۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۰۵۰۱ ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

محمد امینی رعیا مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی در اولین دوره «اقتصاد مقاومت» با اشاره به اهمیت توسعه روابط تجاری میان ایران و کشورهای محور مقاومت، بر مقاوم‌سازی اقتصاد کشورهای مذکور در حوزه امنیت غذایی، امنیت انرژی و زیرساخت‌های تبادلات مالی، از طریق ایجاد یک اتحادیه مشترک اقتصادی تأکید کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد نخستین دوره «اقتصاد مقاومت» با موضوع بررسی ظرفیت‌های اقتصادی کشورهای محور مقاومت با تمرکز بر کشورهای عراق، سوریه و لبنان توسط واحد جهاد اقتصادی بسیج دانشجویی با همکاری اندیشکده مقاومت دانشگاه امام صادق علیه‌السلام برگزار شد. محمد امینی رعیا مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی در سخنرانی خود در این دوره با اشاره به اهمیت توسعه روابط تجاری میان ایران و کشورهای محور مقاومت تأکید کرد: آمارها و اطلاعات تبادلات تجاری ایران نشان می‌دهد در سال‌هایی که روند کلی صادرات کشور رو به کاهش بوده است، صادرات ایران به کشورهای منطقه کمتر کاهش داشته است که این مسئله نشان‌دهنده پایداری تجارت با این کشورهاست.

وی با اشاره به اهمیت برقراری توازن تجاری میان ایران و کشورهای محور مقاومت در منطقه افزود: وقتی صحبت از تجارت منطقه‌ای می‌کنیم، منظور ما صرفاً صادرات یک‌طرفه به این کشورها نیست. بلکه باید به ظرفیت این کشورها در واردات کالاهای مورد نیاز کشور نیز توجه کنیم، زیرا پایداری تجارت با این کشورها منوط به ایجاد توازن تجاری با آن‌هاست.

مقاوم‌سازی اقتصاد؛ اولویت کشورهای محور مقاومت

مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی مقاوم‌سازی اقتصاد کشورهای محور مقاومت در برابر شوک‌های داخلی و خارجی را مقوله‌ای فراتر از تعامل و ارتباط گیری با این کشورها توصیف کرد و افزود: در تعامل اقتصادی با کشورهای محور مقاومت باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که مقاوم‌سازی اقتصاد آن کشورها را هم‌راستا با تأمین منافع تجاری خود مدنظر قرار دهیم.

وی «امنیت غذایی، امنیت انرژی و بسترهای تبادلات مالی» را سه مقوله حساس و نیازمند برنامه‌ریزی در مقاوم‌سازی اقتصاد محور مقاومت برشمرد و در تشریح آن افزود: با توجه به اهمیت و حساسیت امنیت غذایی و انرژی در کشورهای محور مقاومت و بحران‌هایی که در سال‌های اخیر از این جهت ایجادشده است، این کشورها باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که در زمینه تأمین کالاهای اساسی و انرژی مورد نیاز خود به خارج از منطقه وابسته نباشند. همچنین با توجه به حساسیت زیرساخت‌های تبادلات مالی میان کشورهای محور مقاومت و آسیب‌های ناشی از سازوکار پرداخت مبتنی بر دلار، لازم است این کشورها در مبادلات مالی خود بر سازوکارهای مستقل از دلار مانند ارزهای محلی و پیمان‌های پولی تمرکز کنند که لازمه آن ایجاد توازن تجاری است.

کاهش وابستگی به آمریکا؛ رمز پایداری در برابر تحریم

آخرین بخش از سخنان محمد امینی رعیا به مسئله تحریم‌های آمریکا و نقش آن در تجارت با کشورهای منطقه اختصاص داشت. وی تأثیر تحریم‌های ضد ایرانی بر روابط اقتصادی با کشورهای محور مقاومت را کمتر از سایر کشورها ارزیابی کرد و افزود: در کنار عواملی که موجب کاهش تحریم پذیری روابط اقتصادی ایران و کشورهای مذکور می‌شود، چالش‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها وابستگی اقتصادی این کشورها به آمریکاست. برای مقابله با این چالش باید با توسعه تدریجی روابط تجاری با کشورهای محور مقاومت، از میزان این وابستگی بکاهیم و در گام‌های بعدی به سمت ایجاد یک اتحادیه تجاری میان این کشورها حرکت کنیم.

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.