۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۸۹۰۲ ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰ دسته: انرژی، گازهای همراه نفت کارشناس: محمد صادق پاک پرور
۰

طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، گازهای همراه قابل بازیابی در میادین نفتی عراق بیش از ۵ تریلیون متر مکعب برآورد شده است. این کشور پس از روسیه در رتبه دوم کشورهای جهان از حیث سوزاندن گازهای همراه نفت قرار دارد. هفته گذشته دولت عراق توافق‌نامه‌ای چند میلیارد دلاری با کمپانی توتال فرانسه به امضا رساند که طی آن توتال با همکاری شرکت ملی نفت عراق در ۴ پروژه بزرگ شامل جمع آوری گازهای همراه نفت، شرکت خواهد داشت. هدف عراق جلوگیری از هدر رفت گازهای همراه نفت و استفاده از آن‌ها برای تولید برق و محصولات پتروشیمی است.

به گزارش مسیر اقتصاد عراق در بین کشورهای جهان از حیث سوزاندن گازهای همراه نفت، پس از روسیه در جایگاه دوم قرار دارد. همچنین این کشور در زمینه برخورداری از منابع گاز طبیعی نیز در جایگاه سیزدهم دنیا قرار دارد که از این میزان حدود سه چهارم آن را گازهای همراه (Associated gas) که در میادین نفتی وجود دارد تشکیل داده است. لازم به ذکر است بخش عمده گازهای همراه به دلایل فنی و تامین ایمنی تاسیسات نفت و گاز در مشعل‌ها سوزانده می‌شوند. از همین رو از این نوع گازها تحت عنوان گازهای مشعل و یا فلر (flare gas) یاد می‌شود.

ظرفیت ۵ تریلیون متر مکعبی عراق در جمع آوری گازهای همراه نفت

عراق دارای منابع عظیم گازهای همراه نفت است. طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی (IEA) کل منابع گازی کشور عراق بیش از ۸ تریلیون متر مکعب برآورد می‌شود که از این میزان حدود ۷۰ درصد از نوع گازهای همراه نفت است. بر اساس این برآورد منابع گازهای همراه نفت عراق بیش از ۵ تریلیون متر مکعب است. اما این کشور با وجود برخورداری از چنین منبع بالقوه‌ای، پیشرفت چندانی در زمینه توسعه برداشت و استفاده از این گازها نداشته است.

هفته گذشته دولت عراق توافق‌نامه‌ای چند میلیارد دلاری را با کمپانی توتال، غول نفتی فرانسه به امضا رساند. طی این قرارداد مقرر شده است توتال با همکاری شرکت ملی نفت عراق در چهار پروژه بزرگ که شامل جمع آوری گازهای همراه نفت نیز است شرکت داشته باشد.

عراق در جایگاه دوم جهان در سوزاندن گازهای همراه

احسان عبدالجبار وزیر نفت عراق پس از امضای این قرارداد اعلام کرد که پیش بینی می‌شود پس از ساخت تاسیسات جمع آوری گاز همراه در میادین نفتی این کشور، روزانه حداقل ۳۰۰ میلیون فوت مکعب گاز طبیعی تولید و فرآوری شود. همچنین به گفته وی قرار است در فاز دوم ظرفیت تولید گاز طبیعی تاسیسات ساخته شده طی قرارداد تا ۲ برابر افزایش پیدا کند.

لازم به ذکر است عراق پس از روسیه دارنده بیشترین میزان سوزاندن گازهای همراه در جهان است. این کشور در سال گذشته حدود ۱۶ میلیارد متر مکعب گاز همراه نفت سوزاند. این در حالیست که عراق از سال ۲۰۱۷ به برنامه جامع بانک جهانی که با هدف پایان دادن به سوزاندن گازهای همراه تا سال ۲۰۳۰[۱] ایجاد شده، پیوسته است. از همین رو قرارداد مورد نظر نیز در راستای نیل به همین هدف توسط دولت عراق پیگیری و در دستور کار قرار گرفته است.

سرمایه گذاری ۱۷ میلیارد دلاری با مشارکت شل با هدف تامین برق از گاز

علاوه بر قراداد ذکر شده، در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ شرکت گاز بصره(BGS) یک قرارداد بلند مدت ۲۵ ساله با رویال داچ شل غول نفتی هلند امضا کرد. طبق این قرارداد مقرر شده است ظرفیت تولید گاز عراق که درصد قابل توجهی از آن را گازهای همراه موجود در میادین نفتی تشکیل داده است به بالاترین میزان در تاریخ صنعت نفت و گاز این کشور برسد.

با انجام پروژه‌های برنامه ریزی شده ذیل این قرارداد، عراق توان تولید ۳۵۰۰ مگاوات برق را خواهد داشت که این میزان جهت تامین برق مورد نیاز ۳ میلیون خانوار این کشور کافی خواهد بود. همچنین گفته شده است از دیگر اهداف این قرارداد، بالارفتن توان صادراتی عراق به دیگر کشورها از طریق جمع آوری گازهای همراه و تولید LPG است.

احیای پروژه ۱۱ میلیارد دلاری نبراس عراق با هدف تولید مواد پتروشیمی از گازهای همراه

به گفته مسئولان عراقی، تصمیم این کشور در جمع آوری گازهای همراه به جای سوزاندن آنها، موجب خواهد شد که پروژه ۱۱ میلیارد دلاری نبراس در این کشور که به دلیل برخی شرایط از دهه ۱۹۹۰ میلادی متوقف شده بود مجددا احیا و در دست بهره برداری قرار گیرد.

لازم به ذکر است پروژه نبراس عراق یک پروژه جمع آوری گازهای همراه و سپس انجام فرآیندهایی جهت تبدیل آنها به مواد مورد نیاز صنعت پتروشیمی است که با همکاری کمپانی شل و وزارت نفت عراق مقرر شده بود که به بهره برداری برسد.

به گفته کارشناسان عراقی، در صورت بهره برداری به موقع از این پروژه، عراق قادر به تولید ۱.۸ میلیون تن انواع مواد پتروشیمی می‌شد و همین امر می‌توانست به افزایش درآمدهای این کشور منجر شود.

پینوشت:

[۱] Zero Routine Flaring by 2030

منبع: وبسایت خبری-تحلیلی baystreet

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.