۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۳۷۰۴ ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

رؤسای بانک های مرکزی و مقامات پولی کشورهای عضو آسه آن، پیمان پولی چندجانبه میان خود را به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار تا ۲ سال دیگر تمدید نمودند. هدف از این پیمان، مقابله با بحران های آتی و تأمین نقدینگی مورد نیاز برای کشورهای عضو است.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک های مرکزی و مقامات پولی کشورهای عضو آسه‌آن موافقت کرده اند تا پیمان پولی چندجانبه میان خود را از ۱۷ نوامبر به مدت دو سال تمدید نمایند.

ارزش این پیمان پولی ۲۰۰ میلیارد دلار بوده و بدین طریق کشورهای عضو آسه‌آن حمایت مالی از یکدیگر را فراهم می آورند.

در سال ۱۹۷۷ پیمان پولی میان کشورهای عضو آسه‌آن به عنوان بخشی از ابتکارات منطقه ای برای ترویج ثبات مالی منعقد شد که هدف از آن، تأمین نقدینگی مورد نیاز جهت دستیابی به تعادل کشورهای عضو که دچار عدم تعادل شده بودند، بود.

پیمان پولی یا سوآپ ارزی یک ابزار مفید جهت مدیریت فشارهای اقتصادی در زمان بحران و غیر بحران است‌.

از زمان آغار بحران مالی کشورهای آسیایی در اواخر سال های ۱۹۹۰، ژاپن تلاش های بسیاری را انجام داده تا پیمان های پولی چند جانبه (multilateral currency swap agreement) را ایجاد کند؛ چیزی که امروزه به طرح چیانگ مای معروف شده است.

مطابق با طرح چیانگ مای – که میان گروهی متشکل از ۱۰ کشور آسیای جنوب شرقی (ASEAN) به علاوه چین، ژاپن و کره جنوبی است – تاکنون پیمان پولی دوجانبه بین این کشورها به ارزشی معادل ۲۴۰ میلیارد دلار منعقد شده است.

برگرفته از: بانک مرکزی مالزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.