۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۳۷۸۳ ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱ دسته: انرژی کارشناس: مسعود صباغی
۰

شرکت نفتی شل پس از اخراج از میدان نفتی مجنون عراق به دلیل ناکارآمدی، بنا دارد تا کار خود را در میدان نفتی آزادگان ایران ادامه دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت توتال در حالی به ميدان نفتی مجنون واقع در جنوب عراق علاقه مند شده است که شرکت شل در حال برنامه ريزی برای خروج از اين کشور است.

در این راستا یک مدیر اجرایی ارشد توتال در دیدار با وزیر نفت عراق جبار العیبی در بغداد، علاقه این شرکت فرانسوی را برای ورود به میدان نفتی مجنون ابراز داشت.

در این جلسه، توتال همچنین ابراز علاقه خود را به سرمایه گذاری در پروژه نفت و گاز ناصریه اعلام کرد. این پروژه توسعه صنایع بالادستی و پایین دستی نفت در منطقه جنوب عراق را فراهم می کند.

هدف از این پروژه افزایش تولید نفت از ناصریه، پردازش سوخت در پالایشگاه ها و بازیابی گاز مرتبط با تامین نیروگاه ها یا صادرات است.

شل از میدان نفتی مجنون عراق خارج می شود

در گزارش ماه گذشته شرکت شل اعلام کرد که قصد دارد فعالیت خود را در منطقه مجنون به دلیل «تغییرات نامطلوب در شرایط مالی» با توافق وزارت نفت عراق پایان دهد.(۱)

بر اساس شرایط قرارداد اولیه با شل و شرکایش در سال ۲۰۰۹، شرکت های نفتی بین المللی وعده داده بودند که در ازای دریافت یک دلار و ۳۹ سنت پاداش بابت هر بشکه نفت، میزان تولید از این میدان را تا ۱.۸ میلیون بشکه افزایش دهند.

شرکت شل دلیل عدم پیشرفت پروژه را وجود میادین مین ناشی از جنگ ایران و عراق در این میدان نفتی اعلام کرد؛ در سال ۲۰۱۲ (سه سال پس از ورود شل) تولیدات این میدان تنها ۵۴ هزار بشکه در روز بوده است.

این در حالی است که یکی از مدیران شرکت شل در اوایل سال ۲۰۱۲ گفته بود که امیدوار است تا پایان سال، در صورت نصب تجهیزات جدید، جریان تولید به آستانه ۱۷۵ هزار بشکه در روز برسد که موجب بهبود و پرداخت هزینه خدمات می شود. (۲)

عدم موفقیت در اجرای پروژه، دلیل خروج شل از عراق

پیش از این، شرکت شل اعلام کرده بود که بعد از مذاکرات طولانی در مورد یک برنامه توسعه و افزایش تولید از رقم ۲۲۰ هزار بشکه فعلی از پروژه میدان عظیم نفتی مجنون عراق خارج می شود.

شل در حال مذاکره با وزارت نفت عراق بود تا هدفگذاری سقف تولید نفت از این میدان را کاهش داده و به ۴۲۰ هزار بشکه برساند، اما طرفین هیچگاه در این زمینه به توافق دست نیافتند.

با توجه به اعلام مدیران، این شرکت عملا پیشرفت قابل توجهی را تا سال ۲۰۱۲ در میدان مذکور نداشته است و پس از سه سال میزان تولیدات این میدان را تنها به ۵۴ هزار بشکه در روز رسانده است.

شنیده ها حاکی از آن است که وزارت نفت عراق از روند توسعه این میدان توسط شرکت شل رضایت نداشته و عملا کنار گذاشتن شل از میدان نفتی مجنون، توسط وزارت نفت عراق صورت گرفته است؛ چرا که این شرکت انگلیسی- هلندی بر خلاف وعده سال ۲۰۰۹ خود عمل کرد.

حضور شل در ایران پس از اخراج از عراق

میدان نفتی مجنون در غرب ایران که در مجاورت مرز ایران و عراق واقع شده، بخشی از یک مخزن نفتی را در بر می گیرد که از نظر حجم ذخایر در جای نفت یکی از بزرگترین مخازن نفتی جهان است.

این مخزن نفتی در خاک ایران با نام «آزادگان» و در خاک عراق با نام «مجنون» شناخته می شود.

شل در حالی از کنسرسیوم توسعه میدان مجنون عراق خارج شد که این شرکت یکی از متقاضیان در دست گیری توسعه میدان نفتی آزادگان در ایران است.

شرکت شل مردادماه سال جاری نتایج مطالعات خود را بر روی میدان نفتی آزادگان به شرکت ملی نفت ایران ارائه کرده است و اسناد مربوطه را برای شرکت در مناقصه توسعه این میدان پیش از این تحویل داده بود.

منابع: (۱) و (۲)



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.