۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۳۲۶۴ ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹ دسته: انرژی
۰

خادمی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه مطابق برنامه ششم توسعه حدود ۱۳۰ میلیارد دلار از سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیاردی مورد نیاز صنعت نفت بایستی از داخل تامین شود، گفت: هنوز هیچ قدمی برای تامین داخلی منابع مالی از سوی وزارت نفت برداشته نشده است.

هدایت الله خادمی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد به تامین مالی پروژه های کلان از منابع داخلی اشاره کرد و گفت: بخش اعظم سرمایه مورد نیاز پروژه های صنعت نفت بایستی از منابع داخلی تامین شود اما وزارت نفت تاکنون قدمی در این راستا بر نداشته است.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به پذیره نویسی صندوق پروژه مپنا در روزهای اخیر، گفت: در طول برنامه ششم توسعه به حدود ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز نیاز داریم که طبق قانون، بخش اعظم این سرمایه گذاری بایستی از داخل تامین شود.

وی با بیان اینکه مطابق با قانون در طول ۵ سال برنامه ششم توسعه، حدود ۱۳۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری بایستی از منابع داخلی و مابقی که حدود ۷۰ میلیارد دلار است باید از منابع خارجی تامین شود، گفت: بخش داخلی سرمایه گذاری ها به صورت ریالی خواهد بود که در برنامه معادل دلاری آن آمده است.

فرصت در دسترس و سهل الوصول بازار سرمایه

خادمی با انتقاد از وزارت نفت در مورد تعلل در تامین مالی بخش داخلی پروژه ها، گفت: راحت ترین کاری که در دسترس ما برای تامین مالی داخلی پروژه ها وجود دارد، همین بازار سرمایه است. وزارت نفت بایستی در کنار تلاش برای جذب سرمایه گذار خارجی نسبت به جذب سرمایه های داخلی نیز تلاش کند اما با گذشت بیش از ۶ ماه از برنامه ششم، هنوز کاری در این مورد انجام نشده است.

وی با تاکید بر این نکته که یکی از راه های تامین این سرمایه بازار سرمایه است، گفت: در پارس جنوبی با انتشار ۵۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت، سرمایه مورد نیاز را از طریق مردم جمع آوری کرده و پروژه ها را اداره کردیم.

این نماینده مجلس راه های مختلف تامین مالی از داخل را برشمرد و گفت: بانک، بازار سرمایه و فاینانس داخلی و صندوق ها روش های مختلفی هستند که برای تامین مالی می توان از آن ها استفاده کرد. بسته به موقعیت و فرصت ها از یکی از این روش ها استفاده می شود.

وی با اشاره به تجربه شرکت نایک در تامین مالی از بازار سرمایه، گفت: زمانی که شرکت نایک در ابتدای کار بود، بدون نقدینگی کار می کرد و تقریبا هر چه را که می فروخت، صرف هزینه های تولید می کرد. در زمانی که با تهدید ورشکستگی مواجه بود، با عرضه بخشی از سهام خود در بورس به سرمایه قابل توجهی دست یافت که موجب قرار گرفتن در مسیر توسعه و تبدیل آن به برند کنونی نایک شد.

رصد و پایش عملکرد وزارت نفت در کمیسیون انرژی به صورت مداوم

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به جلسه اخیر کمیسیون انرژی که با حضور مسئولین وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه و مرکز پژوهش های مجلس در خصوص پیشرفت برنامه ششم توسعه انجام شد، گفت: در این جلسه تاکید شد که به صورت مداوم گزارشاتی مبنی بر میزان پیشرفت پروژه ها مطابق با اهداف برنامه ششم ارائه گردد. برای مثال تا کنون چه میزان از تامین مالی داخلی مورد نیاز صنعت نفت انجام شده است؟

وی در پایان با خاطرنشان کردن این موضوع که این جلسه اولین مورد در جهت بررسی تحقق اهداف برنامه ششم توسعه بود، گفت: به دلیل نبود آمادگی، گزارشی در این جلسه ارائه نشد. تاکید مسئولان وزارت نفت به کارشناسان خود در این جلسه حاکی از این بود که در جلسات آتی که هر سه ماه یک بار انجام خواهد شد با عدد و رقم و آمار مستند گزارشات مربوط به عملکرد آماده خواهد شد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.