تقاضای قابل توجه برای ساخت مسکن در این شهر موجب شده قیمت زمین سه برابر شود و انتظار می شود در آینده نزدیک بخش ساختمان این شهر جهشی قابل توجه داشته باشد.

منبع: پایگاه خبری داون



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.